Schibsteds aviser leverer bedre tall enn på lenge
Schibsteds mediehus leverer gode tall for fjerde kvartal. VG alene sto for 85 av 139 millioner kroner på bunnlinjen.
Schibsteds norske aviser leverte i fjerde kvartal tall som er bedre enn på lenge, skriver Medier24.
Schibsteds abonnementsaviser (Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen) hadde i fjerde kvartal et driftsresultatet på 71 millioner kroner, en økning på 34 prosent sammenlignet med fjerde kvartal i fjor. Omsetningen endte på 746 millioner kroner, ned 2,7 prosent fra samme kvartal i fjor, skriver Kampanje.
Tar man med VG, ender driftsresultatet på 139 millioner kroner (+14,9 prosent) – tallene inkluderer Schibsted Growth. I fjerde kvartal var driftsresultatet til VG på 85 millioner kroner, mens det for hele 2016 var 272 millioner kroner.
For hele året leverte abonnementsavisene et driftsresultat på 161 millioner kroner, som er en nedgang på 13,4 prosent.
– Aktiviteten i mediehusene våre ga forbedrede driftsresultatsmarginer i hele 2016 og i fjerde kvartal. Nedgangen i papirinntekter er fortsatt en stor utfordring, men den innovative tilnærmingen til våre digitale nyhetsprodukter har resultert i større abonnementsinntekter, uttalte konsernsjef Rolv Erik Ryssdal onsdag da resultatet ble lagt fram.
Mediehuset Schibsted kan totalt sett vise til et resultat i fjerde kvartal som er bedre enn det markedet hadde ventet.
I 2016 endte driftsresultatet i 4. kvartal på 501 millioner kroner, mot 442 millioner kroner (EBITDA) året før, mens tilsvarende resultat før skatt var 288 millioner kroner, mot minus 285 millioner kroner i 2015.