Når Torbjørn Smidt ser tilbake på barndommen, ser han i ettertid noen mønstre han nå kan forklare. Han var så lite sosial at foreldrene måtte nærmest dytte ham til kontakt med jevnaldrende. I dataspillverdenen, derimot, var det lettere å være. Der var spillereglene avgrenset, lettere å forstå.

— Helt fra barnehagealderen av brydde jeg meg lite om kontakt med jevnaldrende, og jeg var nok noen år bak i utviklingen sosialt sett. Jeg var fullstendig nerd, og var nesten bare opptatt av spill og data, sier han.

«Unike egenskaper»

Vi møter ham i Nordeas nye hovedkontor på Majorstua i Oslo. Her har han sin arbeidsplass som testkonsulent i et av IT-teamene som er ansvarlig for vedlikehold og utvikling av Nordeas norske privat-nettbank og mobilbank.

Her går han gjennom store datamengder for å teste applikasjoner og dataprogram og finner ifølge Nordea feil selv ikke programvare klarer å identifisere.

Sjefen hans i Nordea, Jan Henrik Andresen, sier de har slitt med å få tak i gode testressurser og mener Torbjørn har noen helt unike egenskaper som gjør ham godt egnet til jobben.

— Han kan fokusere meget godt på et problem og har tålmodigheten til å gjennomføre repeterende oppgaver mange ganger, noe andre kolleger ville blitt fort lei av. Han er etter min mening også meget smart og trigges av å ha oppgaver med intrikate utfordringer han kan løse. Eksempelvis greide han å finne en feil i én valuta av 150 valutasorter i en ny tjeneste for utenlandsbetalinger, sier Andresen.

«Den nye arbeidskraften»:

- Hva jeg liker aller best? Det er å finne sære feil og se hva som forårsaker dem, sier Torsbjørn Smidt.
Ingar Storfjell

Fikk diagnosen i studietiden

Men det er ikke gitt at han hadde sittet her med en jobb han er fornøyd med, hvis han hadde gått via søknadsprosesser på det åpne arbeidsmarked. For Aspergers-egenskapene har ifølge ham selv gitt ham noen utfordringer både i utdanningsløpet og på arbeidsmarkedet.

Det var først under studietiden, i løpet av en bachelorgrad i informatikk, at han fikk diagnosen Aspergers syndrom. Han hadde vanskelig for å konsentrere seg, var skolelei og følte at han ikke passet inn i utdanningsopplegget. Da diagnosen var et faktum, falt en del brikker på plass, og han har etter dette fått hjelp til å matche sine egenskaper med passende arbeidsoppgaver.

Aspergers er en diagnose innen autismespekteret, som kan kjennetegnes ved at man kan ha vansker med å oppfatte sosiale spilleregler, de kan ofte bli misforstått, ha kommunikasjonsproblemer og mislike endring i rutiner og i omgivelsene.

Liker ikke å «selge seg inn»

Selv beskriver Torbjørn Smidt det som å være en «nerd». Og at han har store problemer med å «selge seg inn» på det åpne arbeidsmarkedet, fordi han må være helt sikker på at det han sier er korrekt. Og han kan ikke si med sikkerhet om han vil passe inn et sted, eller om hans kompetanse eller kunnskapsnivå er god nok for en arbeidsgiver i en intervjusituasjon.

— Det er det å få komme innenfor døren og bevise hva jeg kan som er terskelen for meg. Det å skulle selge seg inn til en arbeidsgiver, er ikke noe jeg er god på, sier han.

Etter noen «mindre vellykkede» forsøk på søknader, tok han kontakt med IT-konsulentfirmaet Unicus, der det er et krav at konsulentene har Aspergers. De ansatte jobber med kunder som utleide konsulenter innen test og kvalitetssikring av IT-systemer. Selskapet fokuserer på de positive egenskapene ved Aspergers syndrom, som kan være optimalt for IT-testing: detaljfokus, nøyaktighet, strukturert og systematisk tilnærming.

— På et generelt grunnlag kan vi si at personer med Aspergers har et fortrinn der det kreves analytiske evner for å avdekke og se detaljer ikke andre ser. Detaljfokuset kan være et komparativt fortrinn innen softwaretesting, slik Torbjørn jobber, sier Lars Johansson-Kjellrød, daglig leder i Unicus.

Store forskjeller i arbeidsledighet:

Torbjørn Smidt (i midten) startet som IT-konsulent i Nordea i et pilotprosjekt. Det fungerte så bra at han har blitt værende i tre år. Her med Unicus-leder Lars Johansson-Kjellrød (t.v.) og Jan Henrik Andresen, produktsjef i privat nettbank i Nordea.
Ingar Storfjell

Har utenlandske ambisjoner

Han startet konsulentfirmaet i 2009, og har knyttet til seg personer med Aspergers som av forskjellige grunner har stått utenfor arbeidslivet.

I løpet av de to siste regnskapsårene har de doblet omsetningen, og hadde et sammenlagt overskudd på over 6 millioner kroner i 2013 og 2014. Nå er de 21 ansatte, derav 19 med Aspergers. Foruten Nordea har de blant annet hatt Statoil, Telenor, Hafslund, Canal Digital og Det norske Veritas på kundelisten.

Unicus var innledningsvis en del av Ferd Sosiale Entreprenører, og har hentet inspirasjon fra det danske konsulentselskapet Specialisterne. Det danske firmaet ble startet i 2004 etter at grunnleggerens sønn som treåring fikk en autismediagnose. Målet var å endre samfunnets holdning til mennesker med ulike former for autisme, og se på dem som en ressurs. Siden oppstarten har de startet virksomheter i 12 land.

Selv om Unicus-leder Lars Johansson-Kjellrød ser veksten så langt som svært beskjeden, har han ambisjoner om å etterhvert eksportere virksomheten utenlands.

23.000 flere ble arbeidsledige i fjor:

Vil finne sære feil

Torbjørn Smidts engasjement i Nordea var opprinnelig et pilotprogram med oppstart i 2013. For å sjekke om det i det hele tatt fungerte, for Nordea hadde ingen tidligere erfaring med konsulenter med denne typen bakgrunn. Det fungerte så bra at Torbjørn er blitt værende i tre år.

Han tror selv han ville fått en jobb gjennom det ordinære arbeidsmarkedet til slutt, men at det ville ha tatt lang tid, og uten at han ville fått relevant praksis innen IT-utvikling.

— Jeg er mer kreativ når det gjelder å rive ting ned og avdekke feil, enn å bygge ting opp. Hva jeg liker aller best? Det er å finne sære feil og se hva som forårsaker dem.