Økonomi

Ny metoo-undersøkelse i mediebransjen

To år etter at metoo-bølgen traff norske mediehus, samler presseorganisasjonene hele bransjen for en ny kartlegging av seksuell trakassering.

  • NTB

Resultatet av den nye kartleggingen kommer i januar, melder Medier24.

Den første metoo-undersøkelsen i mediebransjen ble presentert i desember 2017. Det kom 5.700 svar, og de viste at 11,1 prosent av unge kvinner mellom 18 og 30 år som hadde besvart undersøkelsen, sa de hadde blitt utsatt for seksuell trakassering det siste halve året.

– Norsk Journalistlag var tydelig på at vi ønsket en ny undersøkelse. Nå har vi brukt tiden på å finne ut hvem som skal være med, og hvordan undersøkelsen skal gjøres, sier leder Hege Iren Frantzen i Norsk Journalistlag til Medier24.

Alle organisasjonene som er medlem av Norsk Presseforbund, deltar i den nye undersøkelsen.

– Jeg er veldig glad for at en samlet mediebransje gjør dette sammen. Vi er alle enige om at vi har forsømt oss som bransje frem til 2017, sier assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening til Medier24.

Undersøkelsen vil bli sendt ut på samme tid som i 2017 – i slutten av november – med svarfrist i begynnelsen av desember.

  1. Les også

    Trond Giske på mediekonferansen Svarte Natta: – Det var definitivt pressen som fikk meg til å trekke meg

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. #metoo ett år etter

#metoo ett år etter

  1. A-MAGASINET

    Hun gjorde #metoo mulig

  2. NORGE

    Kong Harald: – Vi berøres alle av #metoo-historiene

  3. KULTUR

    Forfatter havnet på hemmelig svarteliste. Stevner Google for å finne kvinnene som står bak.

  4. KULTUR

    Deler av saken mot Weinstein frafalt

  5. KULTUR

    #Metoo i arbeideryrkene: – Jeg har opplevd at en kollega brøt sammen i gråt. Hun trodde trakasseringen var hennes feil.