Økonomi

SAS varslet store rutekutt i Norge på grunn av flyavgiften - øker med 270.000 seter

SAS raste mot den nye passasjeravgiften fordi den ville svekke salget av flybilletter, og varslet at de måtte kutte ut ruter. I stedet pøser selskapet på med nye avganger i det norske markedet i vinter.

SAS setter inn en betydelig økt kapasitet i det norske markedet fra slutten av oktober. Foto: KNUT-ERIK MIKALSEN

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

SAS setter i år inn 270.000 nye seter i det norske markedet i vinterprogrammet, som varer i fem måneder - fra slutten av oktober til slutten av mars.

Det tilsvarer en passasjermengde som vil fylle 1.500 SAS-fly til randen.

Økningen står i grell kontrast til de kuttene som selskapet mente ville bli resultatet av den nye passasjeravgiften: I høringsuttalelsen i saken skrev SAS at avgiften ville gi fallende etterspørsel og lavere lønnsomhet. Dette, understreket selskapet, ville i første omgang gi færre ruter og kutt i eksisterende ruter.

Nå varsler selskapet om helt andre planer, bare dager før den omstridte avgiften trer i kraft.

SAS: - Svært god etterspørsel

SAS-konsernet øker sin totale vintertrafikk med 470.000 nye seter. Av disse skal 270.000, over halvparten av økningen, settes inn i Norge.

  • LES OGSÅ: Derfor trekker Ryanair seg fra Rygge, men fortsetter på Torp.

– Vi har generelt sett god etterspørsel etter billetter her i landet. Derfor kan vi øke kapasiteten. Dette vinterprogrammet ble planlagt før innføringen av avgiften ble besluttet. Det betyr at det er knyttet en viss usikkerhet til hvordan markedet responderer til dette. Svikter volumgrunnlaget, må vi korrigere oss og å trekke ned ruteprogrammet, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Aftenposten.

Knut Morten Johansen, SAS. Foto: Halvor Solhjem Njerve

Hvor ble det av krisen?

– Men da dere jobbet som mest intenst mot avgiften var argumentet at den ville føre til kutt, rutenedleggelse og økte billettpriser?

– Ja, og da uttalte vi oss også på vegne av hele luftfartsbransjen. Jeg tror andre selskaper kan ha større problemer med denne avgiften enn vi. Vi ser det er en vekst i salget og spesielt blant de forretningsreisende, men vi er spent på passasjerutviklingen fremover, sier Johansen.

SAS øker både til Nord-Norge og til Svalbard. Det ligger også inne en økning på rutene fra Trondheim til Stockholm, og fra Oslo til Helsingfors, Roma og Billund. Roma blir helårsrute.

I tilegg kommer den nye interkontinentale direkteruten fra Oslo til Miami, som starter i september. Den blir fløyet fire ganger i uken fra Gardermoen.

Avgiften vil gjelde både inn- og utenlandsruter.

Varsler prisøkninger

Johansen sier at satsingen i vinterprogrammet innenriks er sammensatt.

– Vi drar ned kapasitet i de deler av landet der etterspørselen har falt, som på Vestlandet. Så øker vi der vi ser at markedet er bedre, ikke minst gjelder dette ruter til og fra Nord-Norge, sier Johansen.

Han er derimot klar på at avgiften vil føre til at flybillettene blir dyrere:

– Vi har en dynamisk prising. Det er til syvende og sist kunden som bestemmer prisen, men mange hundre millioner i ekstra avgift til staten kan ikke SAS bare absorbere, så det blir generelt litt dyrere billetter, sier Johansen.

Norwegian: Øker mest utenfor Skandinavia

Norwegian reduserer én rute innenlands, med et kutt på én avgang daglig fra Oslo til Alta. Av nye ruter åpnes Oslo - Las Vegas 1. november.

– Størstedelen av vår vekst til vinteren kommer utenfor Skandinavia, opplyser kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Selskapet øker imidlertid frekvensene på flere godt etablerte og populære ruter - bl.a. fra Oslo til Roma, Tenerife, Gdansk, Alicante, Krakow og fra Oslo og Bergen tl Malaga.

Terje Berge, som er sjef for Finn Reise, sier at det ikke har vært noen svikt i salget av flybilletter for reiser etter 1. juni.

– Så langt er salget stabilt, sier Berge.

Naturvernforbundet: - Avgiften må økes

Lars Haltbrekken, Naturvernforbundet. Foto: Berit Roald, NTB scanpix

Lederen i Naturvernforbudet, Lars Haltbrekken, mener flyselskapenes argumentasjon mot avgiften ikke holder vann:

– Kanskje veksten hadde blitt enda større uten avgift. Veksten som SAS og Norwegian ser for seg gir enda høyere CO2-utslipp og viser at det slett ikke er synd på flybransjen. Flyavgiften er et viktig skritt i riktig retning, men det er ingen tvil om at den må økes og forbedres etter hvert. Ellers vil trafikkveksten spise opp de positive klimaeffektene av mer drivstoffgjerrige fly og andre klimatiltak innen luftfarten, sier han.

Aftenposten har bedt om en kommentar til den økte satsingen fra Finansdepartementet. Seniorrådiver Dorte Drange i kommunikasjonsavdelingen svarer imidlertid at departementet ikke kommenterer enkeltselskapers forretningsplaner.

Les mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Norwegian
  3. Luftfart
  4. Klima