Økonomi

Gigantvekst i salget av energidrikk

Den norske roadracingkjøreren Sturla Borch Fagerhaug (17) er det nyeste tilskuddet hos Red Bull.

Red Bull gir deg vinger, ifølge reklamen. På ett år har salget av Red Bull, Burn og Battery og andre energidrikker gått til himmels.

  • Andreas Bakke Foss
    Andreas Bakke Foss
    Journalist

Kompisene Sindre Heltzer Eidebakken (16) og Jakob Manne (15) fra Bergen åpner en boks med energidrikken Red Bull og heller nedpå. For Sindre er handlingen dagligdags.

— Jeg kjøper Red Bull for å holde meg våken på skolen. Enten kjøper jeg på morgenen, eller i et friminutt. Det har ganske god effekt, sier han.

Og han er definitivt ikke alene om å bøtte ned med det som inntil 2008 ble regnet som et legemiddel, og var ulovlig å selge i Norge på grunn av sitt innhold av stoffer som koffein og taurin.

Vekst

I løpet av de siste 52 ukene er det solgt sports- og energidrikker for 440 millioner kroner fra norske dagligvarebutikker. Det er en økning på 145 millioner kroner fra samme periode i fjor, viser tall fra analyseselskapet Nielsen.

For etter at den første tillatelsen ble gitt til å selge energidrikker i Norge med et høyere innhold av ulike oppkvikkende stoffer, har salget tatt av. På to år er salget doblet, og veksten i antall liter som selges, er på 70 prosent.

Red Bull, som før 2009 var ulovlig å selge i Norge, har på kort tid etablert seg som markedsledende.

— Vi hadde stor kjennskap i markedet før lansering, og det var et sug i markedet etter energidrikker, noe som viste seg i høyt salg allerede fra dag én, skriver Kristian Kjelman, kommunikasjonssjef i Red Bull Norge i en e-post (selskapet uttaler seg ikke muntlig).

Unge

Nesten alle som kjøper Red Bull, er under 30 år. Menn står for 70 prosent av forbruket. Ifølge selskapet er det tre klare grunner til den kraftige veksten i salget:

Siden sitt inntog i Norge har østerrikske Red Bull også sikret seg sponsoravtaler med store norske sportsnavn som langrennsstjernen Petter Northug jr. og alpinhelten Aksel Lund Svindal. Internasjonalt sponses skateboardprofiler som Ryan Sheckler, snowboarderen Shaun White og surferen Kolohe Andino av Red Bull.

Image

Annechen Bahr Bugge, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), mener koffein- og sukkerdrikkebransjen er ekstremt flinke til å fange opp tendensene i ungdomsmarkedet.

— Det er knapt noen over 25 år som kjøper energidrikk. For mange unge betyr et sunt og sporty image mye. Det har denne bransjen skjønt, og bruker Lund Svindal og Northug for å bygge det imaget i Norge, sier hun.

Ifølge undersøkelser gjort ved SIFO, sier 54 prosent av de unge at de drikker sukkerholdige leskedrikker én gang i uken eller mer.

— Leverandørene av disse drikkene er veldig gode på å kommunisere at produktet er kult og imagebyggende, og appellerer til den økende helse- og ytelsesbevisstheten blant ungdom, sier Bahr Bugge.

Profiler

Også markedslederen Red Bull mener idrettsprofilene definitivt er viktig for salget.

— Det er som regel vanskelig å se spontane salgsreaksjoner på et sponsorat, men vi har definitivt tro på at det fungerer over tid, skriver Kjelman i e-posten.

De mener selv de har kunnet se en direkte salgsøkning etter all oppmerksomheten energidrikken har fått etter medieoppstyret rundt Petter Northug jr. og om han skulle få lov til å reklamere for Red Bull eller ikke.

— I ungdomsmiljøene er det veldig viktig hva du drikker. Når du kjøper et produkt, handler det om hva du signaliserer ved å drikke det, sier Bahr Bugge.

Oppe

I Bergen er de to guttene snart ferdig med boksen. Jakob Manne drikker ikke like mye på skolen som kompisen.

— Jeg kjøper stort sett i helgene og bruker det når jeg skal være lenge oppe. Det hender også jeg kjøper når jeg er ferdig på skolen og trenger litt energi, sier han.

Langrennsstjerne Petter Northug jr. er en av de nye norske stjernene i Red Bull-teamet.
Verdens mest kjente skateboarder, Ryan Sheckler, er en av Red Bulls viktigste markedsførere.
Med Red Bull på hjelmen sesongdebuterte Aksel Lund Svindal i østerrikske Sölden søndag.