Økonomi

Statoils resultat i 2011: 214 milliarder. Resultat i fjor: Minus 1,5 milliarder

LONDON (Aftenposten): Siden toppåret 2011 har Statoils resultat før skatt tapt seg med 215,5 milliarder kroner. Nå skal selskapet spare nye milliarder.

To oljearbeidere fotografert på jobb på Åsgård B-plattformen i Norskehavet i Statoils økonomiske toppår 2011. Siden den gang har solen gått ned for selskapets rolle som en gedigen pengemaskin gjennom mange år.
  • Stine Barstad
    Journalist

– Man skal aldri kaste bort en god krise, og jeg er stolt over å si at Statoil kommer ut av denne krisen som et mer konkurransedyktig selskap, sa Statoil-sjef Eldar Sætre da han innledet presentasjonen av resultatene for de siste tre månedene av 2016.

Tirsdag formiddag møtte han journalister, analytikere og investorer i hjertet av Londons finanssentrum for å informere om hvordan butikken går. Tallene er dyster lesning:

Selskapet fikk fjor et underskudd på 1,5 milliarder kroner før skatt. Det er 5,8 milliarder kroner svakere enn i 2015, og 215,5 milliarder lavere enn i toppåret 2011.

Staten delprivatiserte og børsnoterte Statoil-konsernet i 2001. 2015 ble det første året dette konsernet gikk i underskudd.

Tror på høyere priser

I toppåret 2011 lå oljeprisen i snitt på i overkant av 111 dollar pr. fat. I 2016 var den på 44 dollar pr. fat.

Eldar Sætre tør ikke love overskudd i 2017, men tror oljeprisen vil bedre seg fremover.

Også i tredje kvartal gjorde blant annet store nedskrivninger at Statoil leverte et resultat som var svakere enn det markedet hadde ventet på forhånd. Markedet reagerte med å sende aksjen ned 2,17 prosent tirsdag formiddag.

Men nå tror Sætre det kommer til å snu:

– Nedturen er ikke over, men vi tror vi kommer til å se høyere priser fremover, sier han.

– Blir 2017 året der resultatpilene vil peke oppover igjen?

– Det er veldig avhengig av hvordan markedet utvikler seg fremover. I år har vi hatt en oljepris på 44 dollar pr. fat, og det er en tung belastning for et oppstrømsselskap. Men vi har gjennomført enorme forbedringer, sier Sætre.

Siden 2013 har Statoil kuttet kostnadene med nesten 27 milliarder kroner – nesten seks milliarder kroner mer enn varslet på forhånd.

– Vi gir oss ikke med det, i stedet jager vi nå de neste milliardene, sa Sætre.

Selskapet har planer om å redusere kostnadene videre med over åtte milliarder kroner i år. Rundt halvparten av dette kommer som effekt av allerede gjennomførte tiltak, mens halvparten skal komme fra nye og mer effektive løsninger.

– For eksempel borer vi nå 70 prosent mer meter per dag enn i 2013. Dette er forbedringer som er enda mer verdt i et marked med høyere priser, sier Sætre.

  • Kommentar: Dårlige resultater biter ikke på Statoil

Statoil har de siste årene også redusert antall ansatte kraftig, men ifølge Sætre er det ikke konkrete planer om videre nedbemanning.

– Det er ingen planer eller program nå for å redusere antall ansatte, men vi vil se på muligheter for å endre og forbedre organisasjonen, sa Sætre.

Johan Sverdrup blir stadig billigere

Sætre sier selskapet nå kan betale både for planlagte investeringer og utbytte uten å låne mer penger hvis oljeprisen holder seg over 50 dollar fatet.

Prisen Statoils planlagte nye utbyggingsprosjekter trenger for å gå i pluss, er også dramatisk redusert.

Det er særlig prestisjeprosjektet Johan Sverdrup som drar snittet ned. Det går i pluss så lenge oljeprisen er over 25 dollar fatet. Også Johan Castberg er blitt mer lønnsomt, og krever nå 35 dollar fatet.

Analytiker Anish Kapadia i investeringsbanken THP mener Statoil har gjort en god jobb med å kutte kostnader.

– De er antakelig verdensledende når det gjelder effektivitet, og de gjør forbedringer, i stedet for bare å kutte i bemanningen, som mange andre gjør, sier han.

Kutt på sikkerheten løs?

Men parallelt med at kostnadene har gått ned, har frekvensen på såkalte «alvorlige hendelser» gått opp. Statoil vurderer nå om kuttene har påvirket sikkerheten.

Etter flere år med nedgang, viste Statoils indeks for alvorlige hendelser en økning i fjor til et nivå på 0,8, opp fra 0,6 i 2015.

– Det er en utvikling jeg ikke er fornøyd med, sier Sætre.

20. januar konkluderte Statoil selv en granskning av en alvorlig gasslekkasje på Mongstad i oktober i fjor skyldes manglende vedlikehold. Lekkasjen kunne under marginalt endrede omstendigheter ført til dødsfall.

– Ser du bekymringen til de som mener besparelsene går på sikkerheten løs?

– Vi må hele tiden forbedre oss, både på sikkerhet og effektivitet. Vi må forstå alt vi gjør på effektiviseringssiden slik at vi ikke på noen måte bidrar til å svekke sikkerheten eller øke risikonivået, sier Sætre.

– På Mongstad konkluderte dere selv med at ulykken delvis skyldte manglende vedlikehold?

– Ja, på Mongstad fungerte ikke dette godt nok, og det må vi ta lærdom av og vi iverksetter nå tiltak for å bedre vedlikeholdet. Den læringen må vi ta med oss gjennom hele organisasjonen, sier Sætre.

Les mer om

  1. Equinor
  2. Oljepris
  3. Johan Sverdrup