Norge når ikke klimamålet for 2020. Nå må farten kraftig opp.

Dersom Norge skal nå klimamålet for 2030, må farten i utslippskuttene øke dramatisk. Fergeselskaper, bilselgere og anleggsfolk jobber med saken.

Administrerende direktør Ingvald Løyning i rederiet Norled er i ferd med å elektrifisere alle de tre Nesodden-fergene. I Kongen er batteriene allerede satt inn.

– Det har vært en fantastisk utvikling i vår næring, sier adm.dir. Ingvald Løyning i rederiet Norled.

Norled driver over 80 hurtigbåter og ferger i hele Norge. I løpet av 2020 blir alle de tre Nesodden-fergene Kongen, Dronningen og Prinsen elektriske.

Onsdag var Løyning én av rundt 1500 deltagere på NHOs årskonferanse i Oslo Spektrum. Som så ofte ellers i Konferanse-Norge var klimapolitikk et sentralt tema, også for statsminister Erna Solberg (H).

Hun trenger all hjelpen hun kan få fra Løynings elektriske ferger. Norge er kommet kraftig på etterskudd i forhold til målene i klimapolitikken.

2020-målet blir ikke nådd

Norge når nemlig ikke utslippsmålet for 2020:

  • Målet i klimaforlikene fra 2008 og 2012 er at utslippene skal være 46,6–48,6 millioner tonn klimagasser i år.
  • 2018 er det siste året med statistikk. Da var utslippene i Norge 52 millioner tonn. For i år regner regjeringen med litt lavere utslipp.

« ... ja, det ser ut til å bli veldig, veldig vanskelig», sa statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i Miljø- og klimadepartementet om 2020-målet til Aftenposten i fjor høst.

Hvor langt Norge har beveget seg på veien mot målet for 2020, avhenger av startpunktet:

  • Regnet fra 2008 til 2018 har Norge kommet omtrent halvveis til 2020-målet.
  • Etter 30 år med klimapolitikk var de norske klimautslippene i 2018 nesten uendret målt i forhold til 1990.
På Aker brygge i Oslo har adm.dir. Ingvald Løyning i rederiet Norled satt opp et stort ladetårn for de elektriske Nesodden-fergene. Fergen Kongen er allerede ferdig bygd om.

Bygger om fergene

I løpet av 2020 er Norled ferdig med et byggeprogram som har gjort 20 av selskapets omtrent 50 ferger elektriske.

Hurtigbåtene er neste post i miljøprogrammet. Dette er vanskeligere fordi de skal gå fort.

– Vi har allerede startet forsøk med en hybridelektrisk hurtigbåt fra Haugesund, sier Løyning.

Han er også styreleder i busselskapet Tide. Det har 2200 busser.

– I løpet av annet halvår 2019 satte vi i drift 770 busser på biodrivstoff, sier han.

Norges ansvar

Etter Parisavtalen har Norge selv ansvaret for utslippskuttene i ikke-kvotepliktig sektor, det vil si blant annet innenlands sjøfart, alt med motor på hjul og jordbruket (se faktaboksen).

Fra 2005 til 2018 har utslippene i ikke-kvotepliktig sektor i Norge nesten ikke rikket seg. Til 2030 må dette endre seg dramatisk:

  • Norge skal kutte utslippene i ikke-kvotepliktig sektor med 40 prosent, sammenlignet med 2005.
  • Det betyr å kutte utslippene i sektoren fra 27,6 mill. tonn klimagasser i 2005 til drøyt 16 mill. tonn i 2030. Altså: Kutt på rundt 11 mill. tonn klimagasser.

Regjeringens har i Granavolden-erklæringen på eget initiativ skjerpet målet ytterligere til 45 prosent kutt.

Les også

Næringslivet kan presse frem tøffere klimatiltak | Odd Arild Grefstad og Kjerstin Braathen

«For dårlig»

Statsministeren innrømmer at resultatene fra den første perioden med klimaforlik er for dårlige:

– Resultatene er altfor dårlige sammenlignet med det vi nå skal gjennom, sier Solberg til Aftenposten.

Men «på den annen side» sier hun tiltakene som allerede er satt i verk, vil gi stadig økende effekt mot 2030.

– Jeg tror vi klarer å nå målet, men det blir krevende, sier Solberg.

Møller har elbil-målet i sikte

Konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group leder Norges største bilimportør. Hans bransje er sterkt påvirket av klimapolitikken. Norge er verdens elbil-land nummer en.

– Vi skal være en sterk bidragsyter til norske myndigheters mål om at alle nye biler som selges i 2025, skal være utslippsfrie. Målet er godt innenfor rekkevidde, sier han.

Han sier det fortsatt er behov for at myndighetene stimulerer folk til å kjøpe elbil, og det er behov for flere ladepunkter mot 2025.

Møller gjør mer enn å importere biler.

– Vi har investert i selskaper som driver i bildeling og bysykler, sier Hellman.

Direktør Jørgen Wiese Porsmyr i Veidekke (t.v.) har kjøpt seg elektrisk gravemaskin. Konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group selger elbiler i stort antall. Begge var på NHOs årskonferanse.

Klimautspill på rekke

Utspillene frem mot NHO-konferansen har vært mange og kanskje godt planlagt. Den rene norske vannkraften er med på alle:

Les også

Det har ikke vært normalt vær siden 2012. Forskere avslørte ny klima-virkelighet da de ville svare Donald Trump.

Les også

Styrtregn, hetebølger og mindre snø: Været var i liten grad «som normalt» i 2019

Graver på ren strøm

Veidekke er Norges største entreprenørselskap og skaffet seg for knapt et år siden verdens første elektriske oppladbare store gravemaskin.

Direktør Jørgen Wiese Porsmyr i Veidekke forteller at én time lading gir én time drift. Fullt oppladet kan den jobbe i 5–7 timer.

– Den kan også jobbe direkte tilknyttet strømnettet, sier han.

El-gravemaskinen går på belter og veier 26 tonn.

– Hvis alle 2500 gravemaskiner i Norge av denne klassen ble byttet ut med en slik elektrisk maskin, vil klimautslippene synke med 130.000 tonn årlig, sier Porsmyr.

En ekstra fordel: Det blir stille på anleggsplassene.