Økonomi

Regjeringen i hastemøte med Norwegian: Gir midlertidig unntak fra samarbeidsforbud

Det skjer dagen etter at EU lempet på reglene for statsstøtte, blant annet til kriserammede flyselskaper.

Konsernsjef i flyselskapet Norwegian ASA, Jacob Schram.
  • E24
  • Alf Ole Ask
    Journalist

Etter at Norwegians hovedkonkurrent SAS fikk krisepakke tirsdag, ba fagforeningen Parat bedt om et møte på Statsministeren kontor. Det ble avholdt klokken 13 i dag.

Norwegian, samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og næringsminister Iselin Nybø (V) deltok på møtet, som skjedde på videolink.

Ifølge E24 fikk Parat og de tillitsvalgte for pilotene i SAS og Norwegian fikk ingen lovnader fra næringsministeren og samferdselsministeren under sitt hastemøte onsdag

Nybø skriver i en e-post til Aftenposten:

«Vi ønsker tett dialog med bransjen, og når Norwegian og Parat ønsker et møte med oss, så stiller vi selvsagt opp. De står i en veldig krevende situasjon, og vi ønsker tett dialog med dem videre i våre løpende vurderinger.»

Åpner for samarbeid

I en melding fra Nærings- og fiskeridepartementet fremgår det at regjeringen gir transportbransjen midlertidig unntak fra konkurranselovens forbud mot å samarbeide, som følge av korona-epidemien.

– Til vanlig kan ikke SAS og Norwegian samarbeide om hvem som skal fly hvor, men i denne veldig spesielle situasjonen er det behov for å se bort ifra det for å sikre at vi får varer og personer dit de skal, sier næringsminister Nybø.

Hun sier regjeringen gjør det som trengs for å sikre at befolkningen får tilgang til de nødvendige varer og tjenestene de trenger.

– Transportbransjen er blant dem som leverer samfunnskritiske tjenester, og de får derfor unntak fra konkurranseloven de neste tre månedene. Det gjør vi for å sikre transporten i lufta, på land og til sjøs på en mest mulig forsvarlig måte under epidemien, sier Nybø i en uttalelse.

Forskriften skal i første omgang gjelde i tre måneder og trer i kraft med en gang.

Næringsminister Iselin Nybø gir transportbransjen midlertidig unntak fra konkurranselovens forbud mot å samarbeide.

Krisepakke til konkurrent

Tirsdag ble det kjent at våre naboland gir SAS tre milliarder svenske kroner i lånegarantier.

– SAS har stor betydning for både Skandinavias og Danmarks tilgjengelighet. Det inkluderer i høy grad også arbeidsplasser, virksomheter og hele økonomien generelt, sier Danmarks finansminister Nicolai Wammen i en kommentar.

Anneli Nyberg, nestleder i Parat, etterlyser lignende handling fra norske myndigheter:

– Vi ser at svenske og danske myndigheter gikk ut med en solid håndsrekning til SAS i går. Nå må den norske regjeringen komme med noe konkret til både Norwegian og Widerøe.

Onsdag melder NRK at flybransjen har bedt regjeringen om statlige garantier på mellom 6 og 8 milliarder for å overleve krisen.

Forhandler om krisepakke

På Stortinget forhandles det samtidig om en redningspakke. Det er ulike strategier og ulike oppfatninger om størrelse på denne. En kilde tett på forhandlingene sier det ikke er særlig sannsynlig at staten går inn på eiersiden.

Det snakkes mer om et mer omfattende grep for bransjen enn enkeltselskap, forklarer kilder til Aftenposten. «Selskapsnøytralt» er ordet de bruker i finanskomitéen.

Norwegian-aksjen spratt opp 39 prosent på Oslo Børs onsdag formiddag, da nyheten om hastemøtet ble kjent.

Les også

EU lemper på reglene for statsstøtte

– Løper ikke aksjonærenes ærend

Diskusjonen om Norwegian bør reddes eller ikke, går nå i flere medier. Selskapet har i mange året drevet med høy risiko og mye gjeld.

Nestlederen i Parat er klinkende klar på hva som er deres agenda:

– Vi ivaretar arbeidstagernes interesser, så vi vil sikre at bedriften og arbeidsplassene overlever. Vi løper ikke aksjonærenes ærend, sier Nyberg.

Widerøe ber om statlig garanti

Widerøe var ikke kalt inn til møtet onsdag, men opplyser til E24 at de har vært i løpende dialog med ulike departementer om krisen.

Selskapet varslet søndag at de ville permittere rundt 1000 ansatte, totalt en av tre ansatte i konsernet.

– Dette nivået gjelder fortsatt, men bildet endres time for time, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe til E24.

– Særlig bakketjenesten vår er nå avhengig av hva de andre flyselskapene gjør. Vi håndterer mye trafikk for andre flyselskaper, inkludert SAS. Deres aktivitet vil påvirke aktiviteten i vår bakketjeneste, sier Brandvoll videre.

Får store avgiftslettelser

Widerøe er glade for tiltakene som er kommet fra regjeringen, som full lønn de første 20 dagene til dem som nå permitteres.

Widerøe er det nest største flyselskapet med eierskap konsentrert i Norge.

– Det reduserer belastningen for de kollegene som nå er berørt, og det er vi veldig fornøyd med, sier Brandvoll.

Flyselskapene får også andre lettelser ved at flypassasjeravgiften fjernes fra 1. januar til 31. oktober, og ved at Avinor-avgiftene kuttes fra 13. mars til 30. juni. Samtidig trengs det mer:

– Man bør også suspendere arbeidsgiveravgiften, gjerne med tilbakevirkende kraft fra 1. januar, samt den særnorske CO₂-avgiften, sier Brandvoll. Hun understreker:

– Uansett hva som kommer, er det viktig at tiltakene er konkurransenøytrale. Vi er tre norske og mange utenlandske flyselskaper som flyr i Norge, så tiltakene må ikke forfordele noen.

– Ønsker dere også en statlig garanti, slik den svenske og danske regjeringen stilte opp med for SAS og svensk luftfart i går kveld?

– Ja, det ville løst alle problemene. For da ville det ikke vært noe problem for oss å skaffe likviditet, sier Brandvoll.