SAS legger om sitt bonusprogram, skal gi økte inntekter

SAS gjør nå den største omleggingen av lojalitetsprogrammet siden EuroBonus ble innført i 1992.

Nordmannen Eivind Roald er konserndirektør for salg og marked i SAS.

Det strategiske grepet bak relanseringen av bonusordningen i SAS er å sørge for nye inntektsmuligheter i de kommende årene.

Bakteppet er fortsatt lave billettpriser i et marked preget av en vedvarende priskonkurranse og stor overkapasitet.

Derfor har SAS i et års tid nå arbeidet med en endring i selskapets bonusprogram. Produkt­nyheten som selskapet slipper i dag, innebærer blant annet:

  • Det innføres et fjerde bonusnivå. I tillegg til gull, sølv og basiskort kommer et nytt og høyere nivå: SAS Diamant.
  • Det skal deles ut flere gull— og sølvkort, med de reisefordelene det innebærer.
  • Lojalitetsklubben skal ese ut: Antallet bonusmedlemmer skal innen utgangen av neste år ha økt fra tre til fem millioner.
  • Det kommer nye og nasjonale og internasjonale partnere i programmet, der SAS-medlemmene vil kunne hente ut spesialtilbud.
Slik ser det nye bonuskortet, SAS Diamond ut.

- Relanseringen av bonusprogrammet er første skritt på et helt nytt strategisk løp for SAS-gruppen. For å bli enda mer profitable må vi se på andre inntektsstrømmer til konsernet. Her vil bonusordningen bli en nøkkelfaktor, sier konserndirektør for salg og marked i SAS, Eivind Roald.

«Membership airline»

Sist SAS foretok en omfattende omprofilering var på 80-tallet da den legendariske SAS-sjefen Janne Carlzon etablerte SAS som flyselskapet for forretningsreisende med slagordet «The businessman’s airline».

Nå skal SAS bli «The member­ship airline», der selskapet skal bruke all den markedskraften som ligger i selskapets store bonusprogram for å sikre merverdi for alle kortinnehavere.

Ikke bare i form av bonuskort, flyplasslounger og hurtigkøer på flyplassen. Like viktig blir det å sikre medlemmene tilgang til det selskapet kaller for «unike og gode tilbud» fra sentrale partnere.

Det er her selskapet mener at det ligger nye inntektsmuligheter.

Utvalgte partnere

SAS-direktøren sier at selskapet skal relansere bonusprogrammet med en nøye utvalgt gruppe partnere.

Partnerne skal gi medlemmene fordeler samtidig som de bidrar til å fylle kassen i SAS.

Roald vil ikke nevne konkrete selskapsnavn, men forteller at det så langt er plukket ut tre bransjer som det skal satses på: bank/forsikring, telekom og varehandel (retail).

- Disse tilbyr sine kunder muligheten for å skaffe seg bonuspoeng hos oss ved kjøp av ulike produkter. Bonusen kan medlemmene bruke til å betale for en bonusreise eller til andre fordeler. Bedriftene må kjøpe bonuspoengene av oss, og slik skaffer vi oss inntekter. Poengene er blitt en handelsvare for oss, sier Roald.

Enklere å få statuskort

Omleggingen vil gjøre det enklere å oppnå statuskort hos SAS. Selskapet halverer kravet til sølvkort, og innehaverne av gull— og diamantkortet skal kunne gi bort sølv- og gullkort til familie, venner eller kolleger uten at disse er kvalifisert for høyere status.

- Grunnlaget for bonusordningen var i sin tid kort og ulike fordeler. Det skal det også være i fremtiden. I tillegg skal vi bygge opp et nettverk rundt selve bonusordningen der vi bygger på de produktene SAS og partnerne kan tilby våre medlemmer, sier Roald.

Han vil ikke si hvor store merinntekter SAS kan hente ut av salg av bonuspoeng til partnerne.

- Det er en betydelig sum. Vi har stor kunnskap om våre medlemmer, det er en viktig kapital for oss, sier Roald.

Forbrukerrådet advarer

Forbrukerrådet er skeptisk til alle fordelskort og ber deg som forbruker være utro mot bonusklubben du er medlem i.

Vi er i utgangspunktet skeptisk til bonuskort fordi de binder deg til en butikk eller tjenesteyter. De kan også være dårlig for konkurransen selgere imellom. Vi var imot bonusprogram i Norge for å sikre at Norwegian fikk etablert seg, til gode for oss som forbrukere, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Uansett mener Halsos at forbrukerne bør unngå å binde seg opp av et bestemt bonusprogram:

- Vær utro. Ikke glem å sjekke prisen hos konkurrenten, sier han. Norwegian sier at selskapet i likhet med SAS jobber med å videreutvikle sin bonusordning, Reward-programmet:

- Hovedprioriteten er å legge til rette for at våre lojale kunder får en enklere, raskere og mer behagelig reise med oss. Vi jobber også med å knytte til oss flere eksterne partnere som gir medlemmene mulighet til å samle poeng på andre produkter og tjenester enn flyreiser, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Hun sier at kunden hos Norwegian ikke blir «låst inne» i et bonusprogram over lengre tid, men at vedkommende kan bruke opparbeidede bonuskroner med én gang.