Økonomi

Vi importerer biff samtidig som vi maler opp vår egen

I fjor importerte Norge drøyt 3600 tonn biffkjøtt. Det skjer samtidig som noen av de møreste norskproduserte biffene havner i kjøttkvernen. - Et paradoks, sier Frøydis Bjerke i Animalia.

afp000830209-EK7UgR8q1_.jpg
  • Solveig Ruud
    Solveig Ruud
    Journalist

I fjor ble det importert tre ganger så mye biffkjøtt som i år 2000. Foreløpig handelsstatistikk fra SSB viser at vi i fjor til sammen importerte 3621 tonn indrefilet, ytrefilet og annet biffkjøtt – enten som ferskvare eller frosne. Det meste av dette biffkjøttet kom fra land som Namibia, Uruguay, Botswana, Swaziland, Brasil, New Zealand og Nederland.

Frøydis Bjerke, fagsjef i kjøttbransjens fagorgan Animalia, synes det er paradoks at markedet skriker etter biff – noe som fører til økende import – samtidig som biff og filet fra norske storfe males opp.

Som Aftenposten nylig har skrevet, maler norske slakterier opp blant annet «flat iron steak» — biffkjøtt som ligger i bogen, og som er like mørt som indrefilet.

Se videoen om hvor på oksen du finner den møreste biffen:

Etisk og ernæringsmessig betenkelig

Bjerke mener både etiske og ernæringsmessige hensyn burde tilsi at man i Norge burde bruke mer rent kjøtt fra hele dyret.

— Når svært mye males opp til kjøttdeig, får vi også i oss mer enn ønskelig med salt og fett, sier hun.

Norske slakterier maler opp en mye større del av et storfeslakt enn man gjør i f.eks. både Frankrike og USA.

Fagsjefen i Animalia mener det er flere forhold som må endres for å utnytte flere norske biffstykker bedre. Hun peker på alt fra holdningsendring i slakteriene til økt kunnskap hos forbrukerne.

Etterlyser bedre markedsføring av bogbiffer

— Mange vil ikke endre rutiner før de er helt sikre på å tjene penger på det, sier hun og påpeker at dersom man skal få solgt «flat iron steak» og andre møre deler av dyrene, må alle leddene i kjeden handle samtidig. Slakteriene må begynne å skjære ut stykkene og de må markedsføres ordentlig slik at etterspørselen etter flere biffstykker er der, sier hun.

Bjørn Tore Teigen i Matprat tror etterspørsel etter f.eks. «flat iron steak» ville øket, dersom restauranter og andre storkjøkken begynte å tilberede kjøttet slik at folk fikk kjennskap til det.

– Folk velger ikke disse i kjøttdisken hvis de ikke blir spesielt anbefalt, sier han og poengterer at ikke alle butikker har bemannet kjøttdisk. Han påpeker også at butikkene raskt gir opp hvis et produkt ikke selger.

Les også

  1. Den møreste biffen havner i tacokjøttet

  2. Mikrobryggere har gjort noe stort

  3. Tid for å spise fisk, nå

  4. Kastrerte okser gir mørest biff

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien