Økonomi

En app kan bidra til at du lettere får tak i lokalmat

BERLIN (Aftenposten): For første gang samarbeider hele dagligvarebransjen og skal standardisere kravene overfor bønder som skal selge lokalmat. Målet er 10 milliarder i omsetning fra lokale produsenter i løpet av ti år.

Bondens marked er blitt et velkjent syn i mange byer, men kunder ønsker å kjøpe kortreist mat i butikker også. - Vi skal omsette for 10 milliarder årlig i 2025, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale til Aftenposten. Foto: Stein J. Bjørge

  • Marita E. Valvik
  • Solveig Ruud
    Journalist

Lokal eplemost, spekeskinke, ost, syltetøy og pølser skal bli lettere å få tak i dagligvarebutikkene. For første gang samarbeider hele bransjen om å gjøre det lettere for lokalmatprodusentene å komme inn i butikkhyllene.

En stor næringslivsdelegasjon var torsdag samlet i Berlin for å finne ut hvordan de skal nå målene om å omsette lokalmat for 10 milliarder kroner innen 2025. Det er mer enn en dobling av det som selges i dag. Møtet fant sted dagen før årets store mat— og turistmessen, Grüne Woche, åpner i samme by, en messe der flere norske småprodusenter viser frem smakebiter på lokalmat.

Egen internettportal

Et av virkemidlene for å få fart på omsettingen er en egen internett-portal som skal være et bindeledd mellom produsenter og de som skal selge maten.

  • Salget av lokalmat økte kraftig i fjor.
  • Jeg er veldig fornøyd med dagen. Dette er en gjeng skikkelig optimistiske gründere som ikke synes jeg er optimistisk nok når jeg sier vi skal omsette for 10 milliarder årlig i 2025, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale til Aftenposten i forkant av pressekonferansen.

På pressekonferansen sier han at han nå skal jobbe for å gjøre Norge til en anerkjent, internasjonal matdestinasjon, basert på regional og lokal identitet og norske konkurransefortrinn. Blant annet trakk han frem fenalårprodusenter som selger til Frankrike og marmeladeprodusenten Han Sylte.

— Når de lager mat av gulrotgresset, fortjener det all ære, sa statsråden.

I år var ingen av de tradisjonelle dagligvareaktørene med i næringslivsdelegasjonen. I stedet har Dale tatt med seg alternative aktører, som Adams matkasse, Godt levert, grossister til storhusholdning og restauranter. Statsråden tror det ligger store muligheter i å selge maten andre steder enn i de tradisjonelle butikkhyllene.

— Mye av salget av lokalmat skjer i dag i alternative kanaler som vi frem til nå ikke har målt salget av, sier leder av Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth.

Hun trekker blant annet frem samarbeidet mellom Kolonial.no og Rema som et eksempel på hvordan man må tenke.

Flere ønsker å kjøpe lokalmat

Stadig flere av oss ønsker å kjøpe mer lokalmat. Men de fleste av oss finner ikke det vi ønsker oss i butikkene. Ønsket er blitt større de siste årene, nå sier åtte av ti forbrukere at de ønsker å handle lokalmat. Det er en økning på 10 prosent siste fem årene.

Torsdag lanserte landbruks- og matminister Jon Georg Dale hjelpen mange lokale produsenter har ønsket seg, en egen nettside der de lokale produsentene kan registrere produktene sine. Her kan matkjedene, hoteller og restauranter gå direkte inn og bestille varer.

  • Denne mannen bestemmer hva du får i butikkhyllene
    Tidligere har det vært en utfordring at bønder og andre lokalmatprodusenter må dokumentere matsikkerhet og andre ting overfor hver enkelt dagligvarekjede eller grossist. Her har alle hatt ulike krav og skjemaer. Nå blir byråkratiet forenklet ved at det skal være ett sted der alt skal være standardisert.

Enklere

Håpet er at den nye nettsiden skal gjøre det enklere for dagligvarekjeder, hoteller og restauranter å få tak i den lokale maten som i dag produseres. Dette er et tiltak for at regjeringen skal kunne nå målet om å selge lokalmat for 10 milliarder kroner årlig innen 2025.

Fra oktober 2014 til oktober 2015 ble det solgt lokalmat for 4,2 milliarder i dagligvarebutikker. Dette er en økning på 10,3 prosent fra året før.

  • Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag?Her får du svaret
    Leder i Matmerk, Nina Sundqvist, antar at vi i dag har mellom 1500 og 1700 lokalmatprodusenter i Norge. Foreløpig er 370 produkter registrert i databasen.

Dette er første gang alle dagligvarekjedene går sammen om en felles ordning om lokalmatprodusenter.

Villig til å betale om folk bare finner det

Dagligvarekjeder og grossister betaler to tredjedeler av hva systemet koster. Resten stiller produsentene og myndighetene opp med gjennom midler via jordbruksforhandlingene.

Tidligere landbruks- og matminister Sylvi Listhaug har tidligere uttalt at hun tror norske forbrukere er villig til å betale litt mer for lokalmat – om det bare er tilgjengelig.

— Veksten vi ser nå viser at markedet er der. Det er stadig flere som velger noe annet til fredag og lørdag eller når de skal kose seg, og disse er villige til å betale for det ekstra utvalget og kvaliteten, sa Listhaug til Aftenposten i oktober.

Neste uke åpner Stein Erik Hagens millionmatsatsing på nett, marked.no, og Listhaug mente også at netthandel kan være et godt sted å starte for lokalprodusenter.

  • Utfordringen for mange lokalprodusenter er å finne en hylle å selge varene fra, selv om dagligvarekjedene er blitt flinkere. Jeg tror netthandel gir forbrukerne litt mer tid til å vurdere produktene, sier Listhaug og fortsetter:

— Det er ikke så lett å oppdage alle matskattene i matbutikkene når du haster hjem mellom jobb og barnehage, sier hun.

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Landbruksministeren vil bruke norsk reiseliv for å selge lokalmat

  2. ØKONOMI

    Du må betale mer for den dyreste kyllingfileten sånn at den billigste kan bli enda billigere

  3. ØKONOMI

    Ny Rema-strategi holder lokale leverandører på pinebenken

  4. ØKONOMI

    Rema vil bli best på økologiske varer. Fokhol Gård i Stange skal hjelpe dem med det.

  5. ØKONOMI

    Norges ubestridte dagligvarekonger har doblet overskuddet på ti år

  6. ØKONOMI

    Brukte 7 millioner skattekroner på mat-app - skrotet etter to år