Økonomi

Han var ikke helt fornøyd med den første. Men denne yachten er vel stor nok?

Milliardæren Graeme Hart fra New Zealand bygget først en yacht i Norge. Så ønsket han en litt større båt, med litt flere finesser. Nå er nummer to klar.

Den nye Ulysses fotografert under en prøvetur på Nordvestlandet nylig. Foto: Berge Myrene/Kleven Verft

  • Arnfinn Mauren

Den 116 meter lange superyachten Ulysses ble levert til eieren i helgen. Deretter satte den kursen for Tyskland, hvor fartøyet skal få den siste «finishen».

For Kleven Verft i Ulsteinvik som har bygget yachten, har det vært et uvanlig oppdrag. Det er første gang de har bygget superyachter, først en på 107 meter, så en på 116 meter.

– Vi settter stor pris på det gode samarbeidet vi har hatt med Hart og teamet hans, og på tilliten som er vist oss ved at de på kort tid har bygd ikke bare en, men to fantastiske fartøyer hos Kleven, forteller Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven.

Les også

«Å være vitne til en slik sjøsetting, får frem mye stolthet og glede»

Newzealenderen Graeme Hart sammen med kona Robyn og konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven - ved en modell av den nye yachten. Foto: Arnfinn Mauren

Robust fartøy med yachtens finesse og glans

Fartøyet er en såkalt ekspedisjonsyacht, og designet av Marin Teknikk i Herøy kommune. Dette betyr at det er spesielt utviklet for turer i røffe farvann.

Yachten leveres 15 måneder etter at den første yachten ble levert til eieren. Da den ble sjøsatt i mars i år, uttalte eieren Graeme Hart til Aftenposten at han var ute etter det beste fra robuste offshorefartøyer samtidig som fartøyet hadde yachtens finesse og glans.

– Jeg ser frem til å dra til Alaska, og jeg tar gjerne et cruise også i Norge og i arktiske strøk. Ideen er å ha en yacht som kan dra hvor som helst i verden, kunne Hart fortelle.

Les også

Det må bygges flere slike hvis norske verft skal overleve

Fra offshore til yachter, hurtigruter og fiskebåter

De to yachtene har markert et skifte hos Kleven Verft; fra nærmest utelukkende å bygge ulike offshorefartøyer for norske redere til å ha en langt mer differiensiert ordrebok.

– Disse to fartøyene er blitt svært viktige referanser for oss i ett nytt og spennende marked, og vi opplever stor oppmerksomhet rundt dem, sier Kleven-sjef Ståle Rasmussen.

Den første yachten har for øvrig Graeme Hart lagt ut for salg - for 195 millioner dollar. Det er betydelig mer enn byggeprisen.

  1. Les også

    Slik ser det ut ombord i verdens trolig dyreste bruktbåt - som er norsk

Les mer om

  1. Design
  2. Økonomi

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Før oljekrisen bygget de offshoreskip. Nå bygger norske verft luksus.

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Han designer Kjell Inge Røkkes nye forskningsyacht: - Et meningsfullt oppdrag

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Total forvandling: Dette er egentlig en supplybåt i Nordsjøen

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Røkkes nye yacht er kommet til Norge. Nå skal skipet innredes for både luksus og forskning.

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Dette ville gitt skyhøye odds for noen måneder siden: Hotellkongen er blitt verftseier.

  6. OSLO
    Publisert:

    I to uker har en av verdens største yachter besøkt Oslo. Eieren er en del av kongefamilien i Emiratene.