Blar opp for betalingsrevolusjon

Allerede til uken ruller det norske selskapet Mcash ut en løsning for betaling med mobiltelefon. Forbrukerrådet reagerer på at vi gir bort personopplysninger.

Mcash-grunnlegger Daniel Döderlein (foran) tror Alexander Bølla på Deli de Luca snart må tilpasse seg nye betalingsvaner. - Man har jo alltid med seg mobilen, sier Döderlein. Bak står medgründer Thomas B. Carlsen (t.h.) og Torleif Ahlsand i investeringsfondet Northzone.
  • Øystein Aldridge

43 millioner kroner ble denne uken investert i Mcash.

I løpet av svært kort tid kan nordmenn betale med telefonen sin. I butikker, på nett, og mellom privatpersoner.

Hørt det før? Diverse løsninger for betaling med mobil har vært annonsert en rekke ganger, men foreløpig har lite skjedd. Nå lover Mcash at deres løsning er klar til bruk i løpet av neste uke. Siden 2006 har selskapet jobbet med å utvikle en app som revolusjonerer måten vi betaler på.

— Vi gjør betaling kjapt, trygt og enkelt. Man kan betale hvor som helst og til hvem som helst, sier gründer Daniel Döderlein.

Hos Deli de Luca på Karl Johan tar Döderlein frem mobilen. Han skanner en kode på disken og viser butikksjef Alexander Bølla hvordan Mcash kommer til å fungere.

— Ser veldig greit ut, er dommen fra Bølla.

Har lett etter løsning

Denne uken ble det klart at det nordiske investeringsfondet Northzone sammen med engelske Entrée Capital spytter inn 43 millioner kroner i Mcash.

Med den økonomiske ryggdekningen på plass, er det omsider tid for å lansere appen. Torleif Ahlsand i Northzone er ikke i tvil om betaling med mobil kommer, selv om han mener det fortsatt kan ta 5-10 år før det blir vanlig.

- I tre år har vi sett etter en løsning som kan brukes i alle situasjoner, uavhengig av hvilken bank eller teleoperatør man har. Den løsningen har vi funnet nå, sier han.

Mcash blir først tilgjengelig på utvalgte steder, deriblant nevnte Deli de Luca. Peppes, Starbucks, Burger King, Bunnpris og Byggmakker er andre som er med fra starten.

De fysiske utsalgsstedene er riktignok ikke de viktigste for Mcash.

— Fordelene er størst når det gjelder netthandel og overføringer mellom privatpersoner. Her finnes det ikke gode nok løsninger i dag, sier Ahlsand.

Håper på hjelp

Når man skal betale med Mcash-appen, skanner man en QR-kode med mobilen. Man trenger ikke kontonummer, KID-nummer eller kortnummer. Den utskjelte Java-løsningen er historie.

— 30 prosent av alle forsøk på å handle i nettbutikker, strander når man kommer til kassen og skal fylle inn betalingsinformasjonen. Vi regner med at mange nettbutikker er åpne for en løsning som stopper det problemet, sier Ahlsand.

Mcash legger opp til at det skal være enkelt og billig for fysiske utsalgssteder å få kundene til å betale med en app fremfor med kort, som nordmenn er godt vant til.

— Det var brukerstedene selv som i sin tid fikk kundene over fra kontanter til kort. Det skjedde fordi det var mest praktisk for dem. Vi tror det kan skje igjen, sier Döderlein.

Flere konkurrenter

Mcash er langt ifra den eneste aktøren som vil ha nordmenn til å betale med mobilen. Telenor, DNB og flere andre banker samarbeider om appen Valyou, som lanseres for Android-brukere i løpet av andre kvartal i år.

Foreløpig satser Valyou på å bli store i butikker og andre, fysiske betalingssteder. Betaling skjer ved å plassere mobilen over betalingsterminalen.

— Det kommer til å skje en enorm utvikling her. Vi ønsker å bygge en handelsplass med relevante tilleggstjenester og ulike tilbud, sier Valyou-sjef Tor Jacobsen.

Han tror det er en fordel at flere aktører prøver seg i markedet for mobil betaling. Döderlein i Mcash tror de to tjenestene kan leve side om side.

Stort forsprang

Geir Sand Nilsen i digitalbyrået Fanbooster følger nøye med på markedet for mobil betaling, og mener Mcash har løst de viktigste utfordringene.

- De har sørget for at alle kan være med, uavhengig av hvilken bank, teleoperatør eller mobiltelefon man har. Mcash senker terskelen for å betale med mobilen, sier han.

Nilsen sier Mcash har et stort teknologisk forsprang på konkurrentene.

— Det blir helt avgjørende at de greier å få mange nok til å bruke Mcash før de blir utfordret. De har alt som skal til for å lykkes, men er nødt til å overbevise. Mcash har en gigantisk markedsføringsjobb foran seg, sier Nilsen.

Advarer mot å dele opplysninger

Apper som Mcash avslører blant annet hvor du handler og hva du kjøper. Åtte av ti forbrukere ønsker ikke å gi fra seg denne informasjonen.

Vi selger oss billig når vi betaler med mobilen, mener Forbrukerrådet. Det kommer frem i en rapport om betalingsløsninger og personvern som ble publisert tirsdag.

— De nye betalingsløsningene er skumle i den forstand at de er konstruert for å samle inn data om oss. Vi vet ikke hvordan denne informasjonen skal brukes i fremtiden, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

Usikker fremtid

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at hele 82 prosent sier seg helt eller delvis enig i at de ikke ønsker at handelsstanden skal samle inn personlig informasjon om dem når de handler på nett eller med mobilen.

Bare en av tolv vet godt hvordan de kan beskytte informasjonen om seg selv.

— Vi er opptatt av at man når som helst skal ha muligheten til å få slettet informasjonen som er samlet inn. Den skal ikke lagres herfra til evigheten. Det er mye usikkerhet knyttet til hva betalingsselskapene velger å gjøre i fremtiden, sier Jensen.

Stiller krav

Mcash har presentert sin tjeneste for Forbrukerombudet, og er åpne om at de samler inn data om brukerne. Jensen sier han ønsker Mcash og tilsvarende tjenester velkommen.

— Det gjenstår å se hvordan de vil fungere i praksis. Vi krever at tjenestene informerer tydelig om hva som samles inn og hvordan informasjonen blir brukt. Videre må man ha rett til å bruke appen også uten at man gir fra seg data, sier Jensen.

Avdelingsdirektør Helge Veum i Datatilsynet sier til Aftenposten at en av fremtidens utfordringer er å sikre legitime betalingsløsninger som ivaretar personvernet.