Tvangsflyttes til tre ganger dyrere mobilabonnement

Telenor endrer mobiltilbudet sitt. Det får folk med lavt forbruk til å si farvel til telegiganten.

- Dette er toppen av frekkhet! Finnes det ikke magemål på noe nivå i dette selskapet? Marianne Smith er en av dem Telenor nå varsler om nytt abonnement.
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

15.000 mobilkunder hos Telenor blir fra 1. mai tvangsflyttet til et nytt abonnement. Det er nesten tre ganger dyrere enn det de har i dag.

Marianne Smith er en av dem Telenor nå varsler om nytt abonnement. Opptredenen til Telenor provoserer henne så mye at hun nå skifter mobilselskap og sier opp fasttelefonen hos telegiganten i samme slengen.

— Dette er toppen av frekkhet! Finnes det ikke magemål på noe nivå i dette selskapet?

Holmestrand-kvinnen (65) har i dag et abonnement som heter Fri 20. Hun er en av de mange som har så liten aktivitet på telefonen at hun sjelden har ringt for mer enn minstebeløpet på 49 kroner i måneden.

Nå har hun fått sms fra Telenor, som avvikler dette abonnementet. Ikke noe spørsmål om hun er villig til å bytte til et dyrere abonnement, men en kort beskjed om at hennes abonnement fra 1. mai heter Prat 100.

Dette abonnementet er nesten tre ganger så dyrt - det skal koste minimum 129 kroner i måneden.

Les også:

Les også

Telenor ber alle brukere bytte passord

Blir sint

Dette er meldingen som går ti alle Telenor-kunder med Fri 20-abonnement.

— Det har ikke noe med penger å gjøre, selvsagt. Men jeg blir sint når jeg, uten spørsmål, blir overført til et mye dyrere abonnement. Dette gjør de bare for å kunne vri den siste kronen ut av kundene, ved å prakke på oss et abonnement vi ikke har bruk for. De har ikke noe tilbud til alle oss som har liten trafikk. Derfor forlater vi Telenor, dit skal jeg ikke under noen omstendigheter tilbake, sier Smith. Hun forteller at hun har hatt mobil hos Telenor siden OL ble arrangert på Lillehammer i 1994. Men behovet hennes består stort sett i å ringe noen korte samtaler og motta oppringninger. Derfor har regningen vært minimal.

— Og jeg surfer aldri på mobilen. Til det har jeg kjøpt meg en Ipad, forteller hun.

I vennekretsen hennes er det mange som har fått en likelydende sms fra Telenor.

— Det komiske er jo at jeg bare for noen uker siden hadde en kunderådgiver fra Telenor på tråden som tilbød meg å se over mine telefonutgifter. Etter gjennomgangen var vi begge enige om at abonnementet mitt, Fri 20, var helt perfekt for meg og at jeg absolutt ikke skulle skifte. Snakk om dobbeltkommunikasjon, sier Marianne Smith.

Fasttelefonen skal ut!

Hos Telenor sier informasjonssjef Anders Krokan at han forstår at kundene reagerer på at de bare får en sms.

— Kundene vi nå flytter over til Prat 100, er på gamle abonnementer. Bransjen har generelt gått over til abonnementer med trafikk inkludert, og Telenor endrer så vi gjennomgående er på denne strukturen. Følgelig legger vi disse kundene over på abonnement med inkludert datatrafikk. Dette innebærer at de får høyere månedspris samtidig som de får mer innhold, i tillegg går prisen ned på sms- og talepris, sier Krokan.

Han anbefaler de som ikke er fornøyd med å bli flyttet om å ta kontakt med kundeservice for å komme over på et abonnement som passer. Et billigere abonnement enn Prat 100 finnes imidlertid ikke, kan Aftenposten konstatere etter å ha sjekket med kundesenteret.

- Har du svært lavt forbruk, kan kontantkort være løsningen, sier Krokan.

Les også:

Les også

Betalte 4508 kroner for én times OL-TV på mobilen

— Hovmodig av Telenor

Daglig leder i analyseselskapet Norsk Telecom, Tore Aarønæs, mener Telenors opptreden i denne saken grenser til det hovmodige.

— Det minste man bør forlange når prisen på en tjeneste settes opp, er en forklaring på hvorfor det skjer. Å bare henvise til en generell omlegging holder ikke. Dette burde et selskap som Telenor holde seg for god til, sier Aarønæs.

Han mener Telenor burde ha funnet en måte å administrere små abonnementer på, for eksempel gjennom en årsfaktura, slik at også de med begrenset ringebehov kunne få et rimelig fast abonnement.

- Disse kundene representerer en omsetning som er så å si uten betydning for selskapet. Man skal ikke tvinge folk til å kjøpe et dyrere abonnement enn nødvendig uten at det er svært gode grunner til det, sier Aarønæs.

Post-og teletilsynet opplyser at et varsel om prisøkning skal gis med en måneds varsel og at en sms om dette bør være tilstrekkelig.

Les også: Forbrukerombudet krever at mobilselskapene opplyser om faktiske 4G-hastigheter