Økonomi

Stine Røsand (31) får ansvaret for Stein Erik Hagens milliardsatsing på nett

Toppsjefen i Marked.no måtte gå, pengene har forsvunnet ut av selskapet og kundene har uteblitt. Nå får Stine Røsand (31) ansvaret for Stein Erik Hagens milliardsatsing på nett.

Stine Røsand blir ny sjef for matbutikken på nett Marked.no etter at den tidligere sjefen måtte gå i høst. Foto: Olav Olsen

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

– Det er ikke noe vits i å pynte på det. Vi er der vi er. Oppstarten har vært mye tøffere enn vi hadde trodd.

Styreleder Ole Vinje sitter i lokalene til Marked.no, som Stein Erik Hagen indirekte eier, og rister lett på hodet over spørsmålet «hvor mye penger har dere tapt i år». Først kommer innrømmelsen. Så svarer han mer direkte:

– Vi snakker om minus 94 millioner kroner. Og en omsetning på snaut 50 millioner i år. Det er mye som skal rettes på, sier han, før han peker i retning av personen på sin venstre side.

Ønsket seg en person i tidsklemma

Der sitter Stine Røsand, ny administrerende direktør for nettmatselskapet Marked.no.

  • Kjøper vi sunnere mat når vi handler på nett? Ekspertene tror det.

– Vi ville ha en ung person, en i tidsklemma, til å snu dette selskapet. Det kan ikke en gammel bestefar som jeg gjøre. Jeg tror ikke jeg er kreativ nok lengre, sier han.

Røsand har jobbet i Marked.no ett år som økonomiansvarlig. Nå er hun klar for utfordringen det er å få selskapet på rett kjøl.

– Vi vil trenge penger også neste år. Men nå har vi gode, realistiske planer som vil bety at vi går i null i 2018, sier hun.

Det har ikke gått helt etter planen for Marked.no. Butikken åpnet nettdørene 1. mars, men i høst måtte sjefen Ole Petter Wie forlate skuta og styreleder Ole Vinje tok over i en periode. Nå er etterfølgeren klar.

– Det har vært noen rolige måneder. Vi måtte redefinere hvem vi skulle være og hvordan vi skulle få det til, sier Røsand.

Satser på barnefamilier

Nå bygger de opp et tilbud som skal rette seg direkte mot slike som henne; Folk i tidsklemma, nærmere bestemt aktive barnefamilier med to fulltidsarbeidene foreldre.

– Vi har sett at vi må tørre velge hvem vi henvender oss til. Vi kan ikke snakke til alle. Vi tror det er størst mulighet om vi tilpasser oss småbarnsfamiliene i alt vi gjør, markedsføring, vareutvalg, matretter og leveringstider. Det skal være raskt og enkelt, sier Røsand.

– Er det ikke det konkurrenten Kolonial.no også er?

– 1 prosent av all dagligvarehandel er netthandel. Da er det bedre å overtale nye kunder å prøve oss enn å krangle om de eksisterende kundene med Kolonial, sier hun mens styrelederen legger til at småbarnsfamiliene forhåpentlig skal føle seg mer ivaretatt hos Marked.no enn Kolonial.no.

– De har fått med seg kokken Eyvind Hellstrøm, mens vi forsøker å gjøre dette litt mer for barnefamilien på Oppsal, sier Vinje.

Røsand påpeker at en viktig forutsetning for at de satser videre med Marked.no, er båndet de nå har knyttet til eieren Komplett. Digitalteamet er involvert i alle beslutninger Marked.no gjør, og med en erfaring fra netthandelen gjennom 20 år skal komme godt med.

Skal være en lavprisbutikk

Totalt ble det handlet varer for 164 milliarder kroner i Norge i fjor. En prosent av dette står netthandelen for.

Stein Erik Hagen eier deler av Komplett.no gjennom sitt familieselskap Canica. Hagen eier også 24,5 prosent av aksjene i merkevareselskapet Orkla. Foto: Bjørge, Stein / ØYVIND NORDLI

– Med 50 millioner i omsetning får vi ikke samme innkjøpsbetingelser som de store dagligvarekonkurrentene. Men kundene skal få priser tilsvarende en lavprisbutikk. Derfor har vi også prismatch mot Rema 1000 på 200 bestselgere, sier Røsand.

Denne sammenligningen blir oppdatert ukentlig.

I dag har Marked.no 4000 varer i sin butikk, men de innrømmer at mange av dem har vært umulig å finne.

– Det har vi jobbet hardt med den siste tiden, at det skal bli lettere å søke opp varer. Vi hadde en kunde som fortalte oss at han kansellerte hele handelen som var på over 2000 kroner fordi han ikke fant vaniljestangen. Vi hadde den, men det var umulig å søke den opp. Sånn kan det ikke være, og det har vi jobbet mye med, sier Vinje.

Han legger til at dagligvarebransjen i Norge trenger nye aktører og noen som ser på bransjen med nye øyne.

– Nettopp derfor vil vi ha inn ungdommen. De tenker nytt, sier Vinje med referanse til Røsand som starter i jobben 1. desember.

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien
  2. Dagligvarehandel