Økonomi

Rapport: Programvare aktiverte seg fire ganger før 737-ulykke

Programvaren som skulle hindre steiling, ble aktivert fire ganger da Boeing 737 Max-flygerne prøvde å gjenvinne kontroll i Etiopia i fjor, viser en rapport.

Vrakgods på stedet der et Boeing 737 MAX styrtet i Etiopia for et år siden. Mandag ble en foreløpig ulykkesrapport lagt fram i landet. Foto: Mulugeta Ayene / AP / NTB scanpix

  • NTB-AP

Programvaren, kalt MCAS, dytter flyets nese ned for å forhindre steiling. Denne programvaren utløste seg fire ganger mens flygerne i desperasjon strevde med å gjenvinne kontroll over flyet like før det styrtet 10. mars i fjor. Det viser en foreløpig rapport som Etiopias lufthavarikommisjon la fram mandag.

Rapporten peker også på feil ved en sensor som førte til rekken av hendelser som til slutt gjorde at flyet styrtet. Flygerne burde ha fått simulatortrening med opplæring i hva de skal gjøre når flyets systemer svikter, står det i rapporten.

Boeing lanserte flymodellen 737 Max og hevdet at den i all hovedsak lignet på den eldre 737-generasjonen, og at det derfor ikke var behov for simulatortrening for å venne seg til den nye flytypens systemer.

Rapporten fra Etiopia kommer med sikkerhetsanbefalinger og gir antydninger om årsaken til flystyrten, men den fullstendige analysen vil ikke være ferdig før den endelige rapporten foreligger senere i år.

Alle de 157 om bord mistet livet i ulykken.

  1. Les også

    Karoline døde da Max-flyet styrtet. Dette er historien om hennes liv, den siste flyturen og farens reise til åstedet.

  2. Les også

    Boeing har funnet ny 737 Max-feil

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Boeing 737
  2. Flyulykker
  3. Programvare
  4. Etiopia
  5. Boeing

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Knusende kongressrapport om Boeing

  2. ØKONOMI

    Boeing har funnet ny 737 Max-feil

  3. NORGE

    Rapport: Jetfly var 52 meter fra styrt etter avgang fra Gardermoen

  4. ØKONOMI

    Boeing 737 Max på vingene igjen

  5. ØKONOMI

    Vellykket jomfrutur for Boeings nye langdistansefly

  6. ØKONOMI

    De fleste flyene står på bakken. Så lite er igjen av Norwegians flyimperium.