Økonomi

Ica-oppkjøpet: - Konkurransen blir dårligere

Rema-sjef Ole Robert Reitan er kritisk til hvordan Konkurransetilsynet har fordelt oppkjøpet av Ica. Forbrukerrådets direktør Randi Flesland mener oppkjøpet er den neste beste løsningen.

Ole Robert Reitan mener konkurransen i dagligvaremarkedet blir dårligere med Coops oppkjøp av Ica. Foto: Fotobestilling AP

  • Robert Gjerde
  • Marita Valvik

— Hver eneste butikk Norgesgruppen får åpne, er ødeleggende for konkurransen. Det er ødeleggende for leverandørene og for forbrukerne. Sånn er det bare, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan til Aftenposten.

Han mener Norgesgruppen allerede er for stor og har for mye makt i det norske dagligvaremarkedet. At Norgesgruppen nå får kjøpe 50 av Icas gamle butikker, gjør ham bekymret.

Les også:

Les også

Coop får lov til å kjøpe Ica

— Har tenkt for lokalt

— Ja, jeg er bekymret. Nå blir forskjellene mellom Norgesgruppen og de andre enda større, sier han og mener at Konkurransetilsynet har tenkt for lokalt.

— Jeg vil heller ha sterk konkurranse lokalt, enn en dominerende aktør nasjonalt, sier Reitan.

Rema ikke med

Han tar til etteretning at han er den eneste som ikke får en del av kaken etter at Coop fikk ja til å kjøpe Ica Norge. Norgesgruppen får 50 butikker, mens Bunnpris får overta 43.

— Det er veldig bra at Bunnpris får kjøpt 43 butikker. Det er med på å styrke konkuransen, sier Reitan.

Bunnpris kjøper i dag varer av Reitan, og dermed styrker det også Reitans forhandlingsmakt overfor leverandørene.

— Jeg synes det er rart at Konkurransetilsynet ikke forstår at det hadde vært bedre om Coop hadde fått beholde de 50 butikkene enn at Norgesgruppen får kjøpe dem.

- Nest best

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, sier dagens utfall er den «nest beste løsningen».

Randi Flesland Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

— Vi hadde helst sett at det var fire kjeder. Når det ikke går, er dette den nest beste løsningen. Nå får vi bare ønske Coop lykke til med sin utvidede portefølje. Det er viktig at Coop lykkes, sier Flesland

Hun trekker frem som positivt at det nå blir tre aktører som alle er nasjonale , mens Coop og Ica til nå har hatt sine tyngdepunkter i ulike deler av landet.

Tankekors

Hun sier hun har tillit til at Konkurransetilsynet har gjort en fornuftig vurdering når de gjelder antall butikker som må selges.

— Det som er et tankekors er at Norgesgruppen, som er så dominerende, får kjøpe om lag halvparten av butikkene som skal selges.

Tar det som en kompliment

- Du er den eneste som ikke har fått noe av kaken i denne runden, Reitan. Hva tenker du om det?

— Jeg registrerer at Coop er livredde for å selge noen butikker til oss. Det tar jeg som en kompliment, sier Rema-sjefen som selv har sett på Coop som sin erkerival gjennom årene.

Las Vegas-tur

Det gikk så langt at han lovet alle butikksjefene en tur til Las Vegas når de ble større enn Coop. Det var de et par måneder, men så kjøpte Coop Ica og skjøt forbi igjen. Men det ble Las Vegas-tur likevel.

Nå får Coop en markedsandel på over 30 prosent, mens Norgesgruppen kommer til å runde 40 prosent.

Leverandørene bekymret

— Vi er veldig bekymret over at vi går fra fire til tre leverandører, sier administrerende direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes forening. Han organiserer mange av leverandørene i dagligvarebransjen.

Helge Hasselgård Foto: Jon Hauge/Aftenposten

Han mener at når det nå blir færre aktører som skal kjøpe varene, kan utvalget og mangfoldet forsvinne. Det vil gå ut over leverandørene og forbrukerne.

Etterlyser nasjonale tiltak

— Vi frykter at de tre blir større og det dermed blir smalere konkurranse, sier Hasselgård.

I tillegg bekymrer han seg for at Norgesgruppen runder 40 prosent markedsandel.

— Det er vi veldig bekymret for. Nå er det på tide at Konkurransetilsynet ser på konsekvensen i det nasjonale markedet og ikke bare i de lokale markedene. At Norgesgruppen fikk kjøpe butikker nå, var avhjelpende tiltak lokalt. Nå må politikerne på banen og se hva de kan gjøre nasjonalt, sier han.

Lov om handelsskikk

Han vil ha på plass en lov om god handelsskikk og et Handelstilsyn som første skritt. Foreningen hans vil også se nærmere på detaljene i tilsynets vedtak for å vurdere virkningene dette kan få i det nasjonale markedet.

Også Flesland er opptatt av at Regjeringen nå fremmer loven om god handelsskikk for Stortinget. Etter at utvalget som skule utrede en slik lov ble ferdig, har forslaget vært stilt i bero.

— Med bare tre aktører, blir det svært viktig at markedet fungerer på en god måte. Vi er derfor opptatt av at Regjeringen plukker frem lovforslaget og at Stortinget vedtar det.

- Ikke regnet på markedsandeler

Norgesgruppen sier til Aftenposten at de ikke har regnet på de nye markedsandelene. Trolig er dette butikker med en gjennomsnittsomsetning på 20 millioner kroner spredt ut over landet.

— Vi er godt forberedt og klare til å overta butikkene. Vi skal gjøre disse butikkene til gode Norgesgruppen-butikker, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen.

Per Roskifte Foto: Richardsen, Tor

Han vil ikke kommentere hvor mye de har betalt for butikkene.

— Hvor stor blir markedsandelen deres nå?

— Det har vi ikke rukket å regne på, sier Roskifte.

  1. Les også

    Konkurransesjef vil slippe til utenlandske matkjeder

  2. Les også

    Rema 1000 og Kiwi øker, men Coops nysatsing er vinneren

  3. Les også

    Coop-sjefen går på dagen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Forbrukerrådet med ny pris-app. – Trist for forbrukerne, mener lokalmatforkjemper

  2. ØKONOMI

    Tidligere Ica-sjef: – Forskjellene i innkjøpsprisene var avgjørende for konkurransen i matvarebransjen

  3. ØKONOMI

    Rema fremdeles landets største kjede, men konkurrentene haler innpå

  4. ØKONOMI

    Rema og Kiwi er erkerivaler i frukt og grønt-disken. Men på bakrommet er de partnere

  5. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet: Overrasket over de store prisforskjellene

  6. ØKONOMI

    Norgesgruppen får 20 millioner kroner i gebyr