Økonomi

SAS' nye «luksusrute» mellom Stavanger og Houston med overskudd på rekordtid

Satsingen på en ren business-jet rute mellom Norge og USA har vært så vellykket at den på rekordtid vil gå med overskudd.

SAS' norske konserndirektør Eivind Roald er arkitekten bak den nye business-jet ruten mellom Stavanger og Houston. Flyet har bare 44 seter som kan felles ned til en seng. Jarle Aasland, Stavanger Aftrenblad

  • Knut-erik Mikalsen

For første gang i Skandinavia er en interkontinental flyrute blitt operert med kun business-klasse.

Flyet , som går i skytteltrafikk mellom Stavanger og Houston har bare 44 seter, og det finnes ikke et eneste økonomiklasse-sete om bord.

En helt normal tur/retur-billett koster rundt 25.000 kroner. Den høyeste billettprisen ligger på det dobbelte. Det betyr store inntekter per sete.

Danskene spådde ruten en rask død

Så er ruten heller ikke ment for det vanlige markedet, men opprettet utelukkende med den hensikt å frakte godt betalende oljependlere mellom våre to kontinenter. Ruten ble etablert under store protester fra det danske SAS-miljøet som ville at ruten skulle gå fra København og spådde den norske satsingen en rask død dersom den skulle gå fra Norge.

Nå foreligger passasjertallene for de første to hele driftsmånedene. De slår beina unna alle danske spådommer. I september fløy 1.190 passasjerer med ruten, i oktober økte tallet til 1.291 passasjerer.

Den begrensede kapasiteten gir ikke de store salgstallene, men passasjertilstrømmingen til den nye, oversjøiske ruten får SAS til å smile:

— Ja, dette er vi veldig godt fornøyd med. Vi var veldig spent på hvordan markedet ville ta imot tilbudet, men dette er bedre enn ventet, sier presseansvarlig Tormod Sandstø i SAS til Aftenposten.

Se også: Slik er livet på førsteklasse

BAKGRUNN:

Les også

Her koster den billigste billetten 25.000 kroner

I pluss allerede etter nyttår

SAS har beregnet at ruten skal kunne gå med overskudd dersom selskapet klarer å fylle annethvert sete med betalende passasjerer. Med de salgstallene som nå foreligger, er dette målet allerede i ferd med å bli nådd.

Han sier at billett-bestillingen fremover også er svært positiv, og at dette får selskapet til å tro at ruten vil gå med overskudd ikke lenge etter årsskiftet:

— Vanligvis tar det mellom ett og to år å etablere en interkontinental rute, og få den til å bli lønnsom. Nå viser det seg at vi klarer det med dette flyet i løpet av bare noen måneder. Vi regner med pluss-tall i januar eller februar, sier Sandstø.

Ruten er basert hovedsakelig på det norske markedet, men SAS har også satset på at den skal være et tilbud også til svensk og dansk industri, i tillegg til oljemiljøet på den britiske siden av Nordsjøen.

Syv av ti reisende er nordmenn

— Våre anslag har vist seg å være riktige. 70 prosent av passasjerene er norske. Bookingmønsteret viser en klar tendens at kundene på denne spesielle ruten booker sent - også sammenlignet med andre ruter med business, sier Sandstø.

I tillegg til å være den eneste businessjet-ruten i Norden, er dette også verdens lengste kommersielle flyrute med et Boeing 737-fly. Turen fra Sola til Houston varer i 10 timer og 40 minutter. Den tar av tidlig ettermiddag norsk tid og lander mens det fremdeles bare er tidlig på kvelden i Texas, lokal amerikansk tid.

Foruten SAS er det i dag bare British Airways og Lufthansa av de andre europeiske flyselskapene som har tilbud om egne businessjet-ruter.

  1. Les også

    Bare et av tre seter solgt på luksusflyet fra Oslo

  2. Les også

    SAS-ansatte jobber mer, men har lavere sykefravær

  3. Les også

    SAS åpner for innleie av lavtlønnede

  4. Les også

    Kjos varsler nye USA-ruter fra de største norske byene

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Slik skal flykundene kapres

  2. ØKONOMI

    London-trafikken rett til himmels da Ryanair kom til Gardermoen

  3. ØKONOMI

    Husker du da vi måtte til København, Stockholm eller London for å fly ut i verden? Nå er det motsatt.

  4. ØKONOMI

    Nå vinker Kjos farvel til SAS

  5. NORGE

    Satt fast i flyet i ti timer – nå tilbyr Norwegian erstatning

  6. ØKONOMI

    Syden-reisende kan få seg en overraskelse