Nå satser Norwegian med nye ruter til Afrika og Sør-Amerika

Dette er Bjørn Kjos' neste langruteplan.

Neste trinn i Norwegians langrutesatsing er Afrika og Sør-Amerika.

Bjørn Kjos har planene klare for å bygge videre på sitt langruteprosjekt. Det skal skje fra flyplassen i Barcelona og med ruter til Afrika og Sør-Amerika.

Kjos bekrefter planen overfor Aftenposten og sier at en ny base for nye langruter fra Spanias nest største by blir neste skritt, trolig klar i 2016.

— Det er helt naturlig at Barcelona blir hub (knutepunkt, red.anm.) for langruter både til Afrika og Sør-Amerika. Det er store trafikkstrømmer som går til disse kontinentene, og Norwegian skal være et selskap som flyr der de store passasjermengdene finnes, sier Kjos.

Cape Town og Rio

Mange rutemuligheter for Norwegian når langrutebasen i Barcelona åpnes.

Norwegian-gründeren sier at langruter til det afrikanske og søramerikanske kontinentet er mulig fordi rutene kan startes på bakgrunn av de trafikkrettigheter som selskapets irske EU-lisens åpner for.Det innebærer at Norwegian slipper å måtte søke om konsesjon for hver enkelt rute.

Hvilke nye ruter det kan bli snakk om, vil Kjos ikke si noe konkret om ennå. Tidligere har han imidlertid snakket optimistisk om Norwegian-ruter til bl.a. Cape Town og Rio de Janeiro. Mot Sør-Amerika er ruten til Buenos Aires i Argentina og Bogota i Colombia blant de store.

Dessuten vil nye ruter automatisk åpne muligheten for at noen av direkteavgangene i uken blir lagt til Norge eller andre skandinaviske flyplasser.

Mange materuter

Disse to byene kan derfor vise seg å bli nøkkeldestinasjoner i den satsingen som Kjos varsler skal komme fra publikumsfavoritten Barcelona, der selskapet åpnet ny base 1. april i år.

Norwegian har allerede plassert flere Boeing 737–800-fly på flyplassen med 120 piloter og kabinansatte og betjener i alt 69 ulike ruter fra denne flyplassen.

Selskapet har derfor et stort og effektivt nettverk som mater basen på El Prat-flyplassen med passasjerer fra en rekke europeiske land. Ikke minst gjelder dette et tett rutenett fra de fleste store byene i Norden, i tillegg til London, Hamburg, Berlin og Warszawa.

El Prat-flyplassen sørvest for byen hadde i fjor 35 millioner passasjerer, det er bare hovedstadsflyplassen i Madrid som er større av de spanske lufthavnene. Norwegian er i dag den 10. største operatøren på flyplassen.

Klar med London

Med langrutebase i Barcelona kan Norwegian fly inn passasjerer til alle de nye rutene, via Barcelona, fra de store markedene i England, Tyskland og Polen, i tillegg til Norden. Den nye Barcelona-satsingen åpner også for enda flere direkteruter fra Norge til Spania.

Den nye spanske interkontinentale satsingen som Kjos lanserer nå, kommer etter at Norwegian har fått i gang de første langrutene utenfor Skandinavia.

Det skjer fra London Gatwick-flyplassen når Norwegian setter i gang sine ruter til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale i Florida.