Passasjerer rundstjeler fly for dyre design-varer

Japanske turister fikk beskjed om bare å forsyne seg.

Som følge av samarbeidet mellom Finnair og Marimekko har også en flykropp blitt designet i Marimekko-stil.

Det finske flyselskapet Finnair har møtt et uventet problem:

For tre år siden innledet selskapet et samarbeid med det verdenskjente designselskapet Marimekko der man bl.a. skulle tilby for salg om bord diverse produkter:

Kopper, vesker, paraplyer og forklær skulle tilbys reisende fra salgsvognene om bord på langrutene til Asia og USA.

Puter og pledd designet av Marimekko forsvinner.

Designere har også vært med og innredet kabinene, satt farge på puter og tepper, utformet personalets uniformer og i det hele tatt medvirket til å løfte hele inntrykket om bord på flyene.

Men salgsdelen av samarbeidet har gått heller trått.

Tyveri-bølge

Derimot slår Finnair nå alarm etter at det nå er blitt klart at flyselskapet har vært utsatt for en bølge av tyverier om bord.

I stedet for å kjøpe de tilbudte Marimekko-produktene, har passasjerene fylt sine vesker med Marimekko-puter, tepper og porselen. Disse produktene har vært tilbudt kundene som en del av forpleiningen om bord.

– På noen av langrutene forsvinner så mye som 30 prosent av våre tepper og puter, sier Allister Paterson, viseadministrerende direktør for den kommersielle avdelingen hos Finnair til det svenske luftfartsnettstedetFlytorget.

Porselen designet av Marimekko forsvinner også.

Finnair har ikke helt bestemt seg hvordan selskapet skal reagere mot tyveribølgen. Ekstra vanskelig er det at det har kommet frem at agenter i Japan, et uhyre viktig marked for Finnair, skal ha brukt bruken av Marimekko-produkter i sin markedsføring av Finnair. De skal også ha gitt beskjed til sine kunder at det bare er å forsyne seg av disse produktene når man er om bord.

God eller dårlig PR?

— Akkurat nå betrakter vi utgiftene som en PR-kostnads, sier Paterson. Selskapet har vurdert å legge på billettprisen noe for å dekke inn tyveriene av de dyre produktene, men har funnet ut at det blir urettferdig overfor flertallet av passasjerer som tross alt ikke knabber med seg designprodukter fra flyene.

- Interessen for disse produktene viser at det var riktig av oss å innlede samarbeid med Marimekko. Spørsmålet er bare nå om dette er god eller dårlig PR for oss, sier Paterson til Flytorget.