Økonomi

«Jeg må jo vise at jeg mener alvor med den sunne maten som nå er prioritert i Orkla»

DAVOS (Aftenposten:) Milliardæren har gått ned 12 kilo siden i fjor sommer, forteller han på årets World Economic Forum.

Det er en betydelig slankere Stein Erik Hagen som er i Davos i år enn i fjor. Styreleder og hovedeier i Orkla snakker varmt om hvordan Orkla forsøker å gjøre matvarene de lager, sunnere. Åserud, Lise

- Jeg må jo vise at jeg mener alvor med den sunne maten som nå er prioritert i Orkla. Nå mosjonerer jeg flere ganger i uken, sier Stein Erik Hagen.

Orkla er den største leverandøren av forhåndsproduserte matvarer i Norden.

Nå har Orkla fått seg en ny logo som passer bedre til en sunnere profil. Samtidig vurderer konsernet veien videre for å redusere salt, sukker og fett — særlig transfett - i maten - og være med på de vekstmulighetene som ligger i markedet for fersk mat.

- Vi bruker store ressurser på å legge om vår produksjon av mat til mer sunne matvarer. Alle skjønner jo at for eksempel karameller neppe noensinne vil bli helt sunne, men vi kan jo i det minste lage dem litt mer helsevennlige, sier Hagen.

Hovedmål

Styrelederen gjentar et hovedpoeng fra Orklas side i kontakten med medier og myndigheter i det siste året: Andelen av salt, sukker og fett i maten som selskapet selger, skal kraftig ned.

- Vi har allerede redusert nordmenns inntak av mettet fett med ca. 2000 tonn i året i løpet av de siste årene. Det skyldes ikke minst at vi bruker mindre palmeolje i chips, søtt pålegg, kjeks, kaker og pizza. Det er bare ett eksempel.

- Og vi ser resultater. Bare siden 2008 har vi redusert saltinnholdet i Grandiosa-pizzaene med 30 prosent, sier Hagen.

- Og vi er godt i gang med resten av tilpasningene. Vi legger vekt på å samarbeide med myndighetene her, tilføyer han.

Styret i Orkla vedtok i desember en ny strategi for å merke matvarene tydeligere enn myndighetene krever.

- Vår informasjon til konsumentene skal rett og slett bli bedre enn før. Folk må jo kunne se hva maten inneholder uten å bruke lupe, mener Hagen.

Selskapet sier fra årsskiftet også nei til markedsføring til barn under 13 år.

Strategien om sunn mat og en skjerpet holdning til markedsføringen overfor barn vil gradvis også påvirke Orklas enorme reklamebudsjetter.

- Dere gjør vel dette fordi dere venter å få god respons og selge mer?

- Hele utviklingen i vår bransje går i denne retningen. Folk vil vite mer om maten de spiser. Vi må bli gode på å vise dem svarene. Og se på problemene med hjerteproblemer, blodtrykk, overvekt eller diabetes i hele verden. Behovet for et sunnere kosthold vil ikke bli borte, tvert imot, sier Hagen.

Han er største aksjonær i Orkla-konsernet og styreleder i matvaregiganten etter at han vant maktkampen i selskapet i forrige tiår.

Tallene viser at utviklingen i mat lenge har gått i sunnere retning:

  • I 1999 spiste nordmenn 43,8 kilo sukker hvert år. I 2012: 29 kilo.
  • Saltinnholdet er redusert i en rekke Orkla-varer i de siste årene:
  • I leverposteien er 10 prosent av saltet borte siden 2010.
  • Ca. 20 prosent reduksjon er gjennomført i både sauser og ferdigmat siden 2008.
  • Saltinnholdet i suppene er redusert med ca. 40 prosent siden 1980-tallet.
    - Hvordan utvikler konkurransen med de utenlandske gigantene seg i Orklas nordiske hjemmemarkeder?

- Jeg er mer optimist etter dette besøket på World Economic Forum. Mange viser oss at forbrukerne ønsker seg lokal mat. De vil vite hvor matvarene kommer fra. Det hjelper Orkla i konkurransen, mener Hagen.

  1. Les også

    Rimi-Hagen dropper blått, går for rødt

  2. Les også

    Orkla ønsker høyere toll på matvarer

  3. Les også

    Orkla truer med å flytte ut

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Ny sjef for Orkla

  2. ØKONOMI

    Her er de nye varene matbransjen tror du vil ha i år

  3. SPREK

    Nå blir kantinematen sunnere

  4. SPREK

    Nå blir nøkkelhullproduktene sunnere

  5. KOMMENTAR

    Hagen hadde ikke noe bedre å bruke milliardene på enn seg selv og de andre eierne

  6. FAMILIE OG OPPVEKST

    Her er de nye varene matbransjen tror du vil ha i år