Økonomi

Orkla taper på mindre snacks-salg i Norge

Merkevaregigantens overskudd falt i 2013. - Vi må snu utviklingen. Vi må bli enda flinkere til å tilfredsstille kundenes behov og ønsker, sier styreleder Stein Erik Hagen.

Styreleder Stein Erik Hagen (til høyre) i Orkla satser på en slankere linje for merkevaregiganten. Her studerer han ett av Orklas mange produkter, Fun saft, sammen med påtroppende konsernsjef Peter Ruzicka.
  • Ingvild Bruaset

Les også: Peter Ruzicka er ny toppsjef i Orkla

Orkla ASA melder torsdag morgen om et resultat før skatt på 2,66 milliarder kroner i 2013, mot 3,91 milliarder kroner året før.

Matvaregiganten hadde et driftsoverskudd på 3,16 milliarder kroner i 2013. Det er nesten 200 millioner svakere enn i 2012.

Styrelder og største eier i Orkla, Stein Erik Hagen, er klar på at dette ikke er godt nok.

— Vi må snu utviklingen. Vi må bli enda flinkere til å tilfredsstille kundenes behov og ønsker. Vi må øke salget. Vår produksjonskost må komme ned på samme nivå som våre store konkurrenter. Det er en prosess og en utfordring som vi jobber med, sier Hagen til Aftenposten.

- Dere har hatt en svakere salgsutvikling påmatvarer i Norge. Hva tenker du om det?

— Det må vi gjøre noe med. Dette er en utviklingjeg ikke liker og som må snus. Her vil vi ta et krafttak, sier Hagen.

- Konserndirektør for matdivisjonen, Atle VidarJohansen, sier oppkjøpet av Rieber & Søn har tatt for mye fokus bort frasalg. Hva er din kommentar til det?

— Jeg må ta det til etterretning. Jeg har ogsåspurt om hvorfor det har vært en slik utvikling. Det er klart at slikeprosesser tar mye fokus, men nå er det drift, drift, drift som gjelderfremover.

Fallende lønnsomhet

Selv om overskuddet er noe mindre enn i 2012, har omsetning økt med drøye 10 prosent fra 29,9 milliarder kroner i 2012 til 33 milliarder i fjor.

I fjerde kvartal 2013 økte driftsinntektene med 12,5 prosent. Mye av dette skyldes oppkjøpet av Rieber & Søn.

I samme periode faller lønnsomheten i Orkla. Orklas driftsresultat i fjerde kvartal var drøyt 1,02 milliarder kroner, mot 1,11 milliarder i tilsvarende periode i 2012.

Driftsinntektene var totalt på 9,47 milliarder kroner i perioden, mot 8,42 milliarder i fjerde kvartal 2012.

Vanskelig snacksmarked

Orkla sliter med salget av kjeks og potetgull. Orkla Confectionery & Snacks omfatter blant annet potetgull fra Kims, godteri fra Nidar og kjeks fra Sætre.

Denne enheten hadde et driftsresultat på 234 millioner kroner, en nedgang på 21 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2012.

- I et helsemessig perspektiv, erdet positivt at salget av snacks og kjeks faller?

- Nei, jeg synes ikke det. Det som er viktig er å ta ut salt. Folk vil alltidha peanøtter, potetchips og sjokolade og mange kan spise mye av det fordi delever et veldig aktivt liv eller de er fra vår herres side skapt sånn at de haren høy forbrenning, så dette varierer jo. Men det vi er opptatt av er åredusere salt, sukker og palmeolje. Vi har tatt ut mange tonn palmeolje, sierHagen til Aftenposten.

- Dere kan bli enda bedre?

— Ja, vi skal bli enda flinkere, sier Hagen.

I Finland var det et krevende marked for kjeks og godterier, men fremgang for snacks. I Sverige var både driftsinntekter og driftsresultat på nivå med 2012. I Danmark og Baltikum hadde Orkla fremgang i dette markedet.

Les også: Peter Ruzicka er ny toppsjef i Orkla

Skal bli sunnere

Orkla er den største leverandøren av forhåndsproduserte matvarer i Norden. Nylig uttalte Stein Erik Hagen til Aftenpoosten at Orkla bruker store ressurser på å legge om produksjonen av mat til mer sunne matvarer.

- Alle skjønner jo at for eksempel karameller neppe noensinne vil bli helt sunne, men vi kan jo i det minste lage dem litt mer helsevennlige, sier Hagen.

Samtidig sa milliardæren at han selv har gått ned 12 kilo siden i sommer.

- Jeg må jo vise at jeg mener alvor med den sunne maten som nå er prioritert i Orkla. Nå mosjonerer jeg flere ganger i uken, sa Stein Erik Hagen.

Skal kutte kostnader

I Orkla er en rekke aktiviteter påbegynt for å sikre vekst og kostnadsreduksjoner. Norges største merkevareselskap skal kutte i fabrikker, folk og produkter.

Torsdag morgen melder Orkla at målet er å redusere kostnadene med ca. 300 millioner kroner de neste tre årene.

Les også: Peter Ruzicka er ny toppsjef i Orkla