Byliv

Dette er kremen av nordiske kunstfotografer

Galleristen Helene Gulaker Hansen i Shoot Gallery har samlet kremen av nordiske kunstfotografer. - De er i en egen klasse, sier hun.

Dag Alveng: <i>Sommerhuset,</i> Hvasser.
  • Heidi Borud
    Heidi Borud
    Kulturjournalist

Dag Alveng er en av veteranene innenfor det norske fotokunstmiljøet og var med på å etablere Fotogalleriet i 1979. Fortsatt sverger han til det analoge fotografiet og magien i mørkerommet.

Tid og sted:

— Teknikken er underordnet. Det viktigste er at bildene kommuniserer, og at man blir beveget enten intellektuelt eller emosjonelt, sier Alveng.Han representerer det norske innslaget på utstillingen sammen med de avdøde fotokunstnerne Tom Sandberg, Herdis Maria Siegert og Kåre Kivijärvi.

Herdis Maria Siegert: <i>Gondola Mornings, Venezia, 1996</i>

Stor interesse for fotokunsten

Fotograf og gallerieier Helene Gulaker Hansen startet høsten 2013 opp det første rene kommersielle fotogalleriet i Oslo, Shoot Gallery, rett bak Slottet. Til denne ustillingen har hun valgt nordiske talenter på første rekke. Hun opplever en sterk interesse for fotokunst og blir kontaktet av mange som vil stille ut, men stiller strenge kvalitetskrav.

— Nå har jeg satt sammen en utstilling av fotografer som jeg selv liker veldig godt. Det handler både om motivene, temaene, ideen og formidlingen. Disse er i en egen klasse, sier hun.

Det nordiske lyset

Dag Alveng: <i>Port, Hvasser, </i>Vestfold

Alveng er den som er representert med flest motiver på utstillingen. Han vever sammen det ordinære og det vakre. Serien med sommerlysbilder er tidligere vist på Haugar Kunstmuseum i Tønsberg. Mange av motivene er hentet fra Hvasser og en del fra Koster. Felles for motivene er det fredsommelige og nostalgiske uttrykket, men også det intense sommerlyset. Det lyset vi opplever bare noen knappe sommeruker hvert år. Kanskje er det derfor det er så viktig å fange dettil kameralinsen. Betydningen av sommerlyset er essensielt i et land som mange måneder hvert år er preget av mørketid og kulde.

— Ingen ting er bedre enn de solfylte dagene. Men det er bare noen få av dem, så det gjelder å ta vare på dem, sier Alveng.

— Men det er ikke bare idyll. Og sorgen ligger som en croquett-kule gjemt i gresset, sier Alveng med henvisning til en omtale fra professor Gertrud Sandqvist ved Kunsthøyskolen i Malmø.

Kun en kvinne

Dag Alveng: <i>Sommer</i>

Eneste kvinne som er med i utstillingen er Herdis Maria Siegert (1955-2012) Hun er mest kjent for sine sort/hvitt-fotografier fra Tjøme, hvor hun bodde frem til sin død i 2012.

Det er landskapet og naturformene som de siste 20 år har vært det dominerende i Siegerts motivverden. I noen av landskapsbildene har hun latt konturene av menneskeskapte former danne symmetriske mønstre i komposisjonen, men i de fleste tilfeller overlater hun til naturen selv å være den formgivende faktoren.

Fascinasjonen for landskapets evne til å påvirke våre mentale stemninger og prosesser går som en rød tråd gjennom hele hennes produksjon, fra de storslagne hav— og kystlandskapene til de nærmest abstrakte nærstudiene av sandstrender, svaberg og vannspeilinger. I tillegg til de kjente naturmotivene fra Tjøme, har hun også fotografert mye i Venezia, og noen vises nå i Shoot Gallery.

Les også

  1. Det Norske setter menneskekjøtt på menyen

  2. Stjernefotografen Terry O'Neill stiller ut på The Thief