Byliv

«Room» er et magisk kidnappingsdrama om livet i en boks.

Magisk kidnappingsdrama om livet i en boks

  • Ingunn Økland
    Ingunn Økland
    Kommentator og hovedanmelder

Vår vurdering:

5 av 6

Natascha Kampusch, Elisabeth Fritzl og Jaycee Lee Dugard: Deres skjebner er egnet til å vekke skrekken hos både tenåringsjenter og foreldre. Men det er ikke denne skrekken den irske regissøren Lenny Abrahamson vil spille på i Room, selv om filmen har klare paralleller til de tre kidnappingshistoriene fra virkeligheten.

Sammen med roman— og manusforfatter Emma Donoghue har han istedenfor laget et eksistensielt drama om fangenskap og frihet. Fremfor alt handler Room om barnets magiske evne til å tilpasse seg begge deler.

Les anmeldelsen av

Les også

«Palio:» Brød og sirkus på hesteryggen

Hovedkarakteren er nemlig ikke den kidnappede kvinnen Joy, men sønnen hennes. Det er lille Jack (Jacob Trembley) som har fortellerperspektivet. Han er født i fangenskap og har aldri vært utenfor den høyt bevoktede garasjen i bakhagen til mannen han ikke vet er faren sin – og som han bare kaller "Gamle Nick".

Les anmeldelsen av

Les også

«Room» er en sterk Oscar-kandidat

Joy (Brie Larson) ble kidnappet som 17-åring og har født en sønn (Jacob Trembley) i fangenskap. Filmen er nominert til fire Oscar.

I de første scenene er det Jack som gir oss en tilforlatelig innføring i hjemmets innretning (her har vi doen, badekaret, kjøkkenbordet, TV ...). Han er en fabulerende og fornøyd femåring som ikke lengter ut av den symbiotiske tilværelsen med sin egen mor.

Hele verden i en boks

Det er et nydelig og effektivt grep for å fortelle den dramatiske historien, og filmfotografen Danny Cohen gjør en fantastisk jobb med å visualisere barnets blikk på omgivelsene. Det vi etter hvert skjønner er et knøttlite rom, virker først som en hel verden der alt er på plass.

I sterk kontrast velger han en hyperrealistisk stil for å skildre livet utenfor. Denne delen av filmen er mediekritisk og vekker minner om nyhetsdekningen av særlig Kampusch-saken.

Golden Globe-utdelingen:

Les også

Finanskomedie danket ut Oscar-favorittene

Brie Larson har en stor og krevende oppgave i rollen som Joy. Heller ikke hun er skildret som en utelukkende tragisk figur. Brie Larson veksler smidig mellom tilpasning og klaustrofobi, morskjærlighet og depresjon. Hun fikk nylig Golden Globe for beste kvinnelige hovedrolle, og er en sterk kandidat til Oscar i samme kategori.

Room speiler en marerittaktig virkelighet, men bruker spillefilmens frihet til å nyansere kidnappingens skakkjørte logikk. Slik blir filmen en dramatisk, nervepirrende og sterk studie i menneskelige reaksjonsmønstre.

Les også

«Sauls sønn:» Banebrytende om Holocaust

Les mer om

  1. Drama
  2. Filmanmeldelse
  3. Film