Byliv

Tragedie med happy ending

Multikunstneren Jo Strømgren debuterer torsdag som operaregissør i Orfeus og Evrydike.

Akkurat her befinner multikunstner Jo Strømgren seg under bordet, men han mener han er kommet til dekket bord når han debuterer som operaregissør med Orfeus og Evrydike.
  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist
- Det ligger i operaens natur å tillate patos og dvele ved følelser, så her køler jeg på, sier Jo Strømgren.
Eli Kristin Hanssveen er Evrydike. I myten blir hun bitt av slangen og havner i Dødsriket.

— Jeg føler at jeg har to usynlige spøkelser på skuldrene: Ett som sier at jeg ikke må la koret forsvinne, og ett som sier at ikke balletten må forsvinne, sier Strømgren.

Oppsetningen er opera og ballett i ett, et sjeldent samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen.

Glucks 1700-talls opera er basert på den greske myten om Orfeus som frivillig begir seg til dødsriket for å redde sin elskede Evrydike.

Les også

Brasilianske rytmer på Tjuvholmen

Myten handler om musikken og kjærlighetens overskridende kraft. I myten ender redningsaksjonen tragisk, men i Glucks opera er det happy ending, og Evrydike gjenoppstår fra de døde. — En fin kjærlighetshistorie som er opphav til filmer og bøker. På Glucks tid var det et krav at Evrydike skulle våkne opp igjen, og det er ok for meg. Alle vil jo bringe de døde tilbake! Men man må ikke ta det for seriøst. Vi gjør en versjon av en forfalskning av en myte, sier Jo Strømgren.

Mild trønderstemme

— Jeg kommer på en måte til dekket bord. Hadde oversett en liten detalj; Kor og solister kan jo både musikken og teksten når de kommer på prøve. En befrielse! Med dansere må du lage alt fra bunnen, sier Strømgren, kjent for store teater- og danseoppsetninger verden rundt og med ansvar for hele fire produksjoner i operaen denne høsten.

- Jeg er jo vant til å styre større grupperinger. Istedenfor å rope, prøver jeg meg med mild trønderstemme. Musikken og librettoen er satt, så jeg kan ikke radbrekke ting, og jeg må dele kunstnerisk ansvar med dirigenten. Men alle får sin sjanse til å danse, sier Strømgren.

Kvelende møte

Evrydike gjenoppstår fra de døde.

Les også

Her er Oslos nye kino

— Tenk så herlig! Å kjenne smaken av dødsriket og så våkne opp igjen. En usedvanlig opplevelse, sier Eli Kristin Hanssveen, som synger hovedrollen. Hun har hektiske dager før premièren, både i Operaen og i Stjernekamp på NRK.På forestillingsplakaten er hun fotografert tett omklamret av en gul kvelerslange.

Eli Kristin Hanssveen er Evrydike. I myten blir hun bitt av slangen og havner i Dødsriket.

— Evrydike blir bitt av en slange, det er derfor hun er død. Dessverre er ikke slangen, Tigergutt, med i forestillingen. Han var veldig tam, og dyrepasseren sa at han ikke kom til å bite eller kvele meg hvis jeg ikke gjorde raske bevegelser, ler hun. - Hvordan er det å bli regissert av Jo Strømgren?

— Han er en veldig varm person og utrolig morsom. Jeg føler jeg blir regissert inn i en tegneserie. Han viser bevegelser, litt sånn Langbein, Mikke Mus-aktig.

Karaokeangst

Christoph Willibald Gluck har gått inn i musikkhistorien som en av operaens store reformatorer.

- Musikkhistorisk er det sikkert mulig å gjøre en del grep, men det vil gå 99 prosent av publikum hus forbi. Det finnes tross alt veldig få eksperter på Gluck. Folk kjenner imidlertid igjen myten om Orfeus og Evrydike, og kanskje noen highlights i form av et et par arier. Jeg tror ikke operaen er satt opp i Norge før, og det gir en god frihet, for jeg slipper å forholde meg til forrige oppsetning. Dette er en opera uten for mye bagasje, sier Jo Strømgren og drikker svart kaffe på røykeverandaen utenfor operakantinen.

- Det ligger i operaens natur å tillate patos og dvele ved følelser, så her køler jeg på, sier Jo Strømgren.

— Sovnet ikke før halv seks i morges, så jeg må ha kaffe og røyk, sier den etterspurte koreografen. - På grunn av premièrenerver?

— Nei, her har jeg kontroll, men jeg tenker på alt jeg ikke får gjort andre steder!

Han har regissert mange balletter og danseforestillinger i Operaen, men selv om Strømgren behersker det meste, kan han ikke synge.

— Min største skrekk er å skulle bli dratt opp for å synge karaoke en plass!