Byliv

Restaurerer 60-tallskunst

Mosaikken som var på veggen til Ringnes bryggeri, ble tatt ned da bygget ble revet i 2006. Nå er bryggerikunsten på vei opp igjen.

Mosaikken er en serie på tre bilder. To av bildene illustrerer kornaks. Det siste illustrerer solen. Skulpturkonservator Joanna Hench har restaurert de to bildene sammen med Ana Vrodljak, som er spesialist på konservering av moderne mosaikker.
  • Aftenposten Redaksjon

Et bystyrevedtak og tusenvis av ubrukte mosaikkbiter redder 60-tallskunsten i bybildet.

Kunstneren Roar Ydse fikk i oppdrag å lage tre mosaikkbilder til Ringnes bryggeri på 1960-tallet. Kunsten ble sentralt plassert på veggen ut mot Sannergata, omtrent der hvor Ringen kino er i dag.

På 2000-tallet ble det bestemt at bryggeriet skulle flytte produksjonen ut av byen. Bryggerieiendommen skulle forvandles til boligområde. Bygget med de tre kunstverkene skulle rives, men kunsten skulle tas vare på. "Eksisterende tre mosaikker mot Sannergata laget av Roar Ydse skal ivaretas og gis ny plassering," står det i et bystyrevedtak fra 2005.

Da bygget ble revet i 2006 ble kunstverkene tatt ned. Kunsten ble plassert på lager i byggeperioden.

Sparte på mosaikkbitene

Kunstneren var fremsynt. Han tok vare på mosaikkbiter. Det gjør det mulig å restaurere bildene i ettertid.

Kunstneren, som døde i 1996, etterlot seg flere esker med mosaikkbiter i samme farger som de tre kunstverkene på Ringnes. Barna har tatt vare på mosaikken siden. Da Reidar Ydse, en av sønnene til Roar Ydse, oppdaget bystyrevedtaket, ble han gledelig overrasket.— Først da vi ble klar over at det fantes et bystyrevedtak, begynte vi å etterlyse kunstverkene, for å få dem opp igjen, sier Reidar Ydse.

Nå har to av kunstverkene fått plass på en teglvegg i Ringnes park. De ble satt opp i fjor. Scandinavian Development, som organiserer byggingen av Ringnes park, engasjerte Joanna Hench, skulpturkonservator i Konservatorene, til å restaurere to av kunstverkene. Restaureringen ble gjort nå i sommer.

Det siste bildet ble skadet da det ble tatt ned fra veggen i Sannergata i 2006. Kunstneren Roar Ydse døde i 1996, men kunstnerens barn har tatt vare på mosaikkfliser som faren hadde liggende. Det gjør det enkelt å restaurere bildet.

Reidar Ydse er glad for at to av bildene endelig er satt opp igjen, men venter fortsatt på det siste bildet.— Vi har mast på utbyggeren for å få det siste bildet restaurert og satt opp igjen. Bildet er betydelig skadet, men vi har original mosaikk i riktige farger liggende etter far. Så det bør være enkelt å restaurere det siste bildet også, og forhåpentlig gi det en mer sentral plassering i det offentlige rom, sier Reidar Ydse.

Tar selvkritikk

Erik Bøhler, administrerende direktør i Scandinavian Development, kommenterer saken.

— Det var tre kunstverk. Når man skal ta ned så store og tunge kunstverk, er det stor fare for at det blir skader. Vi lyktes med å få dem ned, men det ene fikk noen skader. Vi trodde familien var fornøyd med å få på plass to av kunstverkene. I ettertid har vi forstått at de ønsket at alle tre skal settes opp igjen. Så vi vil prøve å få satt i stand det siste også, det har tatt litt for lang tid. Det tar vi selvkritikk på. Vi går i dialog med myndighetene for å få plassert den siste mosaikken innen pågående byggeprosjekt er avsluttet i 2015, sier Bøhler.

- Fremsynt kunstner

Skulpturkonservator Joanna Hench tror det vil gå greit å få rehabilitert det siste bildet også.

— Skadene ser enorme ut, men det er absolutt mulig å rehabilitere bildet. Kunstneren var fremsynt. Han klargjorde mosaikken. Så godbitene ligger der, ferdig sortert, sier Hench.

Les også

  1. Nå skal Kvadraturen blomstre

  2. Turistene strømmer til Sommer-Oslo