Byliv

Kraftwerk: Tysk kraftpakke skal ryste Operaen

De startet i rockens ytterste utkanter. Nå hylles Kraftwerk som en av synth- og house- og den elektroniske musikkens viktigste inspirasjonskilder. Til uken spiller de åtte eksklusive konserter i Operaen.

De tyske synth-pionerene Kraftwerk sparer ikke på effektene når de kommer til Operaen med sitt 3D-show.
  • Harald Fossberg
    Harald Fossberg
    Kulturjournalist og tegneserieanmelder
Kraftwerk har gjennomgått en del utskiftninger av medlemmer siden starten i 1970. Nå er det bare Ralf Hütter (til venstre) som gjenstår av originalbesetningen.
I løpet av konsertrekken, som begynner torsdag 4. og ender søndag 7. august, spiller de åtte studioalbum i kronologisk rekkefølge. Først ut er Autobahn fra 1974 ...
... sist ut er Tour de France fra 2003.

Kraftwerk oppsto i Düsseldorf i Ruhr-området, hjertet av tysk industri, i 1970. Sammen med andre eksperimentelle band som Can, Faust, Tangerine Dream, Amon Duul og Harmonia, utgjorde de den nye tyske musikkbølgen som oppsto på slutten av 60-tallet og skjøt fart på 70-tallet. Engelske musikkaviser kalte sjangeren for «krautrock».

Men Kraftwerk hadde en mer kresen holdning til å skape musikk enn sine samtidige. Istedenfor lange, utflytende improvisasjoner, var ideen å produsere og sette sammen lyd på samme måte som en industriarbeider monterte en bil på fabrikken.

– Vi kaller oss musikkarbeidere, har originalmedlem Ralf Hütter uttalt.

– Det handler ikke bare om teknologi. Vi ville lage en ny type musikk til et nytt Tyskland med nye virkemidler. Vi kalte det elektrisk folkemusikk, vi skapte noe som lignet en elektronisk Volkswagen.

Kraftwerk at Vivid Live 2013 – review
Kraftwerk kaller seg selv menneskemaskiner, og har også laget et album over temaet. Singlen "The Robots" fra 1978 ble en hit for bandet.
Kraftwerk kaller seg selv menneskemaskiner, og har også laget et album over temaet. Singlen "The Robots" fra 1978 ble en hit for bandet.

Menneskemaskiner

De første albumene er ikke rendyrkede elektroniske, d første utgivelsene brukte de tradisjonelle rockeinstrumenter som bass, gitar og trommer ved siden av synthene. Etter at gitarist Michael Rother og trommeslager Klaus Dinger sluttet i bandet i 1971 og dannet Neu, et annet pionerband, var det kun synthesizere som gjaldt for kjernemedlemmene Florian Schneider og Ralf Hütter. Derfor begynner Kraftwerk med fjerdealbumet Autobahn når de skal fremføre konsertserien basert på deres utgivelser.

De har hele tiden vært i forkant når det gjelder musikkteknologi, og har bygget sine egne synther og perkusjonsinstrumenter. De var også de første som brukte elektroniske stemmebokser - vocodere - for å få en mer maskinell lyd på sangen og dyrket et minimalistisk lydbilde som mange senere har etterlignet.

Kraftwerk kaller seg menneskemaskiner, noe ett av deres album også heter (The Man-Machine). Singlen «The Robots» fra dette albumet ble også en hit for bandet i 1978. Deres første hit hadde kommet fire år før, i 1974. Det var en forkortet singleutgave av tittellåten «Autobahn» fra deres fjerde album. Låten er en musikalsk skildring av å kjøre på motorveien, og traff lyttere over hele verden: den kom på listene i blant annet USA, Storbritannia, Australia og Nederland.

Musikalske forbilder

Albumene har stort sett vært sentrert rundt et sentralt tema, noe titlene bærer tydelig bud om: Autobahn, Radio-Activity, Trans-Europe Express, Computer World, Electric Café og Tour de France. Sistnevnte er et utslag av at både Ralf Hütter og Florian Schneider er ihuga syklister.

Både musikalsk og tekstmessig graver de seg ned i tematikken og destillerer det ned til en samling krystallklare, minimalistiske låter med enkle, til tider nesten naivistiske tekster.

Med sin tydelige musikalske og imagemessige identitet, har Kraftwerk vært et forbilde for mange og svært forskjellige artister: Britiske David Bowie, Depeche Mode, Human League og New Order på den ene siden, og hiphop-artister som Afrika Bambaata fra New York på den andre. Technobølgen som oppsto i Detroit på 80-tallet er også inspirert av de fire musikerne fra Düsseldorf. Til og med Blondie hevder å være inspirert av Kraftwerk.

Ifølge The Observer er det bare The Beatles som har hatt større betydning for popmusikken, og i 2014 fikk de Grammy-ærespris for sin betydning innen moderne musikk.

Live: Kraftwerk Begin L.A. ResidencySlik var konserten på Øya i 2013Kraftwerk til Operaen