Byliv

Luftig besøksrekord på byens tak

Både klatreparken på Tryvann og «Kollensvevet» har opplevd kraftig vekst så langt i sesongen.

Både klatreparken på Tryvann og Kollensvevet har opplevd kraftig veskt så langt i år. De tror grunnen er at de har blitt mer etablert og kjent, samtidig som det er populært både for bedrifter og vennegjenger å være aktive sammen.
  • Nicoline Haugsvær

Over 8000 har funnet veien til Oslo Sommerpark i løpet av sesongens fem første uker. Det er en økning på 75 prosent fra i fjor.

— Det er veldig hyggelig å jobbe her nå, sier markedssjef Hanne Norstrøm.

Hun tror hovedgrunnen til veksten er at økt kjennskap til parken. Oslo Sommerpark åpnet sommeren 2012 og i fjor var første fulle driftsår. Da hadde de 30.000 besøkende i løpet av sesongen.

På dagtid har de vært godt besøkt av skoleklasser, bare forrige uke var det 2000 elever innom. På kveldene er det mange bedriftsarrangementer. De fleste gjestene kommer for å klatre, men de har også andre aktiviteter som for eksempel gratis natursti, sykkelutleie eller femkamp.

- Velger aktive opplevelser

I fjor kunne publikum for første gang oppleve hvordan det er å hoppe i Holmenkollen ved å kaste seg utfor ovarennet festet i en wire. Da var det rundt 5000 som prøvde Kollensvevet.

— Det har vært kraftig økning i år. Vi regner nok med en vekst på 50 prosent, sier Harald Kippenes i Your Way, firmaet som er ansvarlig for aktiviteten.

IMG_9485.jpg

På samme måte som Oslo Sommerpark tror han mye av veksten skyldes økt kjennskap til tilbudet, samtidig som han tror bedrifter i større grad velger aktive opplevelser, men legger til at det i tillegg til firmagrupper både er vennegjenger og familier som kommer for å «hoppe». Den eldste som har kastet seg utfor er 92 år gammel. Yngstemann er bare 22 måneder, og hoppet i tandem med en voksen.De får også henvendelser fra utenlandske turister som forhører seg om åpningstidene allerede før de kjøper flybillett. Kollensvevet har hatt besøk av både MTV og BBC i tillegg til både japanske og tyske tv-stasjoner og flere norske tv-programmer.

— Det er utrolig morsomt. Vi ser at når folk skal til Oslo vil de til Holmenkollen og de større turistattraksjonene. Her får man i tillegg en anelse av hvordan det er å hoppe, sier Kippenes.

Les også

Sommeraktiviteter i Marka