Byliv

Raga skal rocke granitten

Raga Rockers er ett av årets trekkplaster på Granittrock.

Michael Krohn og Raga Rockers er med på 10-årsjubileet til Granittrock.
  • Harald Fossberg
    Harald Fossberg
    Kulturjournalist og tegneserieanmelder

— Vi har spilt på Granittrock en gang før, for noen år siden, og var veldig fornøyd med den konserten. Vi håper selvfølgelig at alt klaffer like bra i år, sier Michael Krohn.

  1. september står han igjen på scenen på gratisfestivalen i Groruddalen.
  • LES OGSÅ: Her finner du alle artistene
  • De unge som kommer, er kanskje mest interessert i hiphopartistene. Jeg vet ikke om de har noe forhold til det vi driver med, så vi får håpe at det kommer noen gamlinger som oss også, som er oppvokst med gitarbasert rock, fortsetter han.

Med tanke på hvor mange folk Granittrock trekker, kan det fort bli stappfullt foran scenen. Michael Krohn virker ikke å være opptatt av å «telle hoder».

— Jeg tenker ikke på hvor mange publikummere det er. Det som er viktig for meg, er å gjøre en god jobb uansett.

Dårlige vilkår for unge

Da Krohn vokste opp på 70-tallet, var det ikke mange tilbud for ungdom som ville spille.

— Jeg husker at det var øvingslokale for lokale band på Hovseter, men jeg sognet til Røa og var ikke medlem av Hovseterklubben. Men jeg hadde kompiser som øvde der. Blant annet Øystein Jevanord, som spilte slagverk i a-ha før de ble a-ha, og i DeLillos i starten. Jeg vet ikke om slike ting er blitt mer tilrettelagt med årene, men håper det. Det er jo helt avgjørende for folk som vil spille i band at de har et sted å øve.

Krohn har bakgrunn fra Kjøtt før han startet Raga Rockers. Bandet var blant de første på Oslos punkscene på slutten av 70-tallet. Miljøet måtte gjøre ting selv:

— Gjør det selv-holdningen har nok alltid vært grunnleggende for band i startfasen. Jeg hadde nok spilt i band uansett, men det er ikke sikkert jeg hadde blitt plateartist uten en plattform og et nettverk som miljøtilhørighet gir.

Tekster som fenger

Raga-sjefen er kjent for sine tekster, som er blitt tolket av mange artister gjennom årene. Hva er det med dem som fenger?

— Jeg synes selv at noen av tekstene har gått ut på dato, men jeg har jo skrevet en del om materialisme og likegyldighet, fascisme og fattigdom, i det hele tatt det meste som stinker. Både i stort og lite perspektiv. De fenomenene fantes da og finnes fremdeles, så sånn sett er tekstene relevante fremdeles, selv om jeg ordlegger meg annerledes nå enn jeg gjorde da jeg var ung.

Les også

  1. De tre store hyller den fjerde