Byliv

Fremtiden ser mørk ut

Future på Øyafestivalen torsdag.
  • Asbjørn Slettemark
    Asbjørn Slettemark
    Serieanmelder og journalist

Vår vurdering:

2 av 6

Siden det er førstegang Atlanta-rapper og Outkast-kompis Future spiller i Skandinavia, kunne handa tatt seg bryet med å levere det et sulteforet hiphop-publikum kan forvente:tett rapping og følelsesladet synging? Hans to album og en håndfull mixtaperhar en solid rekke spennende øyeblikk av utleverende kjærlighetserklæringerside om side med gatete, breiale anthems. Som Øya-konsert ble det derimotmeningsløst når han bare tidvis rapper, og da oppå playback av sin egen stemme.

  • Hele programmet for festivalen, og alle våre anmeldelser, finner du HER!
  • Alt om Øya finner du på vår Øya-seksjon HER!
    Festmessig var det riktignok noen fine øyeblikk og høy hendene-i-været faktor,enten det var Futures 20 sekunder av det beinharde refrenget på Ace Hood-hiten«Bugatti», åpningen med seige «Karate Chop», eller en av vårpartens flottesteklubblåter, minimalistiske «Move That Dope».

Og allsangen ljomet på «Trophy»,den smellfine balladen som hinter om Futures potensielle fremtid i popbransjen.Da er det jo virkelig sang i teltet, bare så synd det ikke er hovedpersonenselv som lar stemmebåndene blafre.

Allsangen får steinansiktet Future til å droppe solbrillene, og DJ Escoproklamerer at alt Future vil ha er litt «love and affection», før publikumønsker refrenglinjen «two bad bitches at the same damned time» hjerteligvelkommen.

Her ligger Futures kanyewestske blanding av hardhet og såre følelsertykt utenpå, men kontrastene blir så altfor svake når han ikke selv levererdem. Når konserten også fisler ut etter publikum har begynt å trekke motOutkast på hovedscenen, blir det totale inntrykket mer trist enn feststemt.

Jeghåper ikke dette er fremtidens Future, for da trenger han lærdom fraAtlanta-kollegene i Outkast i hvordan en karriere skal strekkes over noen tiår.

Les også

  1. Sexy festivalrock

  2. Fenomenet Nicolas

  3. Majestetisk fra The National

  4. «Et nydelig lydspor for Øya-ettermiddagen»

  5. «Psykedelisk soulfest»