Oslo

Her er logoen som skal sikre Oslo OL

Klokken 12 presenterte Oslo 2022 logoen som skal fronte Norges kamp om å bli arrangør av vinterlekene om åtte år.

  • Stein Erik Kirkebøen

Hva synes du? Si din mening under saken.

Det er Snøhetta Design som har utarbeidet logoen og den visuelle profilen på bestilling fra Oslo2022.

— Vi har vært opptatt av at logoen skal ta opp i seg våre kjerneverdier som urbant og naturnært, lekent og ansvarlig, ambisiøst og raust. Det synes jeg vi har fått til, sier OL-direktør Eli Grimsby i Oslo2022.

— Jeg mener logoen styrker OL-søknaden. Den er leken, nyskapende og iøynefallende og vil bli lagt merke til, både her hjemme og internasjonalt, sier Oslos OL-byråd og nestleder i søkerkomiteen, Hallstein Bjercke.

Logoen som ble lansert i dag, blir ikke nødvendigvis selve OL-logoen - hvis Oslo vinner kampen om å få arrangere vinter-OL og Paralympics i 2022. Denne logoen skal brukes så lenge Oslo er i søkerfasen.

Kultur- og næringsbyråd Hallstein Bjercke avduket logoen som skal brukes til å sikre Oslo OL i 2022.

— Selv om vi også ser lenger fremover, har vi nå fokus på søkerprosessen. Vi har vært opptatt av å finne en logo som passer for denne fasen, sier Grimsby.Det betyr at logoen skal leve frem til D-dagen, 31. juli 2015. Den dagen offentliggjør IOC vinneren, byen som får arrangere vinter-OL og Parlympics i 2015.

Hvis det ikke blir Oslo, er det bare å putte alt OL-materialet i arkivet. Men hvis Oslo går av med seieren, så er vi over i en ny fase. Da kan det bli behov for en ny logo.

- Da får vi tilgang på ringer og andre olympiske symboler. Men om vi rett og slett kan innarbeide dem i søkerlogoen, eller om vi lager en helt ny OL-logo, det må vi se på når vi kommer så langt.

- Kanskje avhengig av av hvordan logoen blir mottatt og hvilke erfaringer dere gjør med den?

— Ja, det også, sier Grimsby

— Det er stor forskjell på Lillehammer og Oslo, derfor trenger Oslo et annet uttrykk. Denne logoen er tuftet på et nordisk designuttrykk, Nordic Simplicity. Det er mer i logoen enn det man umiddelbart ser, sier Henrik Haugan, som har designet logoen. Han karakteriserte den blant ananet som leken og enkel. - Fargene er OL-paletten i moderne drakt.

Skaper debatt

Logoer er noe som tradisjonelt alltid vekker mye oppmerksomhet, enten i form av rosende omtale eller kritiske stemmer.

Det fikk ikke minst arrangørene av grunnlovsjubileet i 2014 merke da de presenterte sin logo. Logoen «Ja, vi elsker», som var laget av designbyrået Creuna, fikk massiv kritikk, og ble kalt både naiv og klumpete.

Heller ikke ikke logoen for sommer-OL i London i 2012 unngikk kritikk. Med knallsterke farger var logoen en ikonisert utgave av tallet 2012 med de fem olympiske ringene innlemmet i nullen.

Men iranske myndigheter mente det sto noe mer. De leste «Zion», et bibelsk begrep som referer til Jerusalem, men hevdet derfor den var rasistisk ment.

Få dager etter at logoen ble presentert, skrev 50 000 briter navnet sitt på en underskriftskampanje. De mente den var for stygg og enkel.

En gruppe epileptikere ville også ha en ny logo. De hadde blitt syke av å se en animert film av logoen, og var engstelige for at grafikken kunne forårsake epileptiske anfall.

To kriterier

Den gang uttalte Martin Lundell, da nyansatt professor i Visuell kommunikasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) og designer i designstudioet Yokoland, at en suksessfull OL-logo må innfri to viktige kriterier.

— Det ene er hvordan logoen forholder seg til OL-ringene. Ringene er et sterkt symbol, kanskje et av verdens mest gjenkjennelige grafiske symboler.

OLLOGO.jpg