Oslo

Her er jakkemerket som skal få folk til å reise seg for gravide

Gravide designere har sett seg lei på å ta en tidligere trikk i rushtiden, bare for å få sitteplass.

Med dette sterke budskapet håper designerne at det blir lettere å få sitteplass på buss, trikk og T-bane.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Osloby har satt søkelys på hvorfor så få vil reise seg for gravide, eller andre som trenger å sitte, på buss, trikk og T-bane.

For de fleste vil det være åpenbart at Helen Yang Owe er gravid — men de aller færreste vil reise seg for henne. Opplevelsen hennes er ikke unik. Det har kommet svært mange tilbakemeldinger fra kvinner som har vært eller er gravide, og som kjenner seg igjen i Owes opplevelse.

Har eget jakkemerke i London

Britene har eget jakkemerke for gravide, hvor det står «Baby on board.» Da Osloby snakket med Ruter, mente de det var en interessant idé. Nå har imidlertid et lite designbyrå i Oslo kommet dem i forkjøpet.

Med budskapet «Gravid, ikke feit» skal det ikke lenger være noen tvil om hvorvidt du bør gi fra deg setet ditt eller ikke.

Denne uken ble Kickstarter lansert i Norge, og byrået Lilly Labs har startet sin første kampanje.

gravidikkefeit2.jpg-YfTpj2C67f.jpg

— Alle jeg kjenner som er gravide kjenner seg igjen i at det kan være vanskelig å få sitteplass, sier Benedicte Raae. I Lilly Labs er det to kvinner som er gravide for øyeblikket.Tidligere i oktober la hun følgende melding på sin Facebook-profil: «Gravid = ta en trikk tidligere enn du må for da er sjangsen større for sitteplass». Det reagerte mange på.

— Etter at jeg leste saken, ble det en diskusjon på Facebook. Vi tullet om at det av og til kan være vanskelig å se om noen er gravide, eller om de bare er litt runde. Det er veldig flaut å spørre og ta feil, sier Raae.

Tror det vil fungere

— Nå som jeg selv er gravid, ser jeg lett hvem andre som er det. Det er noe med hvordan man beveger seg og står.

Benedicte Raae med en skisse og tre prototyper på jakkemerkene de vil produsere.

Noen få dager senere var skissene klare. Nå ber de folk om å støtte prosjektet på Kickstarter. — Tror du et slikt merke vil fungere?

— Jeg håper det i alle fall. Det blir gøy å teste det.

For å starte produksjonen trenger de 4.500 kroner. Dersom du vil støtte prosjektet, må du ut med minst 65 kroner for å få et jakkemerke dersom det blir en realitet. Du kan også støtte prosjektet med mindre.

Foreløpig er dette skisser, og det endelige resultatet kan bli annereledes.

Kickstarter startet i Norge denne uken

Kickstarter er en nettjeneste der man kan starte finansieringskampanjer for å starte produksjon av en prototyp. Spill, filmer og produkter i alle kategorier har hatt sin spede begynnelse på nettjenesten, som driver med det som kalles «crowdfunding».

Hvem som helst kan støtte prosjektet, som må nå et forhåndssatt mål for at det skal bli en realitet. De som støtter det, kan velge i flere prisklasser.

Les også

  1. Gravide og folkeskikk skal opp i Rådhuset

  2. Ingen vil gi setet sitt til henne på bussen, selv om hun er gravid