Oslo

Det gamle, loslitte bilverkstedet på Sofienberg ble kunstgalleri

Samtidskunstneren Ida Ekblad og journalisten Marie-Alix Isdahl Voisin står bak det nye galleriet på Sofienberg i Oslo.

Schloss er navnet på det nye galleriet på Sofienberg. – Det blir spennende å forsøke å inspirere aspirerende kunstsamlere til å starte en samling på et lavterskelnivå, sier Ida Ekblad.

  • Heidi Borud
    Heidi Borud
    Kulturjournalist

Schloss - slottet - er historien om det gamle, loslitte bilverkstedet på Sofienberg som ble visningssted for kunst.

Retter seg mot et yngre publikum

Daglig leder i galleriet er journalisten og ex-redaktøren i NATT & DAG, Marie-Alix Isdahl Voisin. Hun sier at de ikke ønsker å låse seg til én strategi eller profil, men gjøre dette til et fleksibelt visningssted.

– Det er egentlig ikke «ett» konsept, men et gammelt bilverksted på Sofienberg vi skal fylle med flere ulike ting, først og fremst kunst av kunstnere vi er opptatte av. Utenlandske og norske, noen mer etablerte og andre fra det yngre sjiktet, i tillegg til kunstnere hvis kunstnerskap ikke har fått den oppmerksomheten det fortjener, sier hun.

– Schloss kommer til å gjenspeile de ulike bakgrunnene vi har i den forstand av vi ikke skal forholde oss strengt til samtidskunsten, men også arrangere konserter, utgi publikasjoner, med mer, sier Voisin.

Hun synes Oslo har en fin, liten kunstscene, men at den er noe innadvendt. Schloss er kustnerdrevet og ønsker å utvide vinduet mot verden.

Nå vises en kollektivutstilling med blant andre Andreas Dobler, Ben Rosenthal, Flavio Merlo, Linda Semadeni, Liz Craft, Maggie Lee, Theodor Kittelsen og Urd Pedersen.

– Hva med Th. Kittelsens (1857-1914) rolle her?
– Tegningen av Kittelsen, «Den bekjente slette norske tid», er på et vis
et nøkkelverk i denne utstillingen. Alle verkene kan sies å på ulike måter
forholde seg til tid, sier galleristen.

Les også

Kittelsen-magien treffer danskene

Fleksibelt sted med musikk

Samtidskunstneren Ida Ekblad sier hun har ønsket å gjøre dette siden hun drev Willy Wonka Inc. på tidlig 90-tallet.

– Men jeg reiste for mye via mitt eget kunstnerskap og siden fikk jeg barn som krevde sitt i tillegg til karrieren. Nå er det riktige tidspunktet for å starte dette prosjektet. Schloss er et fleksibelt sted hvor vi kan jobbe med det som interesserer oss - det være seg kunst, musikk, bok-relaterte prosjekter med mer, sier Ekblad.

– Jeg tror vi kan fungere som en bra link mellom den norske og internasjonale samtidskunst-scenen via vårt kontaktnett og erfaring. Det blir også spennende å forsøke å inspirere aspirerende kunstsamlere til å starte en samling på et lavterskel nivå, sier Ekblad.

Les også

«Vi må bygge forventninger til det nye museet på Vestbanen»

Katinka Traaseth er auksjonshuset Christies representant i Norge og leder kunstforumet 20I20. - Det er forfriskende med et nytt visningssted for kunst i Oslo, sier hun.

– Forfriskende

Kunstformidleren Kathinka Traaseth synes det er forfriskende at Oslo får et nytt visningssted som viser nasjonale og internasjonale kunstnere, og som bevisst mikser nykommere med mer etablerte kunstnere.

– Dette kommer helt klart til å bidra til å sette Norge på kartet internasjonalt, sier Traaseth.

Hun synes de har laget et imponerende program fremover som blir
spennende å følge.

– Det at det ikke er et white cube galleri, og at
programmet skal inneholde en god del sosiale elementer som konserter vil forhåpentligvis bidra til at Schloss og kunstscenen når ut til et nytt
publikum her i Oslo, sier Kathinka Traaseth.

  • Det skapte store reaksjoner da kunstanmelder Kjetil Røed plasserte kunsteren Ida Ekblad på en liste over kunstere han mente var overvurderte.

Les mer om

  1. Kunst
  2. Oslo
  3. Theodor Kittelsen