Oslo

Kapasiteten på trikken i Oslo er på bristepunktet

De fleste som tar trikken, merker at det er fullt - og det ble flere passasjerer i fjor. Ved 55 millioner reiser i året er kapasiteten sprengt, sa Ruter-sjefen i fjor, året da det ble gjennomført 54,5 millioner reiser med trikken.

Ruter-sjefen har tidligere sagt at kapasiteten på trikken vil være sprengt med 55 millioner reiser i året. I fjor var det 54,5 millioner reiser med trikk. Og det blir ingen bedring før tidligst i 2020.

  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

— Vi nærmer oss kapasitetstaket. Der vi nærmer oss mest, er trikken. Jeg kjørte trikk på lørdag, og på begge de trikketurene var det frakjøringer, sa Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen til Aftenposten da Ruter la frem passasjertallene for 2014 i fjor.

Han sa videre at 55 millioner passasjerer i året trolig vil være for mye for dagens trikkesystem.

Onsdag ble passasjertallene for 2015 presentert. De viser at trikken hadde 54,5 millioner passasjerer i fjor og en vekst på 6,9 prosent.

  • Kollektivselskapene i Oslo kranglet: Trikkekjøpet ble forsinket med ett år

Tallene for tog er kun estimater, da NSB ikke har offentliggjort sine passasjertall i skrivende stund.

Vil ikke si at kapasiteten er sprengt

Ruter-sjefen modererer seg noe i år.

— I 2014 var det lange perioder med driftsstans. Vi har hatt en kapasitetsøkning ved at flere trikker kjører i et helt driftsår, sier Jenssen.

Det har vært mye galt med de såkalte Italia-trikkene av typen SL-95, noe som har ført til at de har hatt lange opphold på verksted. Dette er også trikkene med størst kapasitet.

— Det er ingen hemmelighet at vi har lite å gå på. I rushtiden er det ubehagelig fullt. Men jeg tror folk finner andre tidspunkter å reise på. Det er ikke fullt hele døgnet, sier Jenssen.

— Jeg er mer bekymret for at vi nå har tatt ut alt vi har av kapasitet. Jeg regner ikke med at det er mulig å få mange flere passasjerer på trikken.

Ingen bedring før 2020

Sporveien har jobbet med å få flere trikker ut i gatene. For noen år siden var 59 av 72 Oslotrikker klare til bruk hver dag, nå er det 62. Sporveien har et mål om 64 trikker ute i gatene samtidig.

— Vi legger også bedre ruteplaner og får på den måten bedre kapasitet. Men det er på bristepunktet, sier konsernsjef i Sporveien Cato Hellesjø.

Det er Sporveien som har ansvaret for å kjøpe nye trikker. De nye trikkene, som vil ha bedre kapasitet og mindre tid på verksted, vil ikke komme før om fire år.

— Vi gjør det vi kan frem til vi får nye trikker i 2020, sier Hellesjø.

Stor vekst på T-bane, trikk og tog

Det er en 4,7 prosent vekst i antall reiser med kollektivtransporten i Oslo og Akershus. Flytoget, som taper passasjerer når flere velger NSB til Oslo lufthavn, er det eneste transportmiddelet som ikke vokser.

Totalt var det 341 millioner reiser med kollektivtransport i fjor, en økning på 15 millioner reiser, eller 41.000 nye reiser hver dag.

Også i kundetilfredsheten har det vært en god utvikling. Av hovedstedene i Norden er det kun i Helsingfors folk er mer fornøyd med tilbudet. I overkant av 70 prosent er fornøyd med tilbudet.

— I år har vi slått svenskene. Befolkningen i Oslo er Skandinavias mest fornøyde, sier Jenssen.

Salget av mobilbilletter har vokst kraftig siden Ruter lanserte appen for noen år siden. Til neste år forventer Ruter-sjefen at halvparten av billettinntektene kommer fra appen. 19 millioner billetter ble solgt gjennom appen i 2015.

Les også

  1. Derfor blir nye trikker over én milliard kroner dyrere

  2. Nå blir det slutt på billettsalg på trikken

  3. Her løfter de vekk bilen så trikken kan komme frem

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Sporveien
  3. Ruter
  4. Kollektivtransport