Bussjåfør nekter straffskyld etter kollisjon med trikk i Oslo

Ti personer ble skadet da bussen prøvde å bane vei for et utrykningskjøretøy.

Bussjåføren i 50-årene møtte mandag i Oslo tingrett, tiltalt for å ha kjørt på rødt lys da bussen han førte kolliderte med en trikk i Vika 11. november 2014.

Men mannens forsvarer, Linda Jæger, sier til NRK at hun vil kreve at sjåføren frifinnes.

— Han flyttet bussen for å gi plass til utrykningsbil, og det er en plikt han har etter veitrafikkloven, sier Jæger til NRK.

Fire personer - blant dem bussjåføren - ble sendt til Ullevål sykehus med alvorlige skader, og ytterligere seks ble kjørt til legevakten etter kollisjonen i krysset Cort Adelers gate / Munkedamsveien.

Visste du at trafikkreglenes § 10 gir helt spesielle rettigheter for trikken?

Les også

Trygg Trafikk: Mange kan ikke reglene

— Kunne ikke stanse

Bussen ventet på grønt lys i Munkedamsveien, da en politibil under utrykning nærmet seg bakfra. Bussføreren valgte da å kjøre forbi stopplinjen og inn i krysset mot trikkesporet.

På dette tidspunktet hadde føreren av politibilen lagt seg over i motsatt kjørebane, hvor det ikke var møtende trafikk — men dette oppfattet ikke busssjåføren. Samtidig kjørte trikken, som hadde klarsignal, inn i krysset og traff bussens venstre side. Sammenstøtet var så kraftig at karosseriet ved bussens førerplass ble trykket inn 58 centimeter. Trikkens fremste vogn sporet av, men ingen i trikken ble skadet.

Ifølge beregninger fra Rapporten fra Statens Havarikommisjon for Transport holdt trikken 40 km/t da den traff bussen i siden. Rapporten slår fast at trikkeføreren prøvde å bremse i siste øyeblikk - men at det ikke var fysisk mulig å stanse trikken i tide.

Hell i uhell

Kjørestrømmen til trikken kortsluttet da ulykken skjedde. Det var ifølge brannvesenet hell i uhell, fordi en bardun av stål ble slengt over kontaktledningen til trikken i sammenstøtet før den gikk i bakken.

Spenningen i kjøreledningen er på 750 volt , og kunne ifølge brannvesenet skadet passasjerene alvorlig. — Hvis noen som kom ut av havaristen hadde kommet borti bardunen, hvis den var strømførende, kunne det gått virkelig galt, sa brigadesjef i Oslo brann- og redningsetat, Lars Grimsgård, til NRK etter ulykken.

Bussåføren fikk tilbake førerkortet i februar i fjor, og har vært i jobb siden. Men ifølge tiltalen vil det bli lagt ned påstand om at bussjåføren mister førerretten. Det er satt av to dager til rettssaken.