Ubers sjef i Norge: Skal gjøre det unødvendig for folk i sentrum å eie egen bil

Carl Endresen (33) skal styre Uber i Norge. Han tror selskapet kan eksistere sammen med den tradisjonelle drosjenæringen.

33 år gamle Carl Endresen er ansatt som General Manager for Uber i Norge. Nå jobber selskapet med å skaffe flere sjåfører, til tross for at det de gjør i dag er ulovlig

— Jeg ser ikke på Uber som en erstatning for drosjenæringen. Det er godt mulig noen av kundene våre tenker på det slik i dag, men jeg tror flere over tid vil se at vi er noe mer, sier Carl Endresen.

33-åringen ble nylig ansatt som General Manager for Uber i Norge. Selskapet som i fjor ble verdsatt til 41 milliarder dollar, som er sterkt mislikt av drosjenæringen, politianmeldt av Bymiljøetaten i Oslo kommune samt flere andre og som driver på en måte som er ulovlig i dag.

— Det finnes ikke en by hvor Uber er, der drosjenæringen ikke fortsatt eksisterer. I noen byer har vi til og med et samarbeid hvor man kan bestille tradisjonelle drosjer gjennom vår app. Men i Norge er vi ikke der ennå.

Sjåførene må betale skatt selv

Endresen mener tjenesten de tilbyr, å kjøre folk fra A til B mot betaling, er et supplement til transportsystemet som finnes i Oslo i dag.

— I byer som Paris går 15 prosent av turene til de endestasjoner i metrosystemet. Det blir en forlengelse av det nettverket som allerede finnes i byen, mener han.

Skatten er det sjåførene selv som har ansvar for å betale.

— Det faktum at all betaling skjer via kredittkort og ukentlige utbetalinger fra Uber, gjør at det finnes en transaksjonshistorikk som gjør det enkelt å holde oversikt over hvor mye du tjener. Det er heller ingen kontanter i omløp, sier Endresen, som mener det gjør det vanskeligere å snyte på skatten.

Driver ulovlig i dag

I fjor etablerte Uber seg i Norge, i første omgang i Oslo. Via appen kan man velge å bli hentet av en yrkessjåfør med limousin, en lovlig tjeneste kalt Uber Black, eller en privatperson i sin egen bil, Uber Pop.

Les også: Slik gikk det da vi testet Uber Pop

Sjåførene for Uber Pop har ikke løyve, og tjenesten er ulovlig, har Samferdselsdepartementet slått fast.

Frem til nyttår var Uber Pop en lukket tjeneste, men den siste tiden har stadig flere sluppet til. Selskapet vil ikke si hvor mange som bruker tjenesten, annet enn at det pr. nå er «noen tusen brukere».

Ønsker å fjerne appforbud

Konkurransetilsynet har foreslått å snu drosjebransjen på hodet, og la hvem som helst kjøre passasjerer. Også byrådet i Oslo ønsker forandringer.

Lovgivningen er under revidering. I et brev til Samferdselsdepartementet foreslår byrådet at selskaper som Uber skal få lov til å drive med sin virksomhet, men ikke stå på holdeplasser, kjøre forhåndsbestilte turer, praies rett fra gaten utenom appen eller delta i anbud.

Pr. dags dato er Uber Pop i det selskapet kaller en «pilot». Ifølge Endresen, har ikke alle tilgang til tjenesten, men det er vanskelig for Aftenposten å få verifisert dette.

Et konsulentselskap i Danmark jobber med en rapport om bruken av Uber i de skandinaviske hovedstedene.Dataene fra piloten skal brukes til å vise myndighetene hva Uber kan tilby, forklarer Andresen.

Fem minutter ventetid

Målet hans er på kort sikt å tiltrekke seg flere sjåfører. Deretter flere kunder.

- Jeg håper vi kommer til et punkt hvor du kan forvente å ha en bil innen fem minutter fra du har trykket på appen, nesten hvor som helst i byen, sier Endresen.

— Mitt mål er at de som bosetter seg i indre by, skal føle at de ikke trenger å eie en bil.