Oslo

Har redusert holdeplasserDeler ut flere taxiløyver

Tidligere i juli stengte kommunen taxiholdeplassen i Akersgata. Mens taxibilene har stadig færre holdeplasser å stå på, får Oslo 134 nye taxieiere til høsten.

Taxisjåførene Bhatti Mohammad Iqbal (fra venstre), Abdul Nasir, Kabeer Ahmed og Faisal Imran ønsker overhodet ikke flere taxibiler i byen. Selv mener de at de neppe vil få seg en annen jobb, og er nødt til å kjøre taxi. Foto: Wasim Riaz

  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz

I begynnelsen av juli ble Akersgata bak Stortinget stengt med bommer. I den forbindelse mistet taxisjåførene en populær holdeplass i Oslo sentrum. Foto: Wasim Riaz

Taxiholdeplassen i Akersgata bak Stortinget ble stengt tidligere i juli som et sikkerhetstiltak etter 22. juli. I tillegg er kapasiteten på holdeplassen ved Aker Brygge kraftig redusert på grunn av byggearbeid. I dag er det kun en taxiholdeplass i Karl Johans gate. For bare få år siden var det tre.

Til tross for dette har Oslo kommune bestemt seg for å dele ut 134 taxiløyver til nye eiere. De nye bilene vil være på plass i løpet av høsten. Dette liker ikke sjåfører som til daglig må kjøre rundt i sentrum for å finne en ledig plass på holdeplassene.

— For fire-fem uker siden sto jeg litt utenfor holdeplassen på Byporten. Plutselig stiller en parkeringsbetjent fra kommunen foran meg, og skriver ut et gebyr på 500 kroner. Jeg hadde startet bilen for å kjøre fra stedet, men han ville ikke høre på meg, sier Kabeer Ahmed som har vært taxisjåfør i 15 år.

- For mange biler

Denne fredagen står det flere ledige biler på Byporten ved 13-tiden. Noen har ventet på passasjerer i over en halvtime. Ingen av sjåførene Osloby snakker med, er glad for at det kommer flere taxibiler.

Les også

Akersgata blir stengt med bommer

— I sommer er det ikke uvanlig at man må vente i over en time på en tur. Flere Akershus-taxier er i Oslo for å kjøre her. I tillegg er kollektivtilbudet både på dagen og natten blitt mye bedre i Oslo. Dermed er det et kraftig overskudd på taxier akkurat. Det er ikke særlig miljøvennlig å dele ut løyver når de bare skal kjøre rundt og rundt i sentrum. Noen dager tjener vi bare 85 kroner i timen, sier Bhatti Mohammad Iqbal. - Har dere vurdert å bytte bransje?

— Jeg er 51 år gammel. I min alder vil jeg ikke få vaskejobb en gang. Veldig mange sjåfører har minoritetsbakgrunn og lite utdannelse. Vi vil ikke få jobb et annet sted, svarer Ahmed.

Ingen av de fire sjåførene Osloby snakker med legger skjul på at de jobber 12-14 timer om dagen for å få hjulene til å gå rundt.

490 søkere

Glenn Tuxen, styreleder i Norges Taxiforbund avdeling Oslo, frykter enda trangere tider fremover.

— Byrådet vil stenge taxiene ute av kollektivfeltet i Storgata. Sammen med færre holdeplasser og dårlig fremkommelighet i sentrum vil forholdene bli enda verre for oss. Løsningen er ikke å pøse ut med flere løyver enn det man har i dag. Markedet er allerede mettet, sier Tuxen.

- 490 personer har søkt om de 134 løyvene. Hvorfor står folk i kø for løyve når dette er dårlig butikk?

— En jobb som taxisjåfør er inngangsporten til arbeidsmarkedet for mange innvandrere som kommer til Norge. Å få eget taxiløyvet er en gulrot for mange. Derfor søker de, svarer Tuxen.

1780 løyver

Kommunen fremholder at antall drosjeløyver er behovsprøvd. Det skal til enhver tid være 1780 taxiløyver i hovedstaden.

Les også

Hyrer inn vektere for å kontrollere egne sjåfører

I Oslo er myndigheten til å fastsette antall drosjeløyver delegert til byrådet. På oppdrag fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har firmaet Menon Business Economics foretatt en behovsanalyse av antall drosjeløyver. I rapporten fra Menon, som forelå høsten 2012, anbefales antallet drosjeløyver i Oslo opprettholdt på dagens nivå. Byrådet har på bakgrunn av dette fattet følgende vedtak: «I henhold til den årlige behovsprøvingen av antall drosjeløyver i Oslo kommune beslutter byrådet å opprettholde dagens antall ordinære drosjeløyver på 1780 stk.».

Les også

Taxisjåføren stjal bagasjen, kunden fikk ikke erstatning

— Med bakgrunn i ovennevnte kunngjorde etaten ledige drosjeløyver den 01.03.2013. Kunngjøringen omfatter drosjeløyver som er ledige og drosjeløyver som blir ledige - innenfor det fastsatte antallet - frem til neste behovsanalyse, sier Anne Grete Nyrud, kommunikasjonsrådgiver i Bymiljøetaten (BYM).

Vurderer nye holdeplasser

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) sier at BYM har sett på ulike muligheter for nye holdeplasser i sentrum.

— Det er et ønske om å ha taxiholdeplasser i nærheten av sentrum. Samtidig kan det ikke være plass til alle taxier på noen få holdeplasser, sier Elvestuen.

Byråden mener at det ikke er noe sammenheng mellom antall løyver og antall holdeplasser.

— Det er delte meninger om Oslo har nok løyver eller ikke. Vi har for eksempel fått inn søknad fra noen som vil starte ny taxisentral. Når det gjelder løyvene som skal deles ut, så er det løyver som er blitt levert inn til kommunen. Antall løyver vil ikke overstige 1780. Vi vurderer antall løyver hvert år. Dette ble sist gjort i 2012, sier Elvestuen.

Relevante artikler

  1. OSLO

    Hundrevis av taxisjåfører står i kø for å få eget løyve. Neste sommer blir det fullt frislipp.

  2. NORGE

    Vil legge om hele drosjenæringen for å stoppe juks

  3. OSLO

    Slik kan Oslo sentrum se ut neste år: Trafikkaos og flere hundre nye taxier

  4. OSLO

    «Hvis ikke kommunen gjør noe nå, vil taxiprisene gå til værs»

  5. OSLO

    Det blir ikke færre drosjer i Oslo

  6. NORGE

    Foreslår store endringer i taxibransjen: Vil ha frislipp og fjerne krav om kjentmannsprøve