Oslo

Oslo før: Håpets gudinne vender tilbake

Gudinnene ved Kirkeristen har fått en velfortjent hvil i Danmark, og nå er de på vei tilbake. Fonteneskulpturen «Pomona» er allerede på plass. Foto: Leif Gjerland

Etter fire rensende år i København ble nylig sinkstatuen «Håpets gudinne» heist tilbake på Kirkeristens fasade, i nattens mulm og mørke.

  • Leif Gjerland
    Historieformidler

Tidlig på 1700-tallet ble «Kirkeristen» brukt som et folkelig kallenavn på ku-hindrende trerister rundt kirkegårdsportene.

Da ristene senere ble fjernet, levde navnet videre som betegnelse på noen uhygienisk sjuskete slakterboder bak kirken som ble fjernet da kirken skulle bli domkirke i 1850.

I stedet ble det bygget en mer delikat nedre slakterarkade og en øvre arkade for grønthandel, mens betegnelsen «Kirkeristen» gikk i arv for andre gang.

De to statuene, laget av «fattigmannsstøpet» sink, var slitne etter mange år i Oslo sentrum. Derfor har de fått en pause og restaurering i Danmark. Foto: Leif Gjerland

«Fattigmannsstøp» var vanlig

Nybygget ble blant annet utsmykket mot Storgaten med to fasadeskulpturer i sink. Sink? Er det holdbart?

Nei, egentlig ikke, og dertil er det mer tungvint å lage en skulptur i det materialet. Men metoden var billigere, noe som gjorde fremstilling av slik «fattigmannsstøp» vanlig i Nord-Europa på 1800-tallet.

I Norge var teknikken imidlertid så lite brukt at Kirkeristens i alt fire sinkskulpturene er ganske så sjeldne!

Slitne gudinner ble restaurert

I vår tid var disse sinkskulpturene imidlertid blitt slitne etter årelang tærende sentrumstilværelse. I 2013 ble de to gudinnene mot Storgata derfor tatt ned og sendt til Nationalmuseet i Danmark for restaurering.

Der ble de forsterket innvendig mens utsiden ble malt med en spesialmaling à-la sandstein. Under restaureringen kom det frem at den ene gudinnen var støpt i samme form, som den danske billedhugger Thorvaldsens gipsoriginal av «Haabet» fra 1817.

Nylig kom frontgudinnen vendt mot Storgata hjem igjen. Men siden det går en trikkelinje rett forbi, måtte det skje om natten når trikketrafikken kunne stanses. Foto: Leif Gjerland

Det var altså selveste «Håpets gudinne» vi hadde sendt til Danmark!

Og nylig kom så frontgudinnen hjem igjen. Men siden det går en trikkelinje rett forbi, måtte det skje om natten når trikketrafikken kunne stanses de timene det tok å få heist henne på plass.

I tillegg til de to frontfigurene, er også fonteneskulpturen Pomona inne i domkirkehagen laget av sink og måtte konserveres. Den ble trolig gitt byen i gave av det engelske firmaet som leverte rørene til det nye vannverket etter bybrannen i 1858, og sto flere steder i byen før den i 1977 havnet i Domkirkehagen.

En ekstra takk til skulpturkonservator Lily Vikki i Kulturetaten!

Leif Gjerland (leif.gjerland@gmail.com) er historieformidler og byvandrer. Han skriver i Aftenposten om historiske Oslo.


Les mer om

  1. Oslo
  2. Oslo før
  3. Arkitektur