Oslo

Østbanehallen skinner igjen

Biff eller cappuccino under løvkronene er noen av tilbudene på Østbanen når Oslos nye byrom åpner 5. februar. Se bildekarusell.

Inngangen til hallen fra Oslo S skal gå gjennom en glassvegg som er opplyst og reflekterer døgnet og årets tider akkurat som sollyset skinte inn gjennom enden av hallen der togene kjørte inn og ut i gamle dager. Designer ÅF Lightening tester mulighetene i fargevariasjoner. Foto: Rolf Øhman

  • Heidi Anne Johnsen

Om dagen faller dagslyset ned gjennom glasstaket, og inn gjennom de buede vinduene. Foto: Rolf Øhman

En helt ny dør er satt inn på veggen mot Trafikanten. Den er laget i tro kopi av døren som Riksantikvaren fant på gamle tegninger. Foto: Rolf Øhman

Mellom spisesteder og småbutikker kommer også et vannspeil. Foto: Rolf Øhman

Gammel håndverksteknikk har tatt hånd om originale dører.Fra restaurantområdet til Bella Bambina og inngang til Comfort Hotel Grand Central Foto: Rolf Øhman

Snart kan Fjøla fjerne beskyttelsen fra lampene sine. Foto: Rolf Øhman

Mange lag gammel maling er pusset av søylene. Foto: Rolf Øhman

Ledelinjer for svaksynte i kobber. Foto: Rolf Øhman

1980-tallet. Togene gikk inn i hallen. Fra 1984 ble både østlige og vestlige baner samlet på Oslo S. Foto: Oslo byarkiv

2013. Østbanehallen like før ombyggingen tok til. Foto: Tor Lie

En gang mellom 1910 og 1930. Foto: Jernbaneverket Norsk Jernbanemuseum.

1939. Bilettkontoret i Østbanehallen. Foto: Herman Neupert

Minusgrader, hålke og vintermørke vil fort være glemt når man rusler i sommertemperatur under løvkronene av høye trær i hallen. Østbanehallen, eller Ø som den nå heter, skal bli en møteplass med innendørs torg, spisesteder og småbutikker relatert til mat.

Matkonseptet rendyrkes

Ø får et bredt restauranttilbud, men uten hurtigmatkjedene.

— Det blir ikke Bagatelle og Noma, men gode spisesteder med en roligere stemning enn oppe i avgangshallen, sier Trond Rusten, prosjektdirektør i Rom Eiendom.

Som en italiensk piazza

— Ambisjonen er å gi publikum følelsen av å rusle på en italiensk piazza, sier Rusten. Han tror at mange vil komme hit både for et glass på "uterestaurantene" mellom søylene, eller slå seg ned på spisestedene for lunsj eller middag.

— Hallen har ikke lukningstider som et kjøpesenter, men åpent fra 5 om morgenen til klokken 2 om natten, sier han.

Om dagen faller dagslyset ned gjennom glasstaket og inn gjennom de buede vinduene. 450 ledlamper i taket gir et behagelig lys når det er mørkt ute.

Nytt bydelssenter i Bjørvika for både turister og lokale

Dette skal også være et åpent sted, hyggelig å rusle igjennom på vei til og fra andre mål.

— Vi vil at Ø skal bli et bydelssenter for den delen av byen som nå vokser frem med Barcode og Bjørvika, sier Rusten. I tillegg er både turister og andre tilreisende en målgruppe, med den sentrale plasseringen nær tog, buss og båt. Turistinformasjonen Visit Oslo har allerede flyttet inn, med flere tusen besøkende hver dag.

Ombygging av fredet bygg

Byens første hovedjernbanestasjon har ristet av seg sot, utallige malingslag og ombygginger fra mange epoker.

Både indre og ytre fasade, samt selv hallen, er fredet. Derfor har samarbeidet med både Riksantikvar og Byantikvaren vært tett, med ukentlige møter.

Oppdelinger og ombygginger gjennom årene er tilbakeført, og hallen har fått et mer helhetlig preg.

Jernbanehistorie med moderne overraskelse

Veggene er hvite, men det svarte taket skal illudere gammel stasjonshall, mørkt etter kullfyring, sot og røyk. Materialvalg og utvalgte elementer skal gi assosiasjoner til hallens fortid som jernbanestasjon.

1939. Bilettkontoret i Østbanehallen. Foto: Herman Neupert

— Mye av det gamle har fått lov å komme frem og skinne. Østbanehallen har fått tilbake mer av det opprinnelige, sier Rusten.Samtidig er det innpasset helt moderne elementer og detaljer. Det mest spektakulære er glassveggen til avgangshallen som skal illudere dagslys. Den reflekterer døgnet og årets tider slik sollyset skinte inn gjennom hallen der togene kjørte inn og ut i gamle dager.

Hallen gjenoppstår i all sin fordums prakt ved åpningen 5. februar og Oslo fått et nytt moderne byrom.

Disse skal inn i Østbanehallen

Brazzeria, Spuntino Focacceria og Bar, Opland Burger & Steak, Fjøla, Royal Gastropub, Bella Bambina, Yo! Sushi, Steam Kaffebar, Isbaren Ben & Jerrys

Butikkene Dropsen, Blomsterglede, L'Occitane, Oliviers & Co og matmarkedet Flavours food market

Comfort Hotel Grand Central Station

VISITOSLO og Oslo Gift Shop

Fakta om Østbanehallen

Byggearbeidene for nye Østbanehallen startet i oktober 2013, det Mellbye ArkitekturInteriør AS står bak utformingen.

Prislappen er 250–300 millioner, eier er Rom eiendom.

Hallen er gjennomfartsåre for rundt 17. 000 mennesker hver dag.

Jernbanehistorie

Østbanen åpnet i 1854 samtidig med den første toglinjen mellom Oslo og Eidsvoll.

I 1882 ble store deler av den opprinnelige stasjonshallen revet, og dagens karakteristiske bygning ble oppført under ledelse av arkitekt Georg Andreas Bull.

I 1984 ble alle byens toglinjer samlet på Oslo Sentralstasjon.

Togene gikk ikke lenger inn i selve Østbanehallen, som ble gjort om til kjøpesenter

Les også

  1. På skattejakt under Østbanehallen

  2. Slik blir nye Østbanehallen

  3. På ski i Østbanehallen

Flott håndverk har fått frem gammel storhet. Foto: Rolf Øhman