Oslo

Oslo kommune: Dette er en ny logo – ikke et nytt byvåpen

Oslo kommune avviser at den vil fjerne hovedstadens byvåpen – til tross for at kommunen selv lanserer forslag til «fornyet byvåpen» på egen hjemmeside.

Slik ser forslaget til ny logo ut. Nå skal det ut på høring, før bystyret skal behandle det. Foto: Oslo kommune

  • Mari Mjaaland

Tirsdag skrev Dagsavisen om Oslo kommunes «Forslag til fornyet byvåpen».

Der er St. Hallvard, som har prydet Oslos byvåpen i flere hundre år, fremdeles å se. Men han fremstår i mer moderne drakt: Kun omrisset av ham er synlig. Kvinnen han forsøkte å redde, og som på byvåpenet lå under ham, er fjernet.

Til tross for at Oslo kommune selv skriver at det er et forslag til «fornyet byvåpen», avviser den nå at det er tilfelle. Det er nemlig snakk om en logo.

Les også

Joacim Lund: «Nå skal Oslos visuelle identitet oppdateres. Den gamle er SÅÅÅ 1043».

– Skal leve side om side

– Den forenklede varianten av St. Hallvard er en logo, ikke et nytt byvåpen. De to skal leve side om side, sier kommunikasjonsrådgiver Eirik Jagmann i Oslo kommune.

I presentasjonen av den visuelle profilen som ligger på kommunens nettsider, var overskriften «Forslag til fornyet byvåpen». Ingen steder i teksten var det nevnt at det er snakk om en logo. Onsdag ble overskriften endret til «Ny visuell identitet i Oslo kommune». En av artikkelens undertitler lyder «Forslag til fornyet byvåpen».

– Har du forståelse for at folk blir forvirret?

– Vi har forståelse for det, men tror og håper at det er mulig å finne gode løsninger som tar vare på både tradisjon, men også en logo som kan brukes der byvåpenet ikke fungerer.

Fra venstre: Oslos gamle byvåpen, Oslos nåværende byvåpen og forslaget til ny logo for Oslo kommune. Foto: Montasje

Skal rydde opp i logobruk

Oslo skal altså beholde det gamle byvåpenet. Men logoen vil kunne erstatte byvåpenet i flere sammenhenger.

I en e-post viser Jagmann til flere eksempler på logobruk i kommunen. Der har samme kommunale foretak to ulike logoer, mens noen ikke bruker logo i det hele tatt. Andre har utviklet sine helt egne logoer.

Ingen av dem bruker Oslo kommunes byvåpen.

Den nye logoen kommer som en del av et oppryddingsarbeid i kommunens visuelle profil. Den er kun et forslag, som til slutt skal stemmes over i bystyret. Dermed er ingenting avgjort ennå.

Hvilken av logoene og byvåpnene liker du best? Gi din stemme i Aftenpostens uhøytidelige kåring.

  • Oslo kommune har over 200 logoer. Nå skal de rydde opp.

Oslo-historiker: «Sjels- og ansiktsløs gnom»

Til tross for at det er en logo, og ikke et byvåpen, lar enkelte seg provosere.

– Byvåpenet er særegent, frodig og vakkert. Den nye logoen ser ut som en sjels- og ansiktsløs gnom, mener Leif Gjerland, spaltist i Aftenposten som skriver om Oslo-historie.

Tidligere ordfører Fabian Stang (H) mener historien bak byvåpenet forsvinner. Foto: Audun Braastad, NTB scanpix

Tidligere ordfører Fabian Stang (H) vil heller ikke ha den nye logoen.

– Litt vokse menn som meg, som er skeptiske til forandringer, bør være litt forsiktige med å uttale seg. Men jeg drister meg likevel til å si at dette forslaget er grått og kjedelig, sier Stang.

Han var i et bystyremøte i Oslo da Aftenposten snakket med ham onsdag kveld.

– Flere i bystyret i kveld har på seg en knapp med dagens logo. De er ganske stolte av den. Jeg er ikke like sikker på om det vil ta på seg en grå knapp.

– Historien bak forsvinner

Stang mener den nye logoen også fjerner selve innholdet i historien som det gamle byvåpenet forteller om.

– I det nye forslaget er damen som reddes av St. Hallvard borte. Historien bak logoen forsvinner. Vi må aldri ta bort damer. Da kan logoen like godt bestå av fire bokstaver – Oslo, sier Stang.

Han sier han som ordfører flere ganger fortalte «den stolte historien om St. Hallvard» for å illustrere byens rause og inkluderende holdning.

– St. Hallvard viste vei for hvordan vi skal ta vare på hverandre. Nå blir den historien helt borte fordi damen er borte, sier Stang.

Logoen er fin til sitt bruk, mener Arbeiderpartiets gruppeleder Frode Jacobsen. Foto: Kristine Hellem Aanstad/Aftenposten

Frode Jacobsen (Ap): – Fin til sin bruk

Arbeiderpartiets gruppeleder er positiv til logoforslaget.

– Vi har et flott byvåpen, og det røres ikke. Dette er mer å betrakte som en logo, og jeg synes den også er fin til sin bruk som supplement, og ikke erstatning for dagens byvåpen, skriver Frode Jacobsen i en tekstmelding.

Han skriver videre at han er spent på innspillene som kommer i høringsrunden. Ap-politikeren er ikke bekymret for at en eventuell ny logo vil overta for byvåpenet.

– Jeg er helt sikker på at vi finner en god arbeidsdeling mellom en eventuell ny logo og bruken av det vakre byvåpenet vi har og fortsatt vil ha i Oslo.

Uklart hvor logoen skal brukes

Ifølge Jagmann skal den nye logoen brukes alle steder der St. Hallvard ikke er egnet. Hva det vil si i praksis, er ikke helt klart.

– Dette er ikke helt bestemt. Den nye logoen skal brukes på nett, mobil og små trykksaker. Byvåpenet vil fortsatt brukes på for eksempel flagg og kumlokk. Jeg er overbevist om at vi ikke kommer til å skifte ut alle byens kumlokk, sier Jagmann.

I dag finnes det ikke retningslinjer for når byvåpenet eller logoen skal benyttes. Logoen kan komme til å erstatte byvåpenet på visuelle flater som skal representere byen.

– Hva kommer til å stå på skiltet inn til Oslo, byvåpenet eller logoen?

– Det vet vi ikke på nåværende tidspunkt.

Vil erstatte 200 logoer

Jagmann forteller at det er behovet for en enhetlig, lett gjenkjennbar profil kombinert med muligheten til å spare penger som er motivasjonen bak det nyutviklede, forenklede byvåpenet – som altså er en logo.

– Ofte brukes ikke byvåpenet som visuell identitet av virksomhetene i kommunen. Dette er dyrt. Den nye, forenklede St. Hallvard skal kunne erstatte disse, sier Jagmann.

Målet for den nye visuelle profilen er å bli så attraktiv at alle virksomhetene i kommunen vil bruke den samme.

Spare penger

En del av kommunens nye visuelle profil er et verktøy som skal gjøre det lettvint for virksomheter i Oslo kommune å lage egne, enkle uttrykk.

Prosjektet har en ramme på 4,7 millioner kroner, men vil kunne spare kommunen for nærmere 40 millioner kroner, ifølge Jagmann.

– Det koster kommunen nærmere 40 millioner kroner å vedlikeholde eller bygge ut ulike logoer til virksomhetene i året. Her er dermed muligheter til å spare inn mye penger, sier han.

Skeptisk Oslo-historiker

Aftenposten-spaltist Leif Gjerland har liten tro på at den nye løsningen vil spare inn penger.

– Dette er en dyr, lekker løsning som visstnok skal spare kommunen for mange penger. Dette har de prøvd før. Det er rett og slett same shit, new wrapping, sier Gjerland.

Les mer om

  1. Oslo kommune
  2. Debatt
  3. Oslo

Flere artikler

  1. KOMMENTAR
    Publisert:

    «Nå skal Oslos visuelle identitet oppdateres. Den gamle er SÅÅÅ 1043»

  2. OSLO
    Publisert:

    Kjenner du igjen disse logoene? De har én ting felles.

  3. KRONIKK
    Publisert:

    Meninger: Oslo har intet byvåpen!

  4. DEBATT
    Publisert:

    Kort sagt, fredag 22. juni

  5. DEBATT
    Publisert:

    Kort sagt, torsdag 21. juni

  6. OSLO
    Publisert:

    Hvorfor er det så mye engasjement rundt 15 år gamle skilt på Bislett stadion?