Oslo

Ingen T-banetrafikk gjennom Oslo sentrum i påsken

T-banen vil ikke gå mellom Majorstuen og Stortinget i påsken. Omtrent 20 millioner kroner skal brukes på oppgradering på en uke mens stasjonen er stengt.

Noe av arbeidet er allerede i gang. Her skal det legges varmekabler utenfor T-banestasjonen, som stenges i påsken. Foto: Jan Tomas Espedal

  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Etter siste avgang natt til tirsdag 11. april og frem til morgenen tirsdag 18. april vil Nationaltheatret T-banestasjon være stengt. Togstasjonen vil være åpen, men det skal jobbes på togspor i Oslo-området – så enkelte avganger blir innstilt.

Stasjonen skal pusses opp, det skal legges nye skinner og et sporkryss skal byttes ut. De reisende vil ikke merke store endringer når stasjonen åpner igjen etter påsken, annet enn at det vil se mindre slitt ut.

– Det kommer nye lamper, nye fliser, ny maling og varmekabler i rampene ned mot perrongene, sier prosjektleder Anne Johanne Lind i Sporveien.

Les Aftenpostens reportasje fra Sporveiens nattarbeid: De jobber om natten for at du skal komme tidsnok på jobb om morgenen

Det meste skjer i tunnelen

Det er endringene som skjer på skinnegangen i tunnelen som er den største jobben.

Sporkrysset fra 1977 som skal byttes, består av flere sporveksler. Lind forsikrer om at de ikke utgjør noen fare, men togene må allikevel kjøre der med redusert hastighet.

– Når vi får byttet det kan vi kjøre i den hastigheten det er dimensjonert for. Det vil gi færre forsinkelser, sier Lind.

Normalt kjører T-banen i 50 kilometer i timen på strekningen. Med redusert hastighet er farten nede imellom 15 til 30 kilometer i timen.

  • I fjor feiret T-banen 50 år: Vi snakket med noen av dem som var der da den åpnet

Bytter ut 320 meter med skinner

Deler av strekningen mellom Nationaltheatret og Stortinget har en spesiell skinnegang.

Skinnene er «ballastfritt». Det vil si at det ikke er noe pukk i sporet, men at skinnene er festet til betongpæler med spesielle fester.

Skinnene skal deles opp i strekninger på 20 meter. Det er kun skinnene i østgående retning som skal byttes ut.

Skal oppgradere for 20 millioner kroner på én uke

På det meste vil 60 personer være i sving, på selve stasjonen og inne i tunnelen. Prosjektet vil koste rundt 20 millioner kroner, og alt skal gjennomføres på én uke.

– I Sporveien-sammenheng er ikke dette et spesielt stort prosjekt, men det er komplekst og veldig intensivt, sier Lind.

Her er tipsene til deg som skal ta T-banen i påsken

T-banen vil gå, men den vil ikke kjøre gjennom strekningen som skal oppgraderes mellom Nationaltheatret og Stortinget. Her er en oversikt fra Ruter over hvilke linjer som kjører hvor.

Fra onsdag kveld vil reiseplanleggeren til Ruter være oppdatert med endringene. De anbefaler følgende alternativer mellom Majorstuen og Stortinget:

  • T-bane 5 kjører Majorstuen–Storo–Tøyen–Stortinget tur/retur.
  • Buss 20 mellom Majorstuen T og Tøyen T.
  • Trikk 11, 12 og 19 mellom Majorstuen og Nationaltheatret/Jernbanetorget.
  • Trikk 17 og 18 mellom Forskningsparken og Jernbanetorget.

Det blir også innstillinger i togtrafikken

Også Bane Nor skal jobbe med oppgraderinger i påsken. I perioden fra 8. april til 16. april blir det i perioder innstillinger på disse linjene:

  • Oslo S – Bryn: 08.04 – 16.04 (L1)
  • Oslo S – Ås: 10.04 – 13.04
  • Oslo S – Mysen / Rakkestad: 10.04 – 13.04

I tillegg vil det kjøres færre avganger vestover fra Oslo S mot Skøyen, Asker og Drammen, opplyser NSB til Aftenposten.

De oppfordrer alle som skal reise til å bruke reiseplanleggeren på nettsidene til NSB.

Les mer om

  1. T-banen
  2. Kollektivtransport
  3. Sporveien
  4. Ruter