Oslo

Netthandelen har eksplodert. Pernille (29) vil helst støtte lokale butikker, men handler nå på nett ukentlig.

Handel på nett har økt kraftig under pandemien. Nå leveres flere pakker enn noen gang – også i blomsterbutikken.

I en liten blomsterbutikk i Kværnerbyen i Oslo leveres det ut titalls pakker fra netthandel daglig. Foto: Siri Øverland Eriksen

  • Kari Mette Hole
    Journalist

Det er travelt i mottakerenden av den relativt lange pakkekøen på Rema 1000-butikken på St. Hanshaugen i Oslo. Store og små esker forsvinner ut av det fullastede postburet som varmt hvetebrød.

– Vi er jo egentlig motstandsbevegelsen mot det vi gjør nå. Dette går imot alt vi tror på, humrer Pernille Falk Flesvik (29) med en pakke i hver arm.

Før koronapandemien handlet hun og ektemannen Lasse Falk Flesvik (30) svært sjelden på nett. Nå står hun ukentlig i kø for å hente ut pakker med varer hun har bestilt.

– Vi liker egentlig å gå i butikker og har vært litt imot nettshopping fra starten av. Men nå synes jeg det er altfor mye folk, og unngår butikker så mye jeg kan, forteller Pernille og smiler unnskyldende.

– Vi har kjøpt alle julegavene på nett i år, vi nå.

Pernille og Lasse Falk Flesvik. Foto: Siri Øverland Eriksen

Posten: – Det er snakk om enorme volum

Det er mange som har gjort som ekteparet fra Oslo i år. Etter at landet stengte ned i mars, har netthandelen eksplodert.

Tall som Posten oppga til NRK i slutten av oktober viste en enorm økning i pakker sendt i 2020 sammenlignet med i fjor:

  • Pakker fra netthandelen har hatt en vekst på 41 prosent
  • Pakker levert i postkassen har hatt en vekst på 83 prosent
  • Pakker levert på døren har hatt en vekst på 230 prosent

Pressesjef i Posten, Kenneth Pettersen, påpeker at pakkekjøret har økt ytterligere etter salgsdagen «Black friday» i november.

– Bare på én uke under «Black Week» leverte vi ut to millioner pakker. Da snakker vi enorme volum, sier han.

Pettersen sier det ligger an til en tredobling i antall pakker i postkassen i år og en firedobling av pakker levert hjem på døren.

– Nå har disse koronarestriksjonene vart så lenge at folk har endret vaner. De som handlet på nett fra før, gjør det mer nå. I tillegg har det kommet mange nye, mener han.

Foto: Siri Øverland Eriksen

Øker mest i Oslo

Netthandelen har økt mest i Oslo, viser tall fra betalingstjenesten Klarna, som brukes av over 7100 norske nettbutikker.

I en fersk undersøkelse Klarna har fått utført av YouGov, oppgir hele 1 av 3 nordmenn at de vil handle mer på nett under Black week-perioden og julehandelen, på grunn av koronapandemien.

Bare under de to første dagene av «Black Week» handlet vi for 97 prosent mer enn i fjor.

Ved mange utleveringssteder er kapasiteten nå sprengt. Mer enn 30 butikker har måttet avvise paller med pakker de siste dagene ifølge Postnord, melder nettstedet Ehandel.

I denne lille blomsterbutikken kan du kjøpe juletrær og blomster – og hente ut pakker bestilt fra utlandet. Foto: Siri Øverland Eriksen

Post i plantebutikk: – Posten har forandret seg

Det er ikke bare nettbutikkene som tjener på den digitale bestillingsflommen.

Midt i det grønne plantelandskapet i lokalet til Rose Blomsterbutikk, ruver et brunt pakkefjell foran disken.

Mange som får melding fra det amerikanske leveringsselskapet UPS har nok blitt overrasket når de ser at pakken skal hentes i den lille blomsterbutikken i Kværnerbyen i Oslo.

Antonija Barisa, som har drevet den selvstendige blomsterbutikken i seks år, sier det har vært mer pakker i pandemiåret enn tidligere.

– Hvordan påvirker det omsetningen at du har pakkeutlevering i blomsterbutikken?

– Det kommer mer folk. En del av dem som kommer for å hente pakker, kjøper også vaser eller blomster, forteller hun.

Antonija Barisa driver blomsterbutikken i Kværnerbyen i Oslo alene. Foto: Siri Øverland Eriksen

UPS har utlevering et titall steder i Oslo, flere av dem i mindre kiosker og matbutikker. Barisa har hatt en avtale med pakkeleveringsgiganten de siste to årene.

– Jeg fikk ideen til det fordi jeg vet at posten har forandret seg. Jeg jobbet i en matbutikk med post før, og fikk kjennskap til ordningen med UPS, forteller hun.

Butikksjefen bekrefter at hun får betalt av UPS for å ha pakkeutlevering, men ønsker ikke å oppgi hvor mye. Hun mener pakkeleveringen er en god tilleggsvirksomhet. På det meste kan det komme 70 pakker på én dag. Det er potensielt 70 kunder i den lille enkeltmannsforretningen.

– For meg er dette gratis markedsføring og en mulighet for å øke omsetningen, forteller Barisa.

Foto: Siri Øverland Eriksen

Ber folk være raske med å hente pakkene

For ekteparet Pernille (29) og Lasse (30) Falk Flesvik kommer nettshoppingen med en bismak, fordi de egentlig ønsker å støtte lokale butikker. Men av smittevernhensyn unngår de butikker.

– Blir det ikke ofte lange køer og mye mennesker i pakkeutleveringene også?

– Jo, spesielt rett etter arbeidstid. Men vi prøver å hente senere på kvelden i ukedagene. Akkurat nå var det noe oppi denne pakken som jeg måtte ha i dag, så da var det ikke noen utvei, forteller Pernille i pakkekøen lørdag ettermiddag.

Pernille Falk Flesvik tror ikke hun vil fortsette å handle så mye på nett når pandemien er over. – Jeg liker sjarmen av å få god service når jeg går i butikker, så jeg går nok tilbake til det når det er greit, sier hun. Foto: Siri Øverland Eriksen

Kenneth Pettersen i Posten bekrefter at de får meldinger om lange køer ved utleveringsstedene.

– Vi har en innstendig oppfordring til folk om å hente pakkene så raskt de får hentemelding. Det er også en funksjon i appen der du kan gå inn og se når det er lite mennesker i butikken. Det er gjerne tidlig på formiddagen eller sent kvelden, sier han.

– Har dere vurdert å sette inn ekstra tiltak på de travleste utleveringsstedene, så det ikke blir for mye folk på en gang?

– Vi er veldig påpasselig med å sikre at de tiltakene vi har, blir gjennomført. Og de har fungert bra. Det er der fokuset ligger i dag. Dette er et samspill, hvis vi skal klare å komme ut av pandemien, sier Pettersen.

Les mer om

  1. Koronaviruset
  2. Netthandel
  3. Oslo
  4. Julehandel
  5. Koronaviruset
  6. Oslo Axess
  7. Oslo-front