Sjåføren berømmes etter bussbrann ved Operaen i Oslo

Mahammed Ali Mahammed (32) er dagens helt etter at han reagerte besluttsomt og evakuerte bussen da den begynte å brenne i Bjørvika.

afp000561272-qTPXt023ZQ.jpg
afp000561270-ZZHhgzOVWk.jpg
Sort røyk fylte himmelen ved Barcode i Oslo.

Brannvesenet fikk melding om brannen klokken 19.18. Meldingen gikk ut på at en buss på vei til Oslo fra Tusenfryd sto i brann.

Bussen var smekk full da brannen brøt ut, alle setene var opptatt, i tillegg var det en del som hadde ståplasser.

Aftenposten snakket med sjåføren, som berømmes av politiet og brannvesenet for snarrådig innsats. Faktisk var det bare snakk om ett minutt, så kunne hendelsen ha vært langt mer dramatisk.

— Jeg så i speilet at det kom hvit røyk fra bussen, det så ut som det kom fra bussens underside. Jeg stanset med én gang og beordret alle ut. Da alle hadde kommet seg ut, gikk jeg bak i bussen for å se, og da slo flammene opp, og jeg hørte det sa "bom", sier Mahammed Ali Mahammed.

Busen var smekk full. Tusenfryd stenger klokken 19, og Mahammed kjørte bussen som gikk fra fornøyelsesparken mot Oslo klokken 18.45.

— Det var så mange passasjerer at jeg måtte nekte noen av dem å komme om bord fordi bussen var full, sier Mahammed.

— Det var min nest siste tur på skiftet, på grunn av brannen rakk jeg ikke dagens siste tur, sier Mahammed. Han er preget av hendelsen.

— Jeg var veldig glad og lettet da jeg hadde fått alle ut av bussen i tide, men det var noe som skjedde med meg da jeg sto og så på at bussen min brant opp, sier Mahammed.

Var du ombord i bussen eller i nærheten? Ta kontakt med Aftenpostens journalist eller ring oss på 02286.

Brigadesjef Lars Grimsgård i Oslo brann- og redningsetat berømmer sjåføren.

— Han gjorde en svært god innsats, sier Grimsgård.

Bussen ble stående på den nye veien mellom Barcode-bygningene og Operaen.

Svart røyk veltet ut og steg opp som en diger sopp i sommervarmen.

Alle nødetatene rykket ut, veien ble stengt og trafikken omdirigert mens brannvesenet skumla bussen. Etter at brannen var slukket var alle rutene, bortsett fra frontruten og den bakerste ruten, knust.

Setene var det bare metallrammen igjen av, inventaret var svidd bort. Det må åpenbart ha vært høy temperaturutvikling.