Oslo

Oslo før: Da kunst fra USA sjokkerte Oslo

Skepsis foran Stortinget «Bildet er ikke kunst, men politisk agitasjon!» fremholdt de som forsvarte ramponeringen i august 1965. Foto: Scanpix

Sterke kunstimpulser kom fra USA i tiårene etter andre verdenskrig. Det sjokkerte Oslo på 60-tallet.

  • Leif Gjerland
    Historieformidler

I vår viser Nasjonalgalleriet en utstilling om amerikansk etterkrigskunst. Den sjokkerte i Oslo i 1965 og pryder fortsatt Furuset T-banestasjon.

Til å begynne eksperimenterte de nyskapende kunstnere med abstrakte strøk og åpne fargeflater, langt utenfor datidens protestbevegelser. Men etter hvert ble kunsten både reklamepreget pop-art og protesterende, også i Oslo.

Kjartan Slettemark var tidlig ute med arbeider i den nye amerikanske tradisjonen.

Etter å ha startet som maler, begynte han på 1960-tallet med «assemblasje» som stilte to- og tredimensjonale objekter sammen i en popkunst-form.

Men i et land som betraktet «Brudeferden i Hardanger» som den ypperste, ble både form og innhold oppfattet så provoserende at hans første arbeid ble ødelagt etter at det i mai 1965 ble satt opp i Unge Kunstneres samfunns monter utenfor Stortinget.

Les også

Les anmeldelsen av The Great Graphic Boom: Grafiske tenkepauser i en rastløs tid

Utsatt for hærverk tre ganger

Slettemark sendte da et erstatningsbilde som kom opp foran Stortinget som «Månedens bilde» i august. Der var budskapet krystallklart; en skrikende munn, en lemlestet barnedukke og et blodstenkt amerikansk flagg var en tydelig protest mo Vietnamkrigen.

Bildet utløste sterke reaksjoner og ble utsatt for hærverk tre ganger, bl.a. hugd med øks, og fikk til slutt politibeskyttelse. Ettertiden har imidlertid vist at bildet åpnet for en mer samfunnsbevisst norsk kunst.

Mindre provoserende står Olav Strømmes utsmykning på Furuset T-banestasjon og vitner om en maler som begynte med grafikk slik de amerikanske etterkrigs-kunstnerne hadde gjort.

«Fra lys til mørke» kalte Olav Strømme sin store utsmykning på Furuset T-banestasjon. Foto: Leif Gjerland

Store flater i det han kalte «Fra lys til mørke» da det ble til i 1978, var et ledd i kommunens ønske om å berike T-banestasjonene med kunst. Dette var Olav Strømmes hovedverk; her oppsummerte han de mange temaene hann hadde arbeidet med gjennom et langt kunstnerliv.

Etter å ha blitt ødelagt av graffiti og ombygging, har de nå blitt restaurert. Kanskje et passende mål for en ekstra kunstopplevelse etter å ha besøkt utstillingen på Nasjonalgalleriet?

(Basert på informasjon fra Øystein Ustvedt, Nasjonalmuseet)

Leif Gjerland (leif.gjerland@gmail.com) er historieformidler og byvandrer. Han skriver i Aftenposten om historiske Oslo.

Les mer om

  1. Oslo
  2. Utstilling
  3. Oslo før