Oslo

Oslo vil kurse gymlærere i seksualitet

- Alle som bor i Oslo skal åpent og fritt skal kunne leve sine liv - uavhengig av kjønn, seksualitet, hvem man forelsker seg i eller velger å leve sammen med, sier byråd for kultur og næring Hallstein Bjercke.
  • Henrik Arneberg
  • Vi har fått mange tilbakemeldinger fra elever som forteller at de opplever disse timene som vanskelige, sier byråd.

Denne uken la byrådet frem sin plan for likeverd og kjønnsmangfold i hovedstaden. Målet er å gjøre Oslo til en Norges og Europas mest inkluderende byer.

— Vi vet at seksuelle minoriteter tilpasser seg ved å skifte sosialt miljø, arbeidsplass eller boområde for å unngå diskriminering. Friheten bør ikke ha slike begrensninger, sier byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke (V).

Tips til Oslo-saker? Kontakt oss her!

- Sårt å være annerledes

Et av de konkrete tiltakene som er lansert, er å utvikle et utdanningstilbud om seksualitet, kjønn og identitet for lærere i kroppsøvingsfaget.

— Dette handler på ingen måte om vond vilje eller liten kunnskap blant lærere i kroppsøving, men om å bevisstgjøre dem om problemstillinger enkelte elever opplever. Vi har fått mange tilbakemeldinger fra elever som forteller at de opplever disse timene som vanskelige, sier Bjercke.

- På hvilken måte?

— Kroppsøvingsfaget er fortsatt i mange tilfeller et tradisjonelt fag. Mange opplever nok en forventning om at gutter skal være gutter og at jenter skal være jenter i disse timene. En del elever som ikke følger normer for kjønn og seksualitet i samfunnet har gitt utrykk for at de opplever en slik stereotypisk holdning som vanskelig. Min opplevelse etter å ha arbeidet med dette, er at disse elevene syns det er sårt å være annerledes, sier Bjercke.

Han mener det derfor er viktig at lærere i kroppsøving kan mest mulig om tematikken.

— Dette kan bidra til at flere lesbiske, homofile, bifile eller transpersoner i fremtiden slipper å møte på stereotypier. Målet er at alle skal få en bedre opplevelse av å drive fysisk aktivitet, sier han.

Dette er noen av tiltakene som er lansert:

  • Markedsføre Oslo som Norges og Europas mest inkluderende by
  • Utvikle et utdanningstilbud om seksualitet, kjønn og identitet for lærere i kroppsøvingsfaget
  • Fjerne krav i kommunale skjema om å oppgi kjønn, der dette ikke er nødvendig og gjøre det mulig å registrere seg som mann, kvinne eller annet der det er praktisk gjennomførbart.
  • Samarbeide med LLH om en årlig menneskerettighetskonferanse/Pride House knyttet til Skeive dager/festivalen Oslo Pride
  • Utvikle et opplæringstilbud om kjønnsmangfold og seksuell orientering for kommunalt ansatte.

Slipper å krysse av for kjønn

- Et annet tiltak er å fjerne krav i kommunale skjemaer om å oppgi kjønn, der dette ikke er nødvendig. Hvorfor gjør dere dette?

— I mange av kommunens skjemaer må man krysse av for om man er mann eller kvinne. Vi mener det i mange tilfeller er unødvendig å måtte oppgi dette, særlig når vi vet at enkelte, for eksempel transpersoner, opplever det som vanskelig å krysse av på. Det er kanskje et lite tiltak som ikke gjelder mange, men vi mener det er viktig å anerkjenne at vi tar problematikken på alvor, sier Bjercke.

Bård Nylund, leder i Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) er spent på hvordan kommunen vil følge opp innspillene foreningen har kommet med.

LLH: Kjente problemstillinger

Bård Nylund, leder i Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) opplever handlingsplanen som god og ambisiøs.

— Dette er en viktig plan som på ingen måte er utviklet i et vakuum. Vår Osloavdeling har vært aktive i forhold til innspill på hva som bør være med. Det som nå blir spennende er å følge med på hvordan kommunen vil jobbe med å oppfylle tiltakene, sier han.

Nylund forteller at foreningen jevnlig underviser lærere, og at kroppsøvingsfaget er et tema som ofte går igjen.

— Dette er et av de fagene lærere ofte rapporter at de syns det er vanskelig å forholde seg til, for eksempel hvordan man skal løse situasjoner med elever som har et annet kjønn en de ble tildelt ved fødsel. Garderobesituasjoner, dusjing og kjønnsdeling er kjente problemstillinger. Fortsatt er mye i denne undervisningen kjønnsdelt, noe som kan slå uheldig ut for de som er normbrytende når gjelder kjønn.

- Hva bør et slikt undervisningstilbud inneholde?

Det handler om å ha en grunnleggende forståelse for minoritetsperspektivet. For noen er det kanskje mer utfordrende å være i en felles dusj enn andre. Lærerne må kunne skape løsninger som ikke gjør slike situasjoner vanskeligere for elevene.

Hele handlingsplanen kan du finne her (ekstern lenke)

Les også

  1. Tusenvis i gatene under Europride-paraden i Oslo

  2. Ruter sier nei - byråden vil ha homoflagg på bussene

  3. Oslo har halvert «homostøtten» etter Laes avgang