Oslo

Syklistene kommer i 40 km/t på gang- og sykkelveien. Foreldrene tør ikke la barna gå alene.

Politiet henviser syklister fra Mosseveien og over til den trange gangveien ved siden av. Nå protesterer naboene og er redde for barnas sikkerhet.

Da Julie og Martin Carlén syklet over gangbroen ved Nedre Bekkelaget, kantet nesten syklisten som kom bak. Martin Carlén frykter for barnas sikkerhet når syklister kommer i full fart her.
  • Marita E. Valvik
  • Olav Olsen
    Fotograf

– En gang kom en syklist inntil meg da han syklet forbi. Han kjeftet på meg og truet med å banke opp pappa fordi jeg syklet der, sier seks år gamle Julie Carlén.

Hun bor 500 meter fra skolen, det er gang- og sykkelvei hele veien, men hun får hverken lov til å sykle sammen med faren eller gå alene til Nedre Bekkelaget skole i Oslo.

– Nei, det er for farlig. Vi følger henne, sier pappa Martin Carlén.

I forrige uke ble en syklist stoppet og politianmeldt for å sykle på E18 Mosseveien. Han ble henvist til gang- og sykkelveien ved siden av.

  • Les også: Politiet har anmeldt syklist for sykling i kollektivfelt. Mener han var til hinder for annen trafikk.

På gang- og sykkelveien langs Mosseveien, mellom Malmøya og Ulvøya, sykler det over 1000 syklister daglig, ifølge telleapparatet som står lenger borte i veien. Det er bare Frognerstranda, eller «Tour de finance» på folkemunne, som har flere syklister på vei inn og ut av Oslo.

Foreldre, naboer og barn er redde for å gå og sykle på den 400 meter lange strekningen mellom Ulvøya og Malmøya når syklistene kommer i full fart over denne broen.

40 kilometer i timen på gangveien

Sykkelveien som Mosseveien-syklisten ble henvist til, er skoleveien til Julie Carlén og hennes klassekamerater. Veien er også populær for folk som lufter hundene, samt eldre på tur. Sommerstid er det en naturlig vei ned til båtplassene og sjøen.

Dette er en 400 meter lang sykkelvei med en trang undergang midt i en sving, en smal metallbro og en 90-graders sving i bunnen av en bakke. En rekke hus har inngangsdøren bare noen få meter fra sykkelveien.

– De sykler veldig fort. Vi er redde for barna våre og for de eldre som går her daglig, sier sykkelvei-nabo Maria Haukaas Mittet, som selv har to barn med inngangsdør fire meter fra sykkelveien.

Hun og andre naboer forteller Aftenposten om flere episoder der både barn og eldre er påkjørt.

At farten er høy, kan treningsappen Strava bekrefte. Distansen fra «Mosseveien bro til bro» er de 400 meterne naboene synes er farlige å bevege seg på. Dette utgjør strekningen mellom Ulvøya og Nedre Bekkelanget. Farten her er over 40 km/t for dem som leder konkurransen. 418 av som har syklet fortest på denne etappen, har syklet raskere enn 30 km/t. Noen av disse kan imidlertid ha syklet på selve Mosseveien - feil med GPS-data kan ha medført at Strava har registrert det som at du har syklet på gang- og sykkelveien.

– Man kan ikke meie ned noen bare fordi man er med i et sykkelritt på en app, sier Mittet oppgitt.

Det er trangt om plassen på sykkelveien politiet ønsker at syklistene skal bruke. Forrige uke henviste de en syklist fra E18 Mosseveien og inn hit. Anne Reed-Lundtveit har sett flere ulykker her.

Trange forhold

Ifølge naboene skjer det nestenulykker hver dag. Bare mens Aftenposten sto der en times tid mandag ettermiddag, var det to syklister som traff rekkverket på broen da de skulle forbi noen andre.

– Det er ikke plass på gangbroen, og når syklistene kommer i full fart mot barna, er det ikke trygt, sier Martin Carlén.

Han er selv aktiv syklist og forstår at man som syklist blir ivrig.

– Det skjer noe med menn i min alder som er iført lycra, sier han og legger til:

– Vi ser daglig at sylister passerer barn med svært små marginer og i altfor stor fart. De forventer at barn oppfører seg rasjonelt, men det gjør de ikke, plutselig går de rett ut til høyre eller venstre.

– Og jeg får ikke lov til å ut og leke utenfor huset, sier Julie.

Veivesenet har tidligere sagt at forholdene for gående og syklende på strekningen ikke er optimale, og har samtidig pekt på at det er for trangt.

– Fra Ulvøya til Bekkelaget er det ikke så lett å få til en bedre sykkelvei. Det er ikke plass, hverken på sjøsiden eller mot jernbanen, sa Vegvesenets senioringeniør i 2011.

Mosseveien er en risikostrekning for syklister. I fjor omkom en syklist i en trafikkulykke rett ved Ulvøya-broen.

Maria Haukaas Mittet frykter syklistene som fyker forbi i opptil 40 km/timen. Hun mener for få tilpasser farten til de trange omgivelsene med mange barn og eldre.

– Jeg må sette ned farten her

Mens Aftenposten sto og snakket med naboene, var det en syklist som stoppet opp for å spørre om alt var ok. Flere raste forbi, til tross for vinking og spørsmål om de ville stoppe.

– Du må være forsiktig som syklist her. Men man setter jo selvfølgelig ned farten, sier syklist Petter Corneliussen.

Han sykler over Nordstrand og ned Kongsveien til jobb, men tar det flate strekket hjem igjen og sier han sjelden ser skolebarn.

– Det er trangt her selv om folk går helt inntil kanten, så dette strekket krever litt ekstra fokus. Kommer noen imot på broen, stopper jeg helt, og så vikler vi oss forbi hverandre, sier Corneliussen som ikke ønsker å sykle på E18.

Veivesenet: Sett ned farten til gangfart

Statens vegvesen sier til Aftenposten at syklistene fint kan holde høy hastighet på gang- og sykkelveiene, men at de skal ta hensyn.

– Ta hensyn som syklist, og tilpass farten til gangfart når du møter de gående. Stort sett går dette veldig greit, sier sjefingeniør Tanja Loftsgarden i Vegdirektoratet.

Hun kan ikke uttale seg om akkurat dette strekket, men sier at de forsøker å skille gående og syklende på de mest trafikkerte strekningene, eksempelvis slik de har gjort på Filipstad.

– Vi kan også gjøre strakstiltak med for eksempel rumlefelt, skilting eller andre virkemidler for å få ned hastigheten, sier hun.

Les mer om

  1. Sykkel
  2. Trafikk
  3. Skolevei