Oslo

Like farlig som farge-TV

I et land hvor farge-TV, video og PC-spill har truet med å ødelegge barna våre, er det godt å høre at noen elever snart får lekser pipende inn på mobiltelefon.

  • Hanne W. Lier

I går fikkjeg 21 e-postmeldinger. De kom fra sjefen og andre, var tips, påminnelser og oppgaver. Den typen beskjeder som nå for tiden detter inn på dataskjermene til tusenvis av arbeidstagere hver dag.På Ringstabekk skole i Bærum har også e-postmeldingene begynt å dukke opp i elevenes innbokser. Og sannelig har ikke rektor Elin Bonde tenkt å gi elevene beskjeder i form av tekstmeldinger også. Dét er så lite hverdagslig at Aftenposten Aften plasserer nyheten på førstesiden.Imens er debatten om å forby mobiltelefoner i skolen fortsatt varm. Motargumentene er mange: De forstyrrer undervisningen, de fører ungdom ut i økonomisk ruin, og barna våre trenger da strengt tatt ikke å måtte leve med slike stressende oppfinnelser?

Farlig, farlig

I Norge har vi lang erfaring med å være skeptiske til teknologiske nyvinninger. Særlig har det vært viktig å skjerme de små og uskyldige.Da Stortinget i 1957 vurderte å innføre fjernsyn i Norge, ble det i debatten advart mot amerikanske tilstander: "Små barn sitter i timevis og glaner inn i apparatet, og får overhodet ikke tid og interesse for skapende lek og virksomhet," poengterte Ap.s Håkon Johnsen.Det bleTV, men heller ikke overgangen til farger på skjermen var uproblematisk. I 1970 var Venstre imot farge-TV. Formann Gunnar Garbo ga følgende forklaring: "Det ville være uriktig å stimulere til en så kraftig etterspørsel av private forbruksvarer som innføring av fargefjernsyn vil skape."

Viktig å passe på

Videomaskiner — redskaper for formidling av sex og vold som de var - fantes i starten bare i dårlige hjem. For ikke å snakke om PC'en: Hvis ikke barna ble asosiale, fantasiløse vesener av timer foran skjermen, ble de sikkert mentalt ødelagt av de voldelige spillene. Det gjaldt å passe på.Skolen er blitt stedet der motvilligheten i forhold til nye tekniske idéer har vist seg tydeligst. De fleste har en gang sittet i et klasserom og sett en middelaldrende lærer fikle febrilsk for å finne riktig knapp på videoen eller åpningen til CD-ROM'en. Når ti-åringen på første rad reiser seg opp og fikser problemet på to sekunder, er det ikke vanskelig å forstå at mange har valgt trygge, tradisjonelle metoder.Leder i Lærerforbundet, Anders Folkestad, legger ikke skjul på at skolen er og har vært både treg og skeptisk til teknologiske nyvinninger. Moralsk forargede stemmer på den ene siden og manglende utstyr og kompetanse på den andre, har dessverre gjort skolen til en tekno-logi-sinke i samfunnet.Det går an å håpe at forsøkene på Ringstabekk skole betyr at moderne kommunikasjonsmidler som e-post og tekstmeldinger vil få sin plass i skolen som i resten av samfunnet. For som med TV og video, er mulighetene nær uendelige. Og med riktig bruk er det neppe spesielt farlig heller.Og innrøm at det erganske morsomt å tenke på at noen hadde lyst til å forby farge-TV.