Oslo

500 meter med bussen: 16 minutter

  • Bjørn Egil Halvorsen
    Bjørn Egil Halvorsen
    Journalist
  • Dette er jo gå-tempo, sier busspassasjer Olav Støylen (26). For Oslos kollektivtrafikk står i stampe. Nå vil Ruter gå drastisk til verks for å få opp farten. Bilene må vekk.

En ung kvinne vipper rastløst med foten. Ser på klokken. Igjen og igjen. Brått griper hun vesken og tramper ut i regnet på Homansbyen holdeplass i Josefines gate.

Klokken nærmer seg 16.30, og frustrasjonen stiger på 21-bussen mellom Aker Brygge og Helsfyr. Til å være midt i rushtiden, er det ikke spesielt trangt. Alle har sitteplass. Og det er kanskje en grunn til nettopp det. Dette er en av de langsomste kollektivlinjene i Oslo.

I videoen over saken kan du se hvordan det gikk da vår reporter gikk om kapp med 21-bussen.

Sneglefart

På papiret, altså rutetabellen, skal hele reisen ta 26 minutter. Men på de verste dagene tar det nesten dobbelt så lang tid.

Her er proppen i systemet for 21-bussen. Krysset ved Bislett stadion. Køen forplanter seg i alle retninger. Konsekvensen er at buss og trikk går i snegletempo. Nå vil Ruter kutte drastisk i biltrafikken.

— Ufattelig tregt. Det er jo gå-tempo, sier Olav Støylen (26), som i dag tar bussen mellom skolen på Solli plass og leiligheten ved Alexander Kiellands plass. Men han velger ofte å spasere. - Da har det skjedd at jeg tar igjen bussen på veien, sier han, før det endelig løsner i proppen der borte i krysset. Vi har nå brukt 15 minutter og 52 sekunder fra Uranienborgveien til Bislett stadion – en strekning på drøyt 500 meter.

Bussjåfør Pål Holmen har faktisk opplevd langt verre.

— Rekorden min er en halvtime. Helt ekstremt.

Taper 3 milliarder kroner

Ruters statistikker bekrefter elendigheten: Sist måned ble snittfarten i rushen målt til drøyt 4 km/t mellom Uranienborg og Bislett. Og 21-bussen er ikke alene om å slite i sneglefart. Det er kø, kø og atter kø. Forsinkelsene er store.

- Ufattelig tregt, sier Olav Støylen (26) om busstrafikken. Han har god tid til å studere trafikken på Bislett på vei hjem.

I fjor var halvparten av alle bussavganger mer enn 3 minutter forsinket. For trikken er det enda verre. To av tre var for sene. Så dårlig statistikk har trikken aldri hatt. Du og jeg lider.— Tidstapene for kundene er beregnet til 3 milliarder kroner i året, sier plansjef Halvor Jutulstad i Ruter. - Det er betydelig potensial for å bedre punktligheten. Da trenger vi raskere og mer forutsigbar fremføringsfart.

Og nå vil Ruter sammen med Bymiljøetaten gå drastisk til verks for å få opp farten på trikk og buss. En prosjektgruppe skal i løpet av noen måneder komme med konkrete tiltak.

Bilene må vekk

Sandra Ekdahl (38) bor på Majorstuen og er på vei til bandøving på Alexander Kiellands plass. - Jeg har to gitarer og det regner, så jeg valgte å ta bussen. Jeg beregnet en time, sier hun.

Aften har sett listen over forslag. De fleste handler om å bremse biltrafikken. For selv om vei-­ og vedlikeholdsarbeid er en tidstyv, skaper mengden biler aller mest kaos, ifølge Jutulstad. Blant de foreslåtte tiltakene er: • Stenge sentrale bygater og kollektivtraseer helt eller delvis for biltrafikk. For eksempel Tollbugata, Prinsens gate og deler av Ring 1. • Storstilt satsing på å gjøre om bilfelt til kollektivfelt eller såkalte sambruksfelt (tillatt for biler med flere enn 3 personer). For eksempel i Operatunnelen og Ring 3.

• Fjerning av gateparkering der trikken plages av feilparkerte biler. For eksempel Thereses gate og Thorvald Meyers gate.

• Forbud mot venstresving i gater med trikk. For eksempel Vogts gate mot sentrum ved Ring 2.

• Innføre såkalt tilfartsk ontroll på de store innfartsveiene. For eksempel stenge påkjøringsramper ved flaskehalser for biler i rushtiden. Ramper langs E18 i Bærum er blant annet aktuelle.

— Tiden er inne for å tenke kreativt. Dette er tiltak som er relativt enkle og rimelige å innføre, sier Jutulstad, som mener situasjonen er prekær.

— Alle er enige om at kvaliteten på tilbudet må opp og at kollektivtrafikken må prioriteres. Men da må faktisk noe annet prioriteres ned, sier han.

Les: Bilene.

I videoen over saken kan du se hvordan det gikk da vår reporter gikk om kapp med 21-bussen.