Oslo

Oslo på skinner

Det er ikke første gang det drives storstilt jernbanebygging i Oslo.

Fra 1907 gikk trafikken mellom Østbanen og Vestbanen på Havnebanen gjennom byen. Her anlegges tunnelen under festningen med hakke og spade i 1906.
  • Aftenposten Redaksjon
Bestum stasjon lå på Drammensbanen. Den opprinnelige stasjonsbygningen er nå å finne på Jernbanemuseet. Dette bildet er tatt i 1915.
Vestbanestasjonen var et travelt trafikknutepunkt. Slik så det ut i morgenrushet på 1920-tallet.
Toget passerer Skarpsno i 1924.
Jernbaneforbindelsene til Oslo er stadig blitt utvidet. Dette bildet er tatt ved Østbanestasjonen i 1926.
Stasjonsmester Anders Falkenberg ved Østbanestasjonen rundt 1930.
Smågutter lytter på jernbanesporet rundt 1950.
Arbeidere på Grorud jernbaneverksted i 1963.
Denne gjengen reiste til fjells i 1964.

Osloby har i samarbeid med Oslo Museum fått tilgang til unike historiske fotografier som viser livet i det gamle Oslo. Se bildene i bildekarusellen over!

Arbeidene i det enorme jernbaneprosjektet Follobanen er i full gang, og prosjektet fikk omsider regjeringsgaranti tidligere i vår. Men det er ikke første gangen det bygges jernbane i stor skala i Oslo.

I 1851 fikk et engelsk selskap klarsignal fra Stortinget om å anlegge Norges første jernbanestrekning, og i 1854 var Hovedbanen mellom Christiania og Eidsvoll i drift.

Sneglefart fra øst til vest

Dermed fikk Oslo også sin første jernbanestasjon: Christiania Station, i dag kjent som Østbanehallen. Behovet for å utvide meldte seg imidlertid fort, og allerede i 1859 ble et areal på 133 200 kvadratmeter på Sørenga kjøpt for å bygge ut stasjonen.

Ut over siste halvdel av 1800-tallet ble dessuten Oslos jernbaneforbindelser stadig utvidet. Fra 1871 kunne man ta toget fra Vestbanestasjonen til Drammen. Østfoldbanen – eller Smaalensbanen som den het den gangen – var på plass i 1879.

Den manglende forbindelsen mellom Østbanestasjonen og Vestbanestasjonen skapte imidlertid politisk hodebry.

Fra 1907 gikk godstog i sneglefart gjennom sentrum for å komme seg fra det østlige til det vestlige jernbanenettet. Etter hvert som Oslo sentrum ble stadig mer trafikkert, ble dette et økende problem.

Tunnel gjennom byen

På begynnelsen av 1960-tallet ble derfor planene om å bygge en tunnel som koblet de østgående og vestgående linjene sammen vedtatt i Stortinget. Allerede den gangen var stortingspolitikerne bekymret for at toget ikke kunne konkurrere med biltrafikken når det var såpass dårlig stilt på anleggssiden.

Nærmere 20 år senere, etter flere forsinkelser og til en prislapp på mer enn 600 millioner kroner, ble Oslotunnelen en realitet i 1980. Og ytterligere syv år senere ble Oslo Sentralstasjon, slik vi kjenner den i dag, offisielt åpnet av kong Olav.

Kilder: Trond Bergh, Jon Gulowsen og Helge Ryggvik: "Jernbanen i Norge 1854-2004", Aftenpostens arkiv, Jernbaneverket.no

Har du noen historiske Oslo-bilder du vil dele? Har du forslag til gallerier vi kan lage? Send oss en e-post


Les også

  1. Bønder i byen

  2. Historiske Osloby: En gang hadde vi fabrikker

  3. Historiske Osloby: «Rendestenspøbler og pakk»

  4. Historiske Osloby: Fengselsliv

  5. Nansen fikk rikfolk ut i påskefjellet

  6. Stasjonen som kom ... og forsvant

  7. Historiske Osloby: Da OL kostet 10 millioner

  8. Historiske Osloby: Antikk informatikk

  9. Majorstuen badet ikke i luksus

  10. Da rulletrappen kom til Norge

  11. Oslos eldste apotek blir borte