Oslo

T-banekrangel i Oslo: - Statsministeren bør holde seg langt unna

Toppkandidatene til både Ap og SV reagerer kraftig på statsministerens støtte til tunnel-omkamp.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) la i november 2018 frem byrådets forslag til ny T-banetunnel. Siden har diskusjonen gått, og de borgerlige lover omkamp hvis de vinner valget. Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd

Fredag rykket statsminister Erna Solberg (H) ut med støtte til at det bør utredes en alternativ trasé for nye T-banetunnel. Det er en viktig valgkampsak for Høyre i Oslo.

Før sommeren vedtok venstresideflertallet i bystyret at ny tunnel skal gå gjennom sentrumskjernen. De borgerlige ønsker tunnelen lagt lenger ut i byen, for å få T-banedekning til nye områder av indre by.

– Det er veldig bra at Erna Solberg sier at kommunen skal bestemme dette selv. Men det blir dumt når Høyre tar med sin egen statsminister ut på tur til Sagene, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Sagene er et av stedene Høyre ønsker stasjon i fremtiden.

Hvor skal ny tunnel gå? Byrådets forslag (i grønt) er vedtatt. Høyre vil ha en annen løsning (lilla), som ikke er utredet. Foto: Oslo Høyre

– Denne tunnelen burde allerede ha vært under bygging. Høyre hevder en ny utredning kan ta inntil to år. Jeg minner om at det tok ti år med utredning før vi vedtok en løsning. Fagfolkene gikk gjennom en rekke alternativer før de landet på en anbefaling, sier Johansen.

Et av de store usikkerhetsmomentene fremover, er om utsettelsen av Fornebubanen fra 2025 til 2027 vil ha ringvirkninger. Høyre mener det kan bety at en alternativ T-baneutredning kanskje kan gjøres uten at det i praksis blir forsinkelser.

– Jeg har ingen erfaring med at ting tar kortere tid enn vi tror, sier Raymond Johansen.

Les også

DEBATT: ... Men hva mener egentlig Venstre? De har sin egen løsning.

– Beslutningen er allerede fattet

Også Sunniva Eidsvoll, gruppleder og annenkandidat for Oslo SV, reagerer kraftig på statsministerens utspill.

Sunniva Eidsvoll (SV), gruppeleder for SV i bystyret Foto: Oslo kommune/Sturlason

– Jeg synes statsministeren fra Bergen kan holde seg langt unna hvor tunnelen i Oslo skal gå. Hennes viktigste oppgave er å bidra med finansieringen, ikke å sette seg ned og bestemme hvor stasjonene skal ligge, sier Eidsvoll.

– Hun blander seg ikke bare inn i valgkampen i Oslo, men går også imot en flertallsbeslutning som allerede er fattet. Det er utidig, sier Eidsvoll også.

SV-kandidaten trekker frem regjeringens bompengeforlik, som er lagt på bordet som et tilbud til Oslo og Akershus om mer penger til kollektivtransport. Samtidig innebærer det, hvis Oslo-politikerne sier ja, at fremtidige prosjekter ikke kan fullfinanseries av bompenger, men i stedet på dekkes 20 prosent av kommunene selv.

I Oslo kan det gi problemer for fremtidige planer om nye trikkestrekninger, blant annet langs Ring 2.

– Det er fascinerende at tunnelutspillet kommer nå, når det statsministeren har brukt mest tid på i valgkampen, er å gi Frp gjennomslag for bompengekutt og skape problemer for oss, sier Eidsvoll.

Les også

LES OGSÅ: Flere avganger til og fra sentrum med byrådets løsning - men de to viktigste stasjonene får det ikke

Kaller det «en hundreårstabbe»

Et sentralt argument for Høyre er at en T-banetrasé som i større grad følger Ring 2, vil bety T-banedekning til områder i indre by som i dag er helt uten. Prisen er at antall avganger til Stortinget stasjon, det påtenkte knutepunktet, ikke dobles. I stedet vil mange reisende til sentrum måtte ha overgang eller vente på neste bane.

Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg kaller det «en hundreårstabbe» å bygge ny tunnel i sentrumskjernen.

– Når du bygger nytt må du sørge for å få flere stasjoner. Vi vil ha en på Sagene, en på Grünerløkka som også dekker Torshov og en ved Ullevål sykehus, i tillegg til Bislett. Da vil mange får et bedre kollektivtilbud, sier Solberg.

Siden Høyre vil prioritere T-bane til etablerte boligstrøk forran avganger til sentrum, spør byrådsleder Raymond Johansen (Ap) retorisk om de også ser for seg kraftig utbygging der for å gi T-banen et størst mulig passasjergrunnlag.

– Skal de fortette kraftig på Sagene? Ser de for seg å ta av Voldsløkka eller kolonihagene for å bygge blokker, spør Johansen.

– Hvorfor vil de ha T-bane til Ullevål når vi allerede ruster opp trikken dit, spør han videre.

Han mener utredningen som lå til grunn for tunnelbeslutningen, svarte på bestillingen det daværende borgerlige byrådet i Oslo kom med til Ruter.

– Vi skal bygge boliger på Økern, på Løren, på Breivoll, i Groruddalen og deler av Oslo vest og sør. Ved T-banestasjoner kommer den store veksten i befolkningen. Vi må øke kapasiteten fra der folk bor og dit de skal, som er til sentrum, sier Johansen.

Les mer om

  1. Lokalvalg 2019
  2. Kommunevalg 2019
  3. Bystyret
  4. Oslopolitikken
  5. Ny sentrumstunnel for T-banen

Lokalvalg 2019

  1. ØKONOMI

    E24 og Schibsted varsler storsatsing på næringslivs­journalistikk

  2. POLITIKK

    Fire år senere: Slik har det gått med over 100 løfter byrådet kom med til alle i Oslo

  3. POLITIKK

    Grimstad trakk seg fra Venstres valgkomité på grunn av Raja-rykter

  4. DEBATT

    Nå fylles norske rådhus av forventningsfulle folkevalgte. Dessverre vil mange bli skuffet.

  5. POLITIKK

    Rødt frykter for Ap-MDG-miljøpolitikk

  6. KOMMENTAR

    Selv om MDG er blitt mektigere, finnes det grenser for hva de kan bestemme